nu har jag strul me min pärla igen
oljestickan + massa olja flyger ur, jag e ju inte så jäkla bra på motorer så jag vänder mig till er proffs här på forumet.
motorn e en 3s-ge turbokonverterad, lådan e troligtvis från en gt-4(sa en mek till mig)
Glenn skrev:låter helt klart som täppt vevhusventilation, och isåfall ska du vara glad att det är oljestyickan som flyger och inte nån packning som sprängs :/
ingen aning om var den sitter på den dock.
ja, d kändes lite sisådär när jag märkte att den stuckit så nu står den still. kan man lösa d me rengöringsvätska man häller i oljan eller bör d rivas o rengöras?
Nejnej, det hela är en slang, ganska grov, som brukar sitta mellan ventilkopan (locket uppe på motorn) och insuget, kanske med något filter eller oljeavskiljare på vägen.
cheetah1 skrev:Nejnej, det hela är en slang, ganska grov, som brukar sitta mellan ventilkopan (locket uppe på motorn) och insuget, kanske med något filter eller oljeavskiljare på vägen.
aha, då e jag me i matchen har en slang som går från kåpan o till insuget före turbon, dock ingen oljeavskiljare eller dyl.
men jag rev ventilkåpan o gjorde rent allt grundligt förra sommaren, så man tycker ju att d inte borde kläggat igen så snabbt.
Har du turbokonverterat utan att göra något åt vevhusvent så är det garanterat det. Vevhusvent går original in i insuget, där det ska finnas undertryck. Nu har du gått och stoppat in överladd i insuget och således rakt in i ventilkåpan och vevhuset. Bort men slangen från insuget och täta igen hålet i insuget.
Tobias Rådenholt Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Tobbera skrev:Har du turbokonverterat utan att göra något åt vevhusvent så är det garanterat det. Vevhusvent går original in i insuget, där det ska finnas undertryck. Nu har du gått och stoppat in överladd i insuget och således rakt in i ventilkåpan och vevhuset. Bort men slangen från insuget och täta igen hålet i insuget.
nu e jag totalförvirrad borde väl bli undertryck i den slangen om den sitter innan turbon?
Tobias Rådenholt Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06