Drivknutsdamask.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Drivknutsdamask.

Inlägg av mortil »

dessa jävla damasker verkar min bil vilja äta som smågodis.

någon som har nått smidigt förslag på damasker som är enkla och byta ?

är det nyttigt och plocka bort själva knuten från axeln om man ska dra lös/trä på damasken ? känns ju som om man får in skit där då. kompisen föreslog såna damasker som man trär över alltihop . men dom verktygen va inte gratis heller.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Drivknutsdamask.

Inlägg av Neblade »

Det enda är att köpa bra damasker (gjorde av med mekonomens damasker på typ 1,5-2 år, sedan hade de spruckit igen), Toyotas är bra...
Och göra jobbet, ta isär, torka rent, i med nytt fett, montera.

Har man gjort rent och fyllt på med nytt fett vet man ju att det inte kommit in något skit som skaver runt och gör att drivknuten slits fortare...
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Drivknutsdamask.

Inlägg av Glenn »

Rätt sätt är ju som neblade säger, plocka loss knuten, gära rent ordentligt (vi körde med naftatvättmussla på den tiden jag jobbade med bilar), fetta in och sen montera en BRA damask, det är som sagt skillnad mellan bra och dåliga.. finns pirat som är bra också, men det är svårt att veta vad som är bra.

Ibland kan man till och med få en helt tyst knut som lät som fan innan bytet bara genom rengöring och infettning.


Ska man byta den utan isärtagning rekommenderar jag quickboot istället, sådana man limmar på, det är dock inte sepeciellt enkelt, och klantar man sej med limmningen håller det inte, om allt går som det ska håller dom väldigt bra.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar