Motorbyte Avensis 1,8 vvti

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Baffe
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 10:28:31
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2

Motorbyte Avensis 1,8 vvti

Inlägg av Baffe »

En fråga från en mycket okunnig ägare, som dessvärre har en motor som håller på att braka ihop. Det knackar rejält om den nu, så den går lite på övertid. Min fråga är om alla 1zz-fe motorer passar i min bil eller om amn måste göra justeringar för att det ska passa? Sedan undrar jag ni tror att det är dumt att köpa en komp-provad motor på skroten som har gått betydlingt längre än min som ska bytas ut?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorbyte Avensis 1,8 vvti

Inlägg av cheetah1 »

Du har antagligen en motor som drar en massa olja, på vilken ni har glömt/undlåtit att kolla nämnda oljenivå.

Det kan mycket väl gå att hitta en bra motor på skroten, leta efter en med en grön prick på oljestickan, där är problemet med att dom drar olja åtgärdat.
15-20000 mil för en toyotamotor är inget märkvärdigt egentligen.
Baffe
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 10:28:31
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2

Re: Motorbyte Avensis 1,8 vvti

Inlägg av Baffe »

Det stämmer precis som du säger. Men frågan om det funkar med en 1zz-fe kvarstår. Av vad jag förstår sitter den motorn i flera modeller, då undrar jag om det måste vara en från Avensis för att det ska fungera?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorbyte Avensis 1,8 vvti

Inlägg av cheetah1 »

Jag skulle tro att det går, men jag vet inte säkert, så lite inte på mig.
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Motorbyte Avensis 1,8 vvti

Inlägg av PartyBoy »

Brukar vara lite smågrejer som ev behöver flyttas över till den nya motorn. Glöm inte flytta över dom gamla spridarna och spjällhuset!
---------------------------
Toyota Mek
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Motorbyte Avensis 1,8 vvti

Inlägg av Vossen »

alla motorer är i princip samma kan variera mellen insug tex celica och avensis 1,8 vvti har en samma insug dedan kan det högra motorfästet skilja men annars är dom samma
Skriv svar