Corolla 04 som börjat tjuta om hjulen eller bromsarna?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Sirvejlance
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 19 jul 2010, 15:36:14
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004

Corolla 04 som börjat tjuta om hjulen eller bromsarna?

Inlägg av Sirvejlance »

Eftersom jag är helt okunnig när det gäller bilar så provar jag här. Vi har en corolla 04 som börjat tjuta till och från, verkar komma från hjulen, det försvinner när man bromsar eller svänger. Låter mest när man åker rakt fram.. Nån som har några tips?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Corolla 04 som börjat tjuta om hjulen eller bromsarna?

Inlägg av PierreW »

Sirvejlance skrev:Eftersom jag är helt okunnig när det gäller bilar
Så är det nog bäst att du kontaktar en verkstad.


Inget personligt nu.
Jag tänker inte ge några tips till personer som själva säger sig vara helt okunniga inom mekandet, då jag inte vill få skuldkänslor för att personen i fråga gjorde bort sig och skadade sig själv eller nån annan.

Tyvärr får ju vem som helst skruva med vad som helst på sin bil eller nån annans också för den delen utan att någon kollar så det blivit ordentligt gjort.
Idioti anser jag då man fått se och hört de mesta inom "Kuba lagningar" genom åren.
Visst en verkstad kan oxå göra fel, (Dock är det en väldigt liten procent som går fel med tanke på hur många jobb som görs på verkstad). Men då en privatperson skruvat i sin egen bil, sen tappat hjulet o kört i diket så är ju detta inget som kommer ut offentligt. Men om en verkstad missat dra fast hjulet och kunden sedan tappar detta och hamnar i diket så kommer de ut i press och ramaskri uppstår. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Sirvejlance
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 19 jul 2010, 15:36:14
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004

Re: Corolla 04 som börjat tjuta om hjulen eller bromsarna?

Inlägg av Sirvejlance »

Ja, nu hade jag ju inte tänkt att meka själv, utan var mest intresserad om vad det kan vara?
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Corolla 04 som börjat tjuta om hjulen eller bromsarna?

Inlägg av GT4-R »

Kolla nivån i bromsvätskan i motorutrymmet.
Kan ju vara bromsbelägen som börjar bli tunna
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
lasen
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 25 jul 2010, 19:16:01
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 3
PostOrt: 83175
Land (Country): Sweden

Re: Corolla 04 som börjat tjuta om hjulen eller bromsarna?

Inlägg av lasen »

Jag har oxå en corolla med samma problem. Den är av årsmodell -03 och har gått 14.000mil.
Jag sa till om detta på sista servicen, de att hade provkört bilen med hörde förstås inget.
Efter att ha fått en del tips från andra trodde jag att det var höger bakhjulslager som var felande. Jag bytte då hela navet eftersom det är en komplett enhet.
Efter att ha åkt några dagar utan att ha hört ljudet trodde jag problemet var löst. Men så kom det tillbaka, samma ljud som tidigare. Det är ett högt tjutande ljud som håller på en stund, blir tyst när man bromsar eller svänger. En del dagar hör man inte ljudet alls. Jag är ganska säker på att det kommer från höger bakhjul. Tycker det lät intressant det du skrev om det kan vara bromsbeläggen. Vet att när jag bytte navet så tyckte jag att beläggen såg rätt slitna ut. Konstigt att de inte säger till om detta när man servar bilen? Den är trots allt fullservad. jag byter nog beläggen så får vi se om det blir bättre.
Skriv svar