KE20 -73. Little White Garage
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tis 21 jul 2009, 10:34:27
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 85
- PostOrt: Sandöverken
- Land (Country): Sweden
- Ort: Kramfors/Härnösand
Re: LuleRollan, KE20 -73
Spännande spännande
Bite my nuts n call me skippy!
Charmant -85
http://nrcc.se/ - Nystartad Retro club för gamla JAPANARE, ta en kik vetja
http://www.garaget.org/hampeboi
Charmant -85
http://nrcc.se/ - Nystartad Retro club för gamla JAPANARE, ta en kik vetja
http://www.garaget.org/hampeboi
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: LuleRollan, KE20 -73
Åhå, nån som bryr sej? Trodde att den här monologen befann sej i tcs städskrubb... Tack, hampeboi.
Funkar det här med Ford-bromsskivorna så bra som jag tror, blir det ett kanonbra alternativ för alla med liknande planer. Eftersom jag har KE70-prylar att bygga på, kommer en Charmant åxå att bli glad.
Storleken på skivorna får man välja efter fälgstorlek och ekonomi, 260 - 328 mm. Fästen till bromsoken måste anpassas till skivan, annars blir allt likadant. Nån vän av ordning har nog tänkt att det är fel bultcirkel på Ford, 108mm, men det finns med i kalkylen och jag återkommer där.
Nu leviterar Corollan och vänster fram demonteras igen. Skivan kommer på onsdag, så planen att ha testmonterat både fram och bak till helgen verkar rimlig. Sen ska mallen för ok-fästet till en bekant som är fantastiskt duktig på metall.
Provmonterade fälgen fram och mycket riktigt tar det i fjäderbenet. Ca 20 mm vill jag flytta ut den. Nåt bra tips på ett lagligt sätt att göra det?
Funkar det här med Ford-bromsskivorna så bra som jag tror, blir det ett kanonbra alternativ för alla med liknande planer. Eftersom jag har KE70-prylar att bygga på, kommer en Charmant åxå att bli glad.
Storleken på skivorna får man välja efter fälgstorlek och ekonomi, 260 - 328 mm. Fästen till bromsoken måste anpassas till skivan, annars blir allt likadant. Nån vän av ordning har nog tänkt att det är fel bultcirkel på Ford, 108mm, men det finns med i kalkylen och jag återkommer där.
Nu leviterar Corollan och vänster fram demonteras igen. Skivan kommer på onsdag, så planen att ha testmonterat både fram och bak till helgen verkar rimlig. Sen ska mallen för ok-fästet till en bekant som är fantastiskt duktig på metall.
Provmonterade fälgen fram och mycket riktigt tar det i fjäderbenet. Ca 20 mm vill jag flytta ut den. Nåt bra tips på ett lagligt sätt att göra det?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: LuleRollan, KE20 -73
original framskiva: 200mm
Ke70 framskiva: 230mm (sitter på nu)
Nissan 200SX framskiva: 260mm (blir inte monterad)
Ford Focus ST170 framskiva: 300mm! Provmonteras i helgen.
Ang spacers säger sfro:
"Spacers för att korrigera ET är okej men de ska vara av modellen med
navstyrning, både mot fälg och nav. Oftast är den modell som man skruvar fast i navet bäst.
Om ni vill ha tjockare spacers än det som behövs för att korrigera ET, måste ni
också ha koll på hur mycket styrradien förändras. Att lägga på cirka 5 mm blir sällan något bekymmer men 10 mm kan vara för mycket."
Sedär, jag svarar på mina egna frågor åxå...
Ke70 framskiva: 230mm (sitter på nu)
Nissan 200SX framskiva: 260mm (blir inte monterad)
Ford Focus ST170 framskiva: 300mm! Provmonteras i helgen.
Ang spacers säger sfro:
"Spacers för att korrigera ET är okej men de ska vara av modellen med
navstyrning, både mot fälg och nav. Oftast är den modell som man skruvar fast i navet bäst.
Om ni vill ha tjockare spacers än det som behövs för att korrigera ET, måste ni
också ha koll på hur mycket styrradien förändras. Att lägga på cirka 5 mm blir sällan något bekymmer men 10 mm kan vara för mycket."
Sedär, jag svarar på mina egna frågor åxå...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: En mjukt moddad rolla, KE20 -73. Just nu: bromsbygge.
Nu är det helg, provmontering inledd!
Har tagit ner vänster fram och demonterat skivan från navet.
Lite nervöst trycktes den nya skivan på.
Centrerar bättre än originalskivan! Bara att borra nya fästhål och återmontera.
Ska göra en mall för det nya fästet till bromsoket, i ett mjukt och lättarbetat material. Sen en ritning och iväg till min duktiga metallarbetare.
Blir det nån skillnad på skivorna?
Till höger den "stora" skivan från KE70!
Åsså en bild på en av fälgarna
Trevlig garagestund idag!
Har tagit ner vänster fram och demonterat skivan från navet.
Lite nervöst trycktes den nya skivan på.
Centrerar bättre än originalskivan! Bara att borra nya fästhål och återmontera.
Ska göra en mall för det nya fästet till bromsoket, i ett mjukt och lättarbetat material. Sen en ritning och iväg till min duktiga metallarbetare.
Blir det nån skillnad på skivorna?
Till höger den "stora" skivan från KE70!
Åsså en bild på en av fälgarna
Trevlig garagestund idag!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: En mjukt moddad rolla, KE20 -73. Just nu: bromsbygge.
Jag har helt missat att du lagt upp en tråd, men det är kul att det fortskrider.
Lägg gärna upp lite bilder på pärlan under byggets gång också!
Om du vill hålla dig till Toyotas bromsar, så har Corolla AE92 GTi även mekanisk handbroms i ok, samt MR2 AW11 då men dessa är lite mer svårflörtade att hitta. Förmodligen mindre än din tänkta lösning, men å andra sidan säkert fullt tillräckligt när det bara sitter bak. Du kan fortfarande köra ganska stora skivor, fast då solida.
Lycka till.
Lägg gärna upp lite bilder på pärlan under byggets gång också!
Om du vill hålla dig till Toyotas bromsar, så har Corolla AE92 GTi även mekanisk handbroms i ok, samt MR2 AW11 då men dessa är lite mer svårflörtade att hitta. Förmodligen mindre än din tänkta lösning, men å andra sidan säkert fullt tillräckligt när det bara sitter bak. Du kan fortfarande köra ganska stora skivor, fast då solida.
Lycka till.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: En mjukt moddad rolla, KE20 -73. Just nu: bromsbygge.
Bilder på hela bilen dröjer ett tag. Dels är det dåligt ljus och bilen är skitig. Men framförallt ska den byta stil igen. Från rallyrolla, vit och svart, till helt vit och lite modernare stuk på det som moddas. Dina skärmbreddare sitter fortfarande på, Hornlund. Men om däcken ryms under skärmarna, kanske dom åxå tas bort. Mindre av direkt uppmärksamhet och mer muskler, är temat just nu.
Då det ska vara ventilerade skivor bak åxå, så är det bara Ford som är ekonomiskt vettiga.
Hade glömt bort att köpa större bromssköldar... Förhoppningsvis har nån i stan nåt hemma, i rätt storlek.
Imorgon skruvas navet tilbaka och oket mäts in.
Hoppas hinna montera en skiva bak åxå.
Då det ska vara ventilerade skivor bak åxå, så är det bara Ford som är ekonomiskt vettiga.
Hade glömt bort att köpa större bromssköldar... Förhoppningsvis har nån i stan nåt hemma, i rätt storlek.
Imorgon skruvas navet tilbaka och oket mäts in.
Hoppas hinna montera en skiva bak åxå.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: En mjukt moddad rolla, KE20 -73. Just nu: bromsbygge.
Det är inte så lätt att prioritera...
Men nu är vänster fram helt hopskruvad för första gången.
300mm ventilerad skiva från ford focus st170 och volvo 850 bromsok.
Tummen värker, kom i kläm. Annars känns det bra!
Bromsskölden var inget krav, så den utgår.
Fästet för oket rymdes inte på rätt sida av fjäderbenet, men det verkar bli bra ändå. Ska bara få det accepterat av sfro.
Trodde att det skulle vara gott om plats inne i en 16-tummare, men det blev ändå tajt för bromsoket.
20mm spacer och bromsoksfäste i stål, från trämallen. Sen är det klart.
Måste nog göra en ritning i 3d, bara för att det är kul att lära sej? Fast jag kan ju alltid skylla på att sfro krävde den!
Nästa ansträngning är att montera en bakbroms.
En liten montagebild: Jämfört med den "stora" skivan från KE70!
Men nu är vänster fram helt hopskruvad för första gången.
300mm ventilerad skiva från ford focus st170 och volvo 850 bromsok.
Tummen värker, kom i kläm. Annars känns det bra!
Bromsskölden var inget krav, så den utgår.
Fästet för oket rymdes inte på rätt sida av fjäderbenet, men det verkar bli bra ändå. Ska bara få det accepterat av sfro.
Trodde att det skulle vara gott om plats inne i en 16-tummare, men det blev ändå tajt för bromsoket.
20mm spacer och bromsoksfäste i stål, från trämallen. Sen är det klart.
Måste nog göra en ritning i 3d, bara för att det är kul att lära sej? Fast jag kan ju alltid skylla på att sfro krävde den!
Nästa ansträngning är att montera en bakbroms.
En liten montagebild: Jämfört med den "stora" skivan från KE70!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: En mjukt moddad rolla, KE20 -73. Just nu: bromsbygge.
Att montera bromsoksfästet på baksidan av fjäderbenet var ingen hit... Det blir inte plant och det är för lite gods för att planfräsa.
Så alternativet som jag labbat med under veckan är att göra fästet i tre delar, med en 15 mm "step-in". Men det kändes inte bra.
Men igår såg jag ljuset igen! På toymods.org.au
Bromsskivan ska ju naturligtvis monteras på utsidan av navet, istället för original innanför navet! Då kan jag göra som planerat, med ett rakt bromsoksfäste. Fordskivan ser ut att vara klockren för det montaget.
Kollat med sfro och det verkar helt ok, speciellt som jag ändå (med moderna fälgar) måste återställa spårvidden.
Helgen är räddad. Bara att smutsa ner sej igen.
Så alternativet som jag labbat med under veckan är att göra fästet i tre delar, med en 15 mm "step-in". Men det kändes inte bra.
Men igår såg jag ljuset igen! På toymods.org.au
Bromsskivan ska ju naturligtvis monteras på utsidan av navet, istället för original innanför navet! Då kan jag göra som planerat, med ett rakt bromsoksfäste. Fordskivan ser ut att vara klockren för det montaget.
Kollat med sfro och det verkar helt ok, speciellt som jag ändå (med moderna fälgar) måste återställa spårvidden.
Helgen är räddad. Bara att smutsa ner sej igen.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: 300mm bromsskivor runt om
Riktigt material till bromsoksfäste beställt. Frambromsarna verkar bli bra.
I helgen börjar jag måtta på bakaxeln.
Men det slog mej att bilen inte kommer att kunna besiktas i höst och då får körförbud tills den är klar för sfro. Det vore bra att inte ha körförbud vid provkörning.
Vad gäller för veteranfordon? Det är 24 månader mellan besktningarna. Betyder det att jag inte kan besikta förrän september, eller att en ny period startar från besiktning i tex juli? Om det sista gäller, så plockar jag tillbaka KE70bromsarna och åker och hämtar ett blankt papper! Igen!
I helgen börjar jag måtta på bakaxeln.
Men det slog mej att bilen inte kommer att kunna besiktas i höst och då får körförbud tills den är klar för sfro. Det vore bra att inte ha körförbud vid provkörning.
Vad gäller för veteranfordon? Det är 24 månader mellan besktningarna. Betyder det att jag inte kan besikta förrän september, eller att en ny period startar från besiktning i tex juli? Om det sista gäller, så plockar jag tillbaka KE70bromsarna och åker och hämtar ett blankt papper! Igen!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: 300mm bromsskivor runt om
Tack för svaret på besiktningsfrågan! Nu vet jag iaf hur det funkar.
Däremot har jag inte fattat hur man mäter en fälgs diameter... Pucko!
Jag har alltså 15tummare, inte 16tummare som jag trodde.
Såna här alltså:
Nån som vill byta eller sälja billiga fälgar? Jag vill ha 16tummare, ET20 till ET45, 114.3/4, inte bredare än 6.5 tum. Sitter det gummi på, så ska det vara lågprofil. Tex 195/45 eller 205/35.
Orsaken är att det blir för tajt inne i fälgen och prestigeförlusten att byta skivor till 280mm tar jag inte!
Däremot har jag inte fattat hur man mäter en fälgs diameter... Pucko!
Jag har alltså 15tummare, inte 16tummare som jag trodde.
Såna här alltså:
Nån som vill byta eller sälja billiga fälgar? Jag vill ha 16tummare, ET20 till ET45, 114.3/4, inte bredare än 6.5 tum. Sitter det gummi på, så ska det vara lågprofil. Tex 195/45 eller 205/35.
Orsaken är att det blir för tajt inne i fälgen och prestigeförlusten att byta skivor till 280mm tar jag inte!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L