Vad beror hög CO-halt på?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Vad beror hög CO-halt på?

Inlägg av Nizzehult »

OK. Inga svar. Jag omformulerar därför rubriken för jag har sett många Toy'or som har fått nedslag på hög CO-halt vid förhöjd tomgång som det heter och jag vet ju att en vanlig service kan göra underverk men om det inte hjälper var ska man då lägga krutet? För jag är helt övertygad om att många härinne åkt på detta och löst det - men hur?

-------------------------------
Har handlat en Corolla till. En 89'a som inte har insprutning.
Förre ägaren fick nedslag vid besiktningen på CO-värdet vid förhöjd tomgång, låg på 0,9 (får vara 0,5).
På tomgång var den dock 0,0 och HC'n ligger på måttliga 43.
Han hade fått rådet att byta hela förgasaren, låter lite drastiskt tycker jag. Den har gått ca 16k mil.
Tänkte iaf kolla alla slangar - det finns ju ett gäng...

Nu tänkte jag göra en vanlig service med olja/filter/stift innan jag går vidare men vad kan man annars tänka sig ha med detta att göra?
Den går bra i övrigt. Lambdavärdet var 1,17. Kan det vara kat'en - även fast den visar 0,0 vid tomgång?
Det sitter ingen slutburk utan avgassystemet slutar strax efter bakaxeln. Kan det påverka avgasreningen?
Hjälper E85 inblandning? Eller är det bara vid HC-problem? Fördelarlocket och rotorn såg lite skabbig ut, kan detta påverka?
Skruvade lite på blandningskruven(?) - den stora vita som sitter snett mot torpedväggen och då höjdes tomgången och CO-halten sjönk lite.

Kort sagt, behöver veta hur den som haft liknande problem har löst dem.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Vad beror hög CO-halt på?

Inlägg av Nizzehult »

OK, fortfarande inga svar.
Då svarar jag själv!

Idag besiktades Corollan u.a! CO halt var 0,0 / 0,1!

Vad gjordes då för att uppnå detta? Jo:
- Byte av olja och filter
- Tankat fullt med 15% E85
- Byte stift
- Köpt och monterat ny slutjudämpare. Tätat några mindre läckor i mellanröret med kemisk metall
- Höjt tomgången något
- Luftfilter var redan bytt
- Kollat alla vaccumslangar (en hade hoppat ur)
- Varmkört bilen rejält innan besiktning (5 km i 70km/h på 3:an)
Klart!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Vad beror hög CO-halt på?

Inlägg av Dale »

Vet bara att samtliga mina Toyotor funkar inte torrgasning som bilprövarna gör utan en tur har då löst felaktiva avgasvärden alltid åt mig. Sen har det inte spelat någon roll om det är nyservat eller inte. Tror att katten blir kall himla snabbt å blir inte varm av torrgasning.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vad beror hög CO-halt på?

Inlägg av Glenn »

Jag tror mest på vaccumslangen, möjligen varmkörningen..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar