Tomgång Previa -01 låg, varför?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Previa-01
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 00:08:20
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 2001

Tomgång Previa -01 låg, varför?

Inlägg av Previa-01 »

Hej, har problem med min Previa-01 , hoppas någon här har en lösning då jag inte kunnat få hjälp på någon Toyotaverkstad...
När motorn kommer upp i normal arbetstemp så är tomgångsvarvtalet endast 4-500 varv , känns som den ska stanna helt, när motorn är kall eller ljummen så är varvtalet och gången jämn och fin.
Bilen har just passerat 18000mil och är fullservad på Toyota sen ny, senaste servicen 18000mil är också utförd.
Inga felkoder finns, drar inte onormalt med bensin,
Jag misstänker att det är nån givare eller sensor som ger fel info när motorn blir varm, men vilken kan det vara?
Hoppas på hjälp :)

Mvh Mats
Previa -01 2,4 aut.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Tomgång Previa -01 låg, varför?

Inlägg av PierreW »

Previa-01 skrev:Hej, har problem med min Previa-01 , hoppas någon här har en lösning då jag inte kunnat få hjälp på någon Toyotaverkstad...
När motorn kommer upp i normal arbetstemp så är tomgångsvarvtalet endast 4-500 varv , känns som den ska stanna helt, när motorn är kall eller ljummen så är varvtalet och gången jämn och fin.
Bilen har just passerat 18000mil och är fullservad på Toyota sen ny, senaste servicen 18000mil är också utförd.
Inga felkoder finns, drar inte onormalt med bensin,
Jag misstänker att det är nån givare eller sensor som ger fel info när motorn blir varm, men vilken kan det vara?
Hoppas på hjälp :)

Mvh Mats
Previa -01 2,4 aut.
Igensotat spjällhus och tomgångsmotor gissar jag.
När motorn är kall så går den ju på choke, då gäller helt andra saker i styrsystemet med reglering av tomgång osv.
Sen när motorn är tillräckligt varm så styrs tomgången helt av tomgångsmotorn. Kärvar då den så blir det helt enkelt knas. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Previa-01
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 00:08:20
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 2001

Re: Tomgång Previa -01 låg, varför?

Inlägg av Previa-01 »

Hej och tack för svar, okej är det bara att byta ut dom grejerna? eller kan man ta isär och försöka göra rent? Många år sedan jag var mek men har inte tummen mitt i handen än :)

Mvh Mats
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Tomgång Previa -01 låg, varför?

Inlägg av cheetah1 »

Tomgångsmotor eller tomgångsventil (vilket är det på den där?) går att göra ren. Exakt var den sitter vet jag dock inte.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Tomgång Previa -01 låg, varför?

Inlägg av PierreW »

Previa-01 skrev:Hej och tack för svar, okej är det bara att byta ut dom grejerna? eller kan man ta isär och försöka göra rent? Många år sedan jag var mek men har inte tummen mitt i handen än :)

Mvh Mats
Jo det är grejer som går att rengöra, dock sitter spjällhuset lite tråkigt till i Previan pga sitt lilla motorrum. Tomgångsmotorn skall sitta monterad ihop med huset om jag inte minns helt fel.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Previa-01
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 00:08:20
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 2001

Re: Tomgång Previa -01 låg, varför?

Inlägg av Previa-01 »

Hej , okej tack för svaren , återkommer när jag mekat så får vi se om det löste sig.
Trevlig sommar

//Mats
Skriv svar