Min förbannade ST165!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
V70T5
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 13:50:44
Bilmodell: Volvo V70 T5
Årsmodell: 2001

Min förbannade ST165!

Inlägg av V70T5 »

Bild

Har ledsna gängor på pinnbultarna på den här skarven på oljeröret till turbon.
Kan jag kapa bort skiten och sätta slang med dubbla klämmor ist och få det tätt, eller är det kört?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min förbannade ST165!

Inlägg av Glenn »

svårt att se på bilden, men kan du inte sätta genomgående skruvar med mutter ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
V70T5
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 13:50:44
Bilmodell: Volvo V70 T5
Årsmodell: 2001

Re: Min förbannade ST165!

Inlägg av V70T5 »

Glenn skrev:svårt att se på bilden, men kan du inte sätta genomgående skruvar med mutter ?
Jojjomensan det kunde jag (:

Nästa problem:
Hur mycket våld brukar det krävas att vrida avgashuset på en supra ct26?
Behöver vrida den en aning så att alla anslutningar passar och jag har spöat den ganska hårt, men den släpper inte.

Btw, turbon som sitter på nu släpper ut allt laddtryck i avgassystemet... hur kan det gå till? Måste ju vara hål rätt igenom turbon.
När man gasar blir avgassystemet som en stor jävla trumpet... låter ganska kul.
Användarens profilbild
Tommen
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Herrljunga
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Min förbannade ST165!

Inlägg av Tommen »

Ta bort klämman i mitten.
Kan du inte vrida på halvorna då så ta isär halvorna (genom att värma om dom sitter hårt, tryck ihop dom igen i önskat läge.

Om du inte får upp nått tryck i turbon så har du nog rätt mycket sprickor i WG-locket i turbohuset.
Dessa är inte lätta att laga.
Bör nog lämnas till ett svetsproffs om det skall bli bra.

Lycka té ;)
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
V70T5
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 13:50:44
Bilmodell: Volvo V70 T5
Årsmodell: 2001

Re: Min förbannade ST165!

Inlägg av V70T5 »

Supraturbon sitter nu på (:

Nästa problem...
Hur jag än gör så får jag det inte tätt mellan oljefilterhållaren och blocket.
Tätt när man står och torrvarvar, men när man kör fullt så läcker det ut ganska rejäla mängder med olja.

Såhär ser det ut:
Bild

Ska det där hålet verkligen vara pluggat?

Annars förstår jag inte varför det blir så högt tryck så det inte går att få tätt.
Provade att komplettera gummiringen som ska sitta där med packning på tub, men ingen förbättring...

Tacksam för snabb hjälp (:
V70T5
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 13:50:44
Bilmodell: Volvo V70 T5
Årsmodell: 2001

Re: Min förbannade ST165!

Inlägg av V70T5 »

Det som pluggar hålet är i själva verket en övertrycksventil som släpper tillbaka olja ner i tråget om oljetrycket skulle bli för högt (:
Frågan är om den fungerar som den ska.

Men nu måste jag ha en ny oljefilterhållare i vilket fall eftersom jag har haft sönder den som satt på. :evil:
Skriv svar