Motorbyte: en st205 i en st185

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av Cyrix »

Strunta i att säga något till bilprovning eller försäkringsbolag, dom kommer inte märka av att du bytt iaf.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av JPH »

Cyrix skrev:Strunta i att säga något till bilprovning eller försäkringsbolag, dom kommer inte märka av att du bytt iaf.
Frestande, men skulle jag råka ut för en olycka, krascha bilen eller nåt sånt, så lär det väl komma fram att jag hade en motor i som inte fick vara där utan registreringsbesiktning. Och då blir det inte kul...
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av Cyrix »

JPH skrev:
Cyrix skrev:Strunta i att säga något till bilprovning eller försäkringsbolag, dom kommer inte märka av att du bytt iaf.
Frestande, men skulle jag råka ut för en olycka, krascha bilen eller nåt sånt, så lär det väl komma fram att jag hade en motor i som inte fick vara där utan registreringsbesiktning. Och då blir det inte kul...
Tror nog att pappersjobbet för att lösa motorbytet lagligt kommer att var minst 100ggr jobbigare än själva motorbytet. Du måste ju få Toyota att intyga att bilen är godkänd för 245hk istället för 200hk till att börja med och redan där är det nog kört.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av JPH »

Cyrix skrev:
JPH skrev:
Cyrix skrev:Strunta i att säga något till bilprovning eller försäkringsbolag, dom kommer inte märka av att du bytt iaf.
Frestande, men skulle jag råka ut för en olycka, krascha bilen eller nåt sånt, så lär det väl komma fram att jag hade en motor i som inte fick vara där utan registreringsbesiktning. Och då blir det inte kul...
Tror nog att pappersjobbet för att lösa motorbytet lagligt kommer att var minst 100ggr jobbigare än själva motorbytet. Du måste ju få Toyota att intyga att bilen är godkänd för 245hk istället för 200hk till att börja med och redan där är det nog kört.
Igen, väldigt bra input! Det avgör nog saken för mig. Får försöka fixa den gamla motorn istället.
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av Gt-4 »

Glenn skrev:Att använda styrbox från ST185 verkar ju väldigt dumt, ska man bygga om till LMM då också ? och mycket av den extra effekten i ST205 sitter väl just i styrelektroniken.. för att inte tala om hur fel det blir med spridartider osv osv.
Han får ju fortfarande samma effekt som han hade innan och LMM hade han ju då också.
För nån som inte är så duktig på på el å sånt så tror jag detta hade varit enklast, men skulle jag göra det så är det klart att jag skulle ta allt från gen3 motorn.
Allt handlar kanske inte alltid om att få ut mest effekt utan kan ju vara så att det är enklare å få tag på en gen3 motor än en gen 2.
Är så sällan bilprovningen får se såna här bilar så jag tror knappast dom ser någon skillnad på vilken motor du har.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av Johannes Rydberg »

Men hur kan motorn paja redan efter 30mil. ?? Riktigt konstigt.

Jag hade nog haft 2alt

1. Köpa en fräsh beg original motor ev färdig renov och trimmad
2. Renovera den gamla original motorn. Beror på vad som hänt med den. Inte kul att renovera när det kan ligga kolv spån eller liknande överallt i motor typ kanaler ic turbos m.m som kan leda till motor ras igen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av Glenn »

Gt-4 skrev:
Glenn skrev:Att använda styrbox från ST185 verkar ju väldigt dumt, ska man bygga om till LMM då också ? och mycket av den extra effekten i ST205 sitter väl just i styrelektroniken.. för att inte tala om hur fel det blir med spridartider osv osv.
Han får ju fortfarande samma effekt som han hade innan och LMM hade han ju då också.
För nån som inte är så duktig på på el å sånt så tror jag detta hade varit enklast, men skulle jag göra det så är det klart att jag skulle ta allt från gen3 motorn.
Allt handlar kanske inte alltid om att få ut mest effekt utan kan ju vara så att det är enklare å få tag på en gen3 motor än en gen 2.
Är så sällan bilprovningen får se såna här bilar så jag tror knappast dom ser någon skillnad på vilken motor du har.
Visst, men att hänga i en kraftigare motor bara för att strypa ner den till ~50hk mindre verkar ju bara dumt, speciellt efterssom det är lika olagligt som att ha ST205-styrelektroniken kvar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av Zerocool »

Jag hade satt i 205an motor, är ju i stor sätt samma motor som du har nu fast lite bättre elektronnik och lite andra små förbättringar, själva blocket toppen osv ser i stor sätt lika ut, dom kommer aldrig att märka att du bytt maskin, om du nu inte säger det till dom.
Om du nu är rädd att du ska kracha bilen och inte få ut några pengar pga bytt maskin, så får du ju inte heller byta avgassytem och filter osv på din för då höjer du oxå effekten.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av SHySwe »

JPH skrev:
Cyrix skrev:Strunta i att säga något till bilprovning eller försäkringsbolag, dom kommer inte märka av att du bytt iaf.
Frestande, men skulle jag råka ut för en olycka, krascha bilen eller nåt sånt, så lär det väl komma fram att jag hade en motor i som inte fick vara där utan registreringsbesiktning. Och då blir det inte kul...
Detta med giltig försäkring kan naturligtvis gälla trimmade originalmotorer åxå. Reglerna för bilar efter -75 är att motorn ska vara orörd. Teoretiskt kan du bli stoppad av farbrorP och anmodad en regbesktning för tex sportluftfilter, plastanka eller ändrat avgassystem. Nu gör dom iofs oftast bara så om du måste tillrättavisas för nåt annat svårbevisat, tex buskörning på stan.
Så motorbyte eller trimmad original är lika, regelmässigt.
Byter du till en 205 och använder 185-grejerna på utsidan, blir motorn som en 185 och ingen bryr sej.
Vill du däremot ha bättre prestanda lagligt, får du inte trimma en 185 och bara köra, utan byt då till en helt komplett 205. Inkl boxar, givare mm.
Viktigt är alltså att den nya motorn är absolut standard!
Sen kontaktar du sfro och och besiktar som ändrat fordon (max 20% effektökning). och en enkel regbes på bilprovningen. Då står det rätt antal hästar i pappren sen. 8-) Kostar drygt 2200, dvs billigt jämfört med motorbytet.
Fast naturligtvis kollar du att det blir godkänt av sfro innan du börjar med motorn.

Det finns alltså en anledning till att min rolla är så gammal. Jag får ha plastankan...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av JPH »

Johannes Rydberg skrev:Men hur kan motorn paja redan efter 30mil. ?? Riktigt konstigt.

Jag hade nog haft 2alt

1. Köpa en fräsh beg original motor ev färdig renov och trimmad
2. Renovera den gamla original motorn. Beror på vad som hänt med den. Inte kul att renovera när det kan ligga kolv spån eller liknande överallt i motor typ kanaler ic turbos m.m som kan leda till motor ras igen.
Ja, du beskriver på pricken mitt problem. Jag kan inte begripa hur en man kan få motorras så snabbt efter ett köp, inte med mindre än att motorn var defekt från början eller att kylvätska, olja, etc läckt ut, men det är ju också en defekt. Men här står jag nu med rasad motor i alla fall.
Har öppnat ventlikåpan och kollat att kammarna är hela och driver som de ska. Noll kompression på de mittersta cylindrarna och lite komp på de två yttre när jag häller olja direkt i cylindern = toppen kan ha tagit stryk och vridit sig. Vevaxeln ser ok ut, MEN har funnit lite metallspån i oljetråget så jag anar att kolvar eller kolvringar har gått.
För att få reda på vad som har hänt med motorn lär jag bli så illa tvungen att ta den till en renoverare, men det jäkliga är att så länge jag inte vet vad det var som gjorde att motorn rasade från början kan den ju rasa igen. Det problemet kan i värsta fall gälla även med en ny motor om orsaken ligger utanför själva motorn.
Skriv svar