Vad för skillnad mellan 3S-GTE toppen och 3S-GE?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
3S-GTE
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 29 maj 2010, 18:18:06
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1991
Land (Country): Sverige

Vad för skillnad mellan 3S-GTE toppen och 3S-GE?

Inlägg av 3S-GTE »

hejsan, har antingen en spricka eller så har toppen blivit skev på min 3S-GTE och har införskaffat en topp från en 3S-GE, tänkte om någon vet ifall de är någon skillnad på ventil-storlekar och annat nödvändigt vetande... kammen vet jag att jag ska flytta över isåfall.

vet någon om man vågar plana toppen om den inte är allt för skev?

kan möjligtvis vara så enkelt att blockpackningen gått, men har haft massa problem med kokning så känns som att troligt vis toppen blivit skev!

tänkte bara kolla om någon vet någon skillnad innan jag plockar isär! :)
3S-GTE
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 29 maj 2010, 18:18:06
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1991
Land (Country): Sverige

Re: Vad för skillnad mellan 3S-GTE toppen och 3S-GE?

Inlägg av 3S-GTE »

kanske ska tillägga att 3S-GTE:n är från en ST185 från -91 och toppen kommer från en ST182 från -93
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Vad för skillnad mellan 3S-GTE toppen och 3S-GE?

Inlägg av Pipedreams »

Har du båda topparna hemma men har ändå inte upptäckt att insugskanalerna skiljer? Det går inte att använda st185 insug på st182 topplock.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
3S-GTE
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 29 maj 2010, 18:18:06
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1991
Land (Country): Sverige

Re: Vad för skillnad mellan 3S-GTE toppen och 3S-GE?

Inlägg av 3S-GTE »

Pipedreams skrev:Har du båda topparna hemma men har ändå inte upptäckt att insugskanalerna skiljer? Det går inte att använda st185 insug på st182 topplock.
toppen sitter på min celica st185 just nu så har tyvärr inte upptäckt att insugskanalerna skiljer :/ och har en komplett 3S-GE motor liggande i garaget, att det är helt annat insug är ju klart men trodde mitt insug skulle passa på GE toppen :/ då sket de ju sig med en 3S-GE topp!

bara att försöka leta sig en 3S-GTE topp nu då?
Skriv svar