Celica Liftback generation 3 -85 införskaffad.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
adde_malm
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 02 jun 2010, 14:26:33
Bilmodell: Celica RA60
Årsmodell: 1985
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sweden

Celica Liftback generation 3 -85 införskaffad.

Inlägg av adde_malm »

Hej alla.

Jag är ny här på forumet för att jag, precis som rybriken lyder skaffat mig en Celica Liftback -85.
Är det någon som har någon erfarenhet av denna modellen?
Har lite funderingar på att byta front till en celica supra (karossen ser ju lika dan ut, kanske passar bolt on?). Eller kanske behålla celica fronten...
Ev hänga i en turbo 6:a från en Mk3 eller konvertera Mk2:ans 2,8.
Som sagt, detta är bara lite funderingar jag har.
Skulle vara kul om någon kunde dela med sig av lite olika erfarenheter.

//Andreas
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Celica Liftback generation 3 -85 införskaffad.

Inlägg av SHySwe »

Hej och välkomment till TCS!
Det är inte helt lätt att besikta med nån av de motorerna. Kan vara diskretare att skrämma upp orginalmotorn. Vad har du för motor nu?
Behöver du delar? I "Säljes" har jag en tråd om en -82 som står på en bilskrot. Om du behöver nåt från den, kan jag kolla upp skicket på prylarna. Så får jag en anledning att gå och snoka i alla vrak en gång till... ;)
Funderar du på bättre bromsar? Om jag lyckas med min konvertering, så kommer även din bil att kunna göra likadant och använda 300mm ventilerade skivor. Och byter du dessutom bakaxel, så kan du faktiskt regga ( som ombyggt fordon) med en stor motor!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
adde_malm
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 02 jun 2010, 14:26:33
Bilmodell: Celica RA60
Årsmodell: 1985
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sweden

Re: Celica Liftback generation 3 -85 införskaffad.

Inlägg av adde_malm »

Ja, jag funderar på lite bättre bromsar, vad är det för bromsar som du försöker montera?
Kan motorn heta 21R-C... Har lite problem med den. Den startar bra och går ganska fint, men när den blir varm så går den mycket sämre plus att den dör när man kör, har även hänt att den eftertänder. Kan det vara auto choken som inte slår av?

Kan hända att jag kan behöva någon del eller två... Har ett läckage i bränsletanken och bensinmätaren verkar inte funka. Något pris på dom om dom finns och funkar. Men hur länge står bilen kvar på skroten innan den pressas?

//Andreas
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Celica Liftback generation 3 -85 införskaffad.

Inlägg av SHySwe »

Jag ska försöka få fast 300mm ventilerade skivor runt om på min lilla bil, original var 200mm solida fram och trummor bak.
Min tråd
Men först måste du bestämma vilken fälgstorlek du vill ha! På 14tum max 260mm, 15tum max 280mm, 16tum 300mm, 17tum 330mm. Som ett tum-mått då! :lol: Nähä, det kanske inte var så roligt som jag tyckte... :oops:

Det är antagligen en liknande bil, med orginalfälgar, som står här.
Länk
Vet inte skicket eller priset på tanken, men åtminståne priset bör gå att få fram.
Bilpressen är en obehaglig typ, man vet aldrig när den kommer förbi och vad den tar. Inte ens bilskroten vet alltid vad som ska hända, min KE70-donator försvann i våras utan att nån visste att det hänt.
Men både Liftbacken, en ModelF (Pipedreams, jag har inte glömt bort dej!) och en brunnen Mitsubishi Eclipse, som jag vill att dom lyfter fram, har klarat sej hittills.
Jag promenerar gärna dit på nån lunch och fotar, om du vill ha en bild på nåt särskilt.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar