Dieselvärmare till parkeringsvärmare ?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Blueline
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 21:25:19
Bilmodell: Toyota Auris D4-D
Årsmodell: 2007
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Lillåfrakt
Kontaktperson: Janne

Dieselvärmare till parkeringsvärmare ?

Inlägg av Blueline »

Om jag vill konvertera den befintliga tillsatsvärmaren på Toyota Auris D4-D -07 , till att fungera som en parkeringsvärmare med vanligt tidur,
Var hittar jag de lösningar och monteringsanvisningar som behövs , samt vad man man anta att det kommer att kosta i så fall ?
Om man tar delarna för sej , och arbetet med monteringen för sej .
Mvh Janne.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Dieselvärmare till parkeringsvärmare ?

Inlägg av PierreW »

Blueline skrev:Om jag vill konvertera den befintliga tillsatsvärmaren på Toyota Auris D4-D -07 , till att fungera som en parkeringsvärmare med vanligt tidur,
Var hittar jag de lösningar och monteringsanvisningar som behövs , samt vad man man anta att det kommer att kosta i så fall ?
Om man tar delarna för sej , och arbetet med monteringen för sej .
Mvh Janne.

D4D säger tyvärr inte så mycket då det finns 3 olika dieslar i Auris, och ingen av dom som är helt lika. ;)

Kolla med Toyota, dom säljer det vet jag, men vad det kostar vet jag inte helt säkert men på "rätt" sida om 10 lax monterat och klart är det inte har jag för mig. Webasto är det som tillverkar påbygnads satsen. Och nej det är inget för amatörmeken att göra på garageuppfarten då det oftast skall demonteras stötfångare, skarvas bränsleledningar och tömmas kylsystem. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Blueline
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 21:25:19
Bilmodell: Toyota Auris D4-D
Årsmodell: 2007
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Lillåfrakt
Kontaktperson: Janne

Re: Dieselvärmare till parkeringsvärmare ?

Inlägg av Blueline »

Okej , har frågat Toyota i örebro . De skulle ha c:a 12000:- för att göra jobbet komplett , - Dock var dom ganska ovilliga att ta i detta jobb då dom enligt uppgift skulle bli " tvungna att demontera hela bilen " . När jag tittar på en monteringsanvisning så framgår det att man ska montera en liten cirkulationspump i vattenslangarna från värmaren , byta avgasröret till värmaren sedan montera kabelsatsen enligt beskrivning som innebar förmonterade kontaktstycken " plug and play " 2 reläer + 2 säkringar.
El o Diesel gör detta komplett inklusive Thermo plus satsen för c:a 4o7. Viss skillnad skulle jag vilja påstå
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Dieselvärmare till parkeringsvärmare ?

Inlägg av PierreW »

Blueline skrev:Okej , har frågat Toyota i örebro . De skulle ha c:a 12000:- för att göra jobbet komplett , - Dock var dom ganska ovilliga att ta i detta jobb då dom enligt uppgift skulle bli " tvungna att demontera hela bilen " . När jag tittar på en monteringsanvisning så framgår det att man ska montera en liten cirkulationspump i vattenslangarna från värmaren , byta avgasröret till värmaren sedan montera kabelsatsen enligt beskrivning som innebar förmonterade kontaktstycken " plug and play " 2 reläer + 2 säkringar.
El o Diesel gör detta komplett inklusive Thermo plus satsen för c:a 4o7. Viss skillnad skulle jag vilja påstå
Jag är inte hundra på vilken av som sitter i din bil men det finns 2 olika sorters värmare fabriksmonterade. En som går på diesel, sen finns det en variant som fungerar som en omvänd AC, typ som en sån luftvärmepump man kan ha på/i huset. Vet att denna sitter i Corolla Verso 2.2D4D medans Avensisen med exakt samma motor har en vanlig klassisk dieselvärmare. Sistnämnda är betydligt smidigare och billigare att bygga om till tids-styrd parkeringsvärmare än den förstnämnda då man i den måste montera allt som redan finns från fabrik i Avensisen plus lite till.

Vad jag ville komma fram till är om du verkligen fått pris på samma sorts jobb och delar, då jag skulle tro att endast materialet går på ca 5000 till den värmare som inte är dieseldriven från fabrik.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dieselvärmare till parkeringsvärmare ?

Inlägg av Dale »

På min Avensis Executive+ 2008 med stora dieselmotorn så sitter det en Webasto fjärrstart sen i höstas. Håller med Pierre. Det var trångt och bökigt att få dit den på parkeringen. Tog fasiken en hel dag men va varmt å gott det var i vintras. Det är att kapa en kylslang för att sätta in en cirkulationspump. Dra lite kabel och koppla in med färdiga kontakter. Dra upp en antenn för att få en räckvidd på upp till 1 km. Lite söligt med dieselslangarna som man fick koppla runt på nått sätt i någon cirkulation eller hur de var. Har ACC eller va de heter i bilen å glömmer man ställa den på manuellt å full värme innan man stänger av "tändningen" så är det kallt i kupen men motorn är varm å fin. Sen är det nog inte avgasröret man behöver byta utan det är insugningsröret man byter mot en variant med inbyggd ljuddämpare. På min e den delen inte bytt. Skillnaden är cirka tusen kronor och ett ljud som en jetmaskin men va fasiken gör det om den ylar ute på parkeringen. De gör ju grannarnas hundar med. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Blueline
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 21:25:19
Bilmodell: Toyota Auris D4-D
Årsmodell: 2007
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Lillåfrakt
Kontaktperson: Janne

Re: Dieselvärmare till parkeringsvärmare ?

Inlägg av Blueline »

Så ska det låta när man frågar nåt här . Du kompletterade alltså detta själv ? Jag är lite mer än normalt händig , som du då hoppas jag . Rekommenderar du att göra detta själv , eller var det mycket inredning eller annat material som måste plockas ner .
Hur fick du tag på kopplingsschema och monteringsanvisning till din bil . Jag har hittat detta till en Citroen ( gubevars) men inte till min Auris 2,0 D4-D -07.
Tacksam för flera tips innan jag monterar ner bilen .....
Blueline
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 21:25:19
Bilmodell: Toyota Auris D4-D
Årsmodell: 2007
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Lillåfrakt
Kontaktperson: Janne

Re: Dieselvärmare till parkeringsvärmare ?

Inlägg av Blueline »

Alltså . Om vi börjar från början igen . Jag har en Toyota Auris 2,0 Diesel -07. - I den sitter en tillsatsvärmare från Eberspächer , som heter Hydronic D5Z-H . Den är kopplad och klar att använda när motorn är igång på kalla vinterdagar. Nu vill jag ha den som värmare även när motorn inte är igång . Då finns det en kompletteringssats att montera på det befintliga systemet , den heter Thermo plus och kostar c:a 2700 kr inkusive enkelt starttidur.
Mina frågor gäller Monteringen , monteringanvisningen , svårighetsgraden på arbetet , hur mycket bil som måste monteras ner och sedan tillbaka igen , kopplingsschema till kabelsatsen osv .
Alla som gjort detta arbete , vänligen hör av er till mej för enkla anvisningar .
Eberspächer vill inte skicka en monterings och kopplingsanvisning då de enbart jobbar mot etablerade avtalsverkstäder .
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dieselvärmare till parkeringsvärmare ?

Inlägg av Dale »

Har en Eberspächer Hydronic II-H D5Z-H i min men igentligen spelar det ingen roll va de e för sorts värmare då tillsatsen jag kollade in var från Webasto. Det är ju strömbrytaren (på/av) som sitter i instrumentpanelen och klimatanläggningen samt batteriet man kopplar in sig på. Man kopplar ju "bara" förbi "tändingsläget" och sätter dit en timer. De var rätt mycke som fick skruvas bort på Avensisen. Ena innerskärmen och mittkonsollen. Jag hade tur att en polare som installerat sånt där förrut var skruvglad annar e jag lite lat å skruva. Det var färdiga kontakter så de gick inte att koppla fel. Finns även kabelsatser utan kontakter så där e de lättare å koppla fel. Minns inte ens om de var med ett kopplingsschema. Hade fullt upp å skruva. Ena kabelhärvändan skulle ut i motorutrymmet och andra in i kupen. Inte svårt å se skillnaden heller. Ena ändan hade liksom mer isolerade kontakter. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Blueline
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 21:25:19
Bilmodell: Toyota Auris D4-D
Årsmodell: 2007
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Lillåfrakt
Kontaktperson: Janne

Re: Dieselvärmare till parkeringsvärmare ?

Inlägg av Blueline »

Jag läser och kommer närmare mitt beslut ... Vintern är inte här än ....Schyssta ni e ..Go on
Blueline
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 21:25:19
Bilmodell: Toyota Auris D4-D
Årsmodell: 2007
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Lillåfrakt
Kontaktperson: Janne

Re: Dieselvärmare till parkeringsvärmare ?

Inlägg av Blueline »

Då var det klart . Ganska simpelt på Aurisen .
Vindrutetorkare och plåten till dem monterades bort , sedan var det fritt läge ända in , kylvattnet töms. Ena halvan av kabelstammen in i bilen , andra halvan kvar i motorutrymmet , koppla enligt anvisning .Fäst vattenpump på anvisad slang och plats.
Bränslet är redan klart och styrs av signaler från värmaren . In med programmeringsuret på panelen , koppla eligt bifogat schema.
I med kylvätskan igen , lufta och fyll ordentligt , ett måste .
Provkör . Det funkar om ni gjort rätt . Ingen ting att vara rädd för inte . Tack för era tips och ha det bra .
Jag och en kompis gjorde det . Satsen kostade c:a 3 loppor och bilen kommer aldrig mer att vara kall igen . Tänk er när man är och handlar i vinter , eller ute med hunden , eller när man .........
Mvh Janne .
Skriv svar