Oljeläckage Rav4

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Oljeläckage Rav4

Inlägg av Codriver »

Jag har en 04:as RAV4. I helgen var vi på biltävling och jag fick ladda på en bil med startkablar från min Tojja. Tittade ner på multi-remmen till AC-Generator-Servo då jag vanligtvis inte har motorn igång när jag är under huven ;)
Får då se att remmen är dålig i ena kanten och insåg genast att det var bytesdags. Inga konstigheter med det. Men såg samtidigt att det sölade lite olja där på kamkedjesidan av motorn. Jag har nu inte rivit för jag ska få tag på en rem idag, tänkte jag, men är det vanligt med packbox på vevaxeln eller har ni andra tips? Läckaget är inte stort, så det år inte ett akut problem, men jag ska så klart fixa till det nu när jag ändå måste pilla med remmen. Någon som känner till liknande bekymmer?
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Oljeläckage Rav4

Inlägg av Codriver »

Svarar mig själv...

En del av remmen som släppt hade kilat sig in mellan remskivan på vevaxeln och kåpan/packboxen. Jag hade helt osannolik tur då det verkar som om denna del av remmen tryckt på packboxen som gjorde att den släppte ut olja. Jag plockade bort den och vips så var läckaget borta.
Så klart monterades ny rem också.

En annan fara som dock inte gäller just min bil då jag har kamkedja är att jag har fått berättat för mig att dessa multiribbremmar är så starka att när de väl går av kan de slita sönder både plastkåpor och kamremmar. Fick höra det från två håll. Kanske någon som varit med om det? Låter scary så nu blir det bättre koll på remmarna i tjejjens Baleno.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Skriv svar