Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mattish
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 18:34:00
Bilmodell: Fabia TDI
Årsmodell: 2011
PostOrt: VINsLÖV

Re: Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]

Inlägg av mattish »

linusrby skrev:Hej! Ny på forumet och fastnade direkt för denna tråd när jag googlade på ryckig Avensis. Har som tydligen många andra en Avensis -05 som går som skit under 3000rpm. Har inte haft bilen i mer än några veckor, men upplever att den i början endast tvekade lite vid kall motor och det hade jag kunnat leva med. Nu rycker den oavsett motortemp vilket gör mig fullständigt skogstokig! :evil:
Bilen har gått 12500 mil och har fullstämplad bok, köpte den privat av min chef som kört den sedan 8000 mil och vårdat den ömt. Han upplevde också en tvekan vid kall motor redan då han köpte den och lämnade in den på märkesverkstad för felsökning, men fick svaret att "de är sådana".
Har då givetvis ingen garanti på bilen från föregående ägare, men hur ligger det till med Toyotas elektronikgaranti?
Har ägt ett gäng Toyota tidigare, och kör själv en Avensis -00 (-05:an kör lilla hjärtat mest) och min plan var ju givetvis ett fortsatt bekymmersfritt bilägande, men jag kunde tydligen lika gärna köpt en fransk bil.. :(
Jag har löst problemet. Har beställt en ny Fabia Diesel istället :D
Mitt förtroende för toyota är lite skakigt för tillfället...
Användarens profilbild
Engen
Inlägg: 72
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 18:48:50
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]

Inlägg av Engen »

Har en 03a som inte direkt rycker.. Men det har hänt några gånger att den tvekat lite och rykt till för att sedan pipa iväg..,.. Går bra vid varm motor! dock glömde gumman inner belysningen på så batteriet dog.. Köpte nytt batteri och ryckningarna var som bortblåsta ett bra tag (månader ) dock har känt en och en annan vid något tillfälle igen men den känns fortfarande bättre!! Så nollställningen vid batteri bytet måste betyt något för det hela!!
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]

Inlägg av GT4-R »

Min har slutat ryckt. jag är 100% säker på att de är tempen ute som gör att bilen går bra nu. strular bara vid kall väderlek. Måste vara nån sensor
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
linusrby
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 06 maj 2010, 22:45:33
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]

Inlägg av linusrby »

Så j-vla trött! :evil:
Hade in bilen på felsökning för två veckor sedan, och vips upptäckte de att den behövde ny mjukvara. Men det gick inte att fixa samma dag utan var och lämnade bilen vid ytterligare ett tillfälle och ny mjukvara laddades i för det facila priset av 1150kr. Ville tro att den gick något bättre, men långt ifrån bra efter det.
Idag var den inne igen, då provade de att byta stift till den nätta summan av 2000kr och de garanterade att NU går den perfekt. Till saken hör att stiften byttes vid 12000-milsservicen som inträffade för 600 mil sedan. Hann precis hämta bilen några minuter innan stängningsdags, och efter 200 meter kände jag tydliga ryckningar, tillbaka till verkstan och kände på den låsta dörren precis klockan 17. Fortfarande tänt i lokalen. Replikerade genom att koppla ur antispinnen och bäddade in byggnaden i gummirök.

Vad ska jag göra med skiten?
mattish
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 18:34:00
Bilmodell: Fabia TDI
Årsmodell: 2011
PostOrt: VINsLÖV

Re: Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]

Inlägg av mattish »

linusrby skrev:Så j-vla trött! :evil:
Hade in bilen på felsökning för två veckor sedan, och vips upptäckte de att den behövde ny mjukvara. Men det gick inte att fixa samma dag utan var och lämnade bilen vid ytterligare ett tillfälle och ny mjukvara laddades i för det facila priset av 1150kr. Ville tro att den gick något bättre, men långt ifrån bra efter det.
Idag var den inne igen, då provade de att byta stift till den nätta summan av 2000kr och de garanterade att NU går den perfekt. Till saken hör att stiften byttes vid 12000-milsservicen som inträffade för 600 mil sedan. Hann precis hämta bilen några minuter innan stängningsdags, och efter 200 meter kände jag tydliga ryckningar, tillbaka till verkstan och kände på den låsta dörren precis klockan 17. Fortfarande tänt i lokalen. Replikerade genom att koppla ur antispinnen och bäddade in byggnaden i gummirök.

Vad ska jag göra med skiten?
Reklamera bytet. Varför bytte dom igen? Du måste ju kunna få pengarna tillbaka för det.
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]

Inlägg av GT4-R »

Min funkar kanon hela jäkla tiden nu.Är värmen ute som gör de. Pratade med Örjan på toya,Vi ska prova byta vattensensor till hösten om när den kommer börja små rycka.

Edit: såg att ja ej hade skrivit i just denna tråd om mitt boxbyte. Boxbytet gjorde ej skillnad i kall väderlek..Var varmt ute plusis när vi byte box.Då gick bilen kanon sen blev de kallare... ryck ryck
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
mattish
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 18:34:00
Bilmodell: Fabia TDI
Årsmodell: 2011
PostOrt: VINsLÖV

Re: Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]

Inlägg av mattish »

GT4-R skrev:Min funkar kanon hela jäkla tiden nu.Är värmen ute som gör de. Pratade med Örjan på toya,Vi ska prova byta vattensensor till hösten om när den kommer börja små rycka.

Edit: såg att ja ej hade skrivit i just denna tråd om mitt boxbyte. Boxbytet gjorde ej skillnad i kall väderlek..Var varmt ute plusis när vi byte box.Då gick bilen kanon sen blev de kallare... ryck ryck
Men du har 2,4an. Kanske inte samma problem som 2,0an ?
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]

Inlägg av GT4-R »

Borde vara samma prylar runt om kring.Är väl bara innehållet som har ett större slag eller vad man säger.

Drygt fel verkar vara vanligt med.Toya borde ta tag i problemet.
Koppla in en data i bilen och låta kunden köra några dagar sp kanske det går att lista ut vad som just händer den få sekunder då den tvekar
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]

Inlägg av PierreW »

PierreW skrev:
mattish skrev:En sak till:
Har läst någonstans att det fanns en ny mjukvara som uppdaterade ryckiga bilar. Nämnde detta för verkstaden och då såg det ut som om han behövde ringa 118118. (Frågetecken)

Det finns tyvärr ingen lösning på detta problem, Toyota Europa har i åratal försökt så bukt med ryckande motorer på avensis, nya mjukvaror, insprutare, tändspolar, luftmassemätare, syresensorer ja allt du kan tänka dig som går att byta har vi provat att byta, det som faktiskt funkat bäst är Toyotas egna injection-cleaner och en riktig brutal ursotning på höga varv. Inget hjälper direkt mot ryckningarna, jag personligen har aldrig haft ont av dessa ryckningar som kunder oftast upplever vid segdragning på lägre varv vid kall motor när jag kört avensis, exempelvis när jag varit i stockholm på kurs eller lånat hem över helgen osv, själv drar jag hellre lite längre på varven med mindre gas än belastar motorn på låga varv. Så våran slutsats vi drog när ja jobbade på toyota är att dem som har ont av ryckningarna är dom som kör så kallad "mes-körning". Nu säger ja inte att du är en mes-körare ;) men en motor mår bra av att varvas ur nån gång ibland, kan räcka att ligga på motorvägen i 110 på treans växel en stund.

Kan dra ett exempel om de här med igensotade motorer, jag köpte för nått år sedan en Volvo 745 16ventilare att ha som vinterbil som gått som drag åsna med släp ständigt på en hantverksfirma i ett par år. Oj oj va trött och ryckig den var när ja köpte den, dom köpte ny bil pga av just detta då dom trodde allt vad tändelar och osv var helt slut. Men efter nån vecka med min hårda körning så kändes en markant skillnad i effekt och gången på motorn och nu sjönk heller inte bensinmätaren lika fort vid normal körning. :D
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
walid82
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 25 feb 2011, 18:28:18
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1999

Re: Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]

Inlägg av walid82 »

tjena

nu när jag har läst igenom detta så har jag samma problem med min avensis 00 den rycker när motor är varm går bra när motor är kall. men som sagt det är under 3000rpm har bytat tändstift, bränslefilter men inget hjälper.
ska man koppla upp den hos toyota kanske.
Skriv svar