Toyota corolla 89 med motor fel.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
iddiss
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 23 jul 2010, 20:03:52
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 89
PostOrt: 85590
Land (Country): Sweden

Toyota corolla 89 med motor fel.

Inlägg av iddiss »

"fordonet har följande fel
1. HC-halt tomgång för hög
2. lamdba-värde förhöjd tomgång, felaktig
3.CO-halt förhöjd tomgång för hög
4.Co-halt tomgång för hög

Co 5,8 (0,5)
Co2500 7,6 (0,3)
HC 292 (100)
Lambda 0,83 (0,97-1,03)


ny lambda ska monteras då den gamla inte ger något utslag på ohm mätaren och nytt luft filter är monterat. sökes avgas provare för att se om de gör någon skillnad med.. tacksam för tips på vad de kan vara för fel.
det är toyotas minsta motor i den på hela 1,3liter med 12vevare topp å en stor fugge
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Toyota corolla 89 med motor fel.

Inlägg av Gt-4 »

Volt mätaren hoppas jag du menar att lambdan inte gör utslag på.
Börja med att byta det vanliga, Tändstift, motorolja, luftfilter sen kollar du över tändkablar och fördelarlock.
Kanske göra ett kompprov så du vet att motorn är i bra skick. :)
Lycka te.
iddiss
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 23 jul 2010, 20:03:52
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 89
PostOrt: 85590
Land (Country): Sweden

Re: Toyota corolla 89 med motor fel.

Inlägg av iddiss »

Gt-4 skrev:Volt mätaren hoppas jag du menar att lambdan inte gör utslag på.
Börja med att byta det vanliga, Tändstift, motorolja, luftfilter sen kollar du över tändkablar och fördelarlock.Kanske göra ett kompprov så du vet att motorn är i bra skick. :)
Lycka te.
Det du nämner som jag strukit under är redan bytt, det enda som är kvar är lambdan.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota corolla 89 med motor fel.

Inlägg av Glenn »

helvete vilka höga värden, känns spontant som att den går EXTREMT fett ?

Förgasare förrresten ? på en 89'a ?? förgasarna utrotades ju i princip i slutet av 1988 pga nya avgasregler ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Toyota corolla 89 med motor fel.

Inlägg av Gt-4 »

Ok.
Väldigt höga värden är det iaf men kanske kanske om lambdan är helt död att det blir bra med byte men känns lurt.
HC tyder ju på att du har väldigt dålig förbränning.
iddiss
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 23 jul 2010, 20:03:52
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 89
PostOrt: 85590
Land (Country): Sweden

Re: Toyota corolla 89 med motor fel.

Inlägg av iddiss »

Gt-4 skrev:Ok.
Väldigt höga värden är det iaf men kanske kanske om lambdan är helt död att det blir bra med byte men känns lurt.
HC tyder ju på att du har väldigt dålig förbränning.
jo, alltså är inte så jätte bra på toyota mekar mest volvo med sambon och när jag var yngre med pappa, men den får hur som hur som helst för mycket soppa det vet jag, sen vandrar den på tomgången som fan. och ja, lambdan är helt död.
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Toyota corolla 89 med motor fel.

Inlägg av Gt-4 »

Byt lambdan så märker du nog rätt fort om tomgången blir bättre också.
Kolla annars så du inte har nån insugpackning som läcker eller packningen tíll förgasarn.
iddiss
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 23 jul 2010, 20:03:52
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 89
PostOrt: 85590
Land (Country): Sweden

Re: Toyota corolla 89 med motor fel.

Inlägg av iddiss »

iddiss skrev:
Gt-4 skrev:Ok.
Väldigt höga värden är det iaf men kanske kanske om lambdan är helt död att det blir bra med byte men känns lurt.
HC tyder ju på att du har väldigt dålig förbränning.
jo, alltså är inte så jätte bra på toyota mekar mest volvo med sambon och när jag var yngre med pappa, men den får hur som hur som helst för mycket soppa det vet jag, sen vandrar den på tomgången som fan. och ja, lambdan är helt död.
ok, funderade på att köpa en sån där motor rengöring och sen finns det visst nåt som gör packningar mm bättre, kan det vara att testa då jag satt dit nya lambdan som jag hämtar ut och monterar på måndag.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Toyota corolla 89 med motor fel.

Inlägg av Speedo »

Ang. motorrengöring och andra oljetillsatser, så är det nog väldigt mariginella förbättringar det handar om, om ens några. Dessa tillsatser är dessutom inte direkt gratis. Satsa på att försöka hitta det riktiga felet istället. Hur gick det med lambda bytet? Kanske kunde vara värt att göra ett kompressionstest för att kolla det generella skicket på motorn.
Skriv svar