Trimmning av Mk III

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
bludder
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 17 aug 2010, 20:42:26
Bilmodell: Supra Mk III
Årsmodell: 1998
PostOrt: mölnlycke
Land (Country): Sverige

Trimmning av Mk III

Inlägg av bludder »

Det är enligt många tämligen enkelt att trimma Supra MkIII (turbo) men vem klan man vända sig till för att få råd?
Senast redigerad av Neblade den tis 17 aug 2010, 22:58:29, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: Fel kategori, flyttad från "FAQ" till "Teknik - Service & reparationer"
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Trimmning av Mk III

Inlägg av Johannes Rydberg »

Hej. Detta forum innehar kunskap om trimmning av din bil. Men ännu bättre supras.nu.

På mk3 så är första steget downpipen böjen precis efter turbon. Den är under dim vid trimmning. Sen hela avgassystemet. Det med öppet filter skall göra en tydlig skillnnad. Då har du oxå börjat i rätt ände.

Andra steget som jag tycker, är att öka oljemängden och flytta oljefiltret så din bil blir lätt servad för tätare oljebyten. Finns färdiga kit att köpa. Olje mängden i mk3 original duger till original effekten men blir alldeles för lite vid effektökning.

Tredje steget. Köp en laddtrycksmätare montera. Och sen öka laddtrycket. Tyvär finns det en fuel cut vid 0.8kg ungefär. Det finns många olika sätt att öka laddtrycket vissa mindre bra med biverkningar. Men dom är gratis iaf
1alt. Pysa wastegate sklangen köp en sån pys med fjäderbelastad kula i. Att bara pysa fritt ger vajande ladd som slår i fuel cut.

2alt shimsa wastegate klockan=korta wastegatestaget. Det ger stabilt ladd och kan justeras nära fuelcut. Men laddtrycket kan skena om man kör tex 5an på mutor vag och maxar inget jätte problem om man vet om det. Skulle bara öka några hekto med shimms metoden. men mer behös inte supran blir helt annorlunda vid 0.75kg .

3alt. Sätta en lagom stark fjäder mellan wastegate luckans öppningsarm och wastegate klockan. Det eller byta wastegate klocka till en som har tex 0.75kg i grund ladd. Denna metod har inga nac?delar

4alt köpaa bostcontroller alltså en elektrisk grej som styr ditt laddtryck till önskad nivå. Dyrast men bra.


Vill du över 0.8kg så köp en fuelcut defender för 1500kr och då kan du ladda upp till 1kg. Sen säger turbon stopp. Men topplockspackningen mäste vara bytt och den dragen iaf 10kg eller nära.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Trimmning av Mk III

Inlägg av Johannes Rydberg »

Det finns massor att skriva men jag skriver på mobilen.

Men att öka oljemängden görs enklast med större oljefilter typ traktor lastbil filter. Och då måste man ha oljeförflyttarkit. original platsen är skit dum och trångt och jobbigt. större oljekyl där ökar man nog mest.

Att trimma mk3 med för liten oljemängd och ej täta oljebyten resulterar i vevlager/vevstakslager ras. Märks med att motorlampan tänds ibland vid varm motor och byglar du motorkontakten kan du läsa sv kod52 som är knacksensorena som känner av glappet direkt. Och motorn får nedsatt effekt.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Trimmning av Mk III

Inlägg av Johannes Rydberg »

Man kan komma runt kod52 begynnande vev/vevstakslager knack. Om den ej är hörbar vid normalt 2700rpm så kan man byta till olja med annan vikositet. Jag hade kod52 men bytte till valvoline synpower 5w 40 så försvann det. Körde på en annan innan
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Trimmning av Mk III

Inlägg av Johannes Rydberg »

Själv körde jag med shimmsad vastegate och 0.75kg i ladd samt bytt 3tum avgas och en bortagen katt finns 2. original elbow eller downpipe. Bytt topplockspackning dragen 12kg original allt från toyota god för max 400hk
Öppet filter . Skulle uppskatta effekten till ca 270hk 400nm.
Sen körde jag på enbart e85 och fick en effektökning som jag uppskattar till ca 20hk. Men det gav mindre mellan register och mer på toppvarv. Men jag bytte olha 700mil
Användarens profilbild
Joey
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 06:32:10
Bilmodell: Supra Mk3
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sweden

Re: Trimmning av Mk III

Inlägg av Joey »

motorn tål en jäkla massa stryk om man bara fixar de svaga punkterna, toppackningen och oljesystemet

Jag körde med o-ringat block och original packning dragen med ARP bultar, en polare kör också så med över 600hk utan problem

Oljesystemet är bra att bygga ut lite med större oljekyl och dra om så all olja går genom kylaren, original så åker bara lite av oljan via kylaren och sen direkt ner i oljetråget
Jag byggde även ut oljetråget lite så det rymdes nån liter extra, och så ett så stort oljefilter du kan hitta :P

En jänkare har bänkat 730rwhp på original kolvar och stakar, så det är stabila grejer bara man bygger rätt från början och är noga med mappningen
Supra Mk3 -89 Såld
410whp @ 0,9 bar

Mr2 gen2 turbo -90
Skriv svar