ojämn färdbroms bak! corolla 92 wagon

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mordarsnigel
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 14 apr 2009, 08:35:28
Bilmodell: toyota corolla kombi
Årsmodell: 1992
PostOrt: vällingby
Land (Country): sverige

ojämn färdbroms bak! corolla 92 wagon

Inlägg av mordarsnigel »

hej! fick nedslag på besiktningen på ojämn bromsverkan på färdbromsen bak 0,7 på hö mot 1,5 på vä. har bytt bromsbackar och hjulcylinder, ingen skillnad. nån idé om vad felet kan vara?
supra3
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 23:35:07
Bilmodell: SupraMKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Tyresö
Land (Country): Sverige

Re: ojämn färdbroms bak! corolla 92 wagon

Inlägg av supra3 »

hej
har du justerat så att dom ligger på lika på båda sidorna ?
att inte handbromsen ligger på olika?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: ojämn färdbroms bak! corolla 92 wagon

Inlägg av PierreW »

mordarsnigel skrev:hej! fick nedslag på besiktningen på ojämn bromsverkan på färdbromsen bak 0,7 på hö mot 1,5 på vä. har bytt bromsbackar och hjulcylinder, ingen skillnad. nån idé om vad felet kan vara?
Lastkännarventilen tänker jag på främst när jag läser ditt inlägg. Besgubbarna känner bara så att armen på denna inte sitter fast, men dom märker aldrig om den funkar som den ska eller inte. Det sitter en gummidamask på ventilen som du kan lossa lite på, innanför där sitter det som 2 st stift som är påverkade av armen och bilens fjädring, dessa eller någon av dem brukar ärga fast. Ibland har man tur och kan få dessa stift att funka igen med rostlösning och en bra tång. Annars får man bita i det sura äpplet och byta hela ventilen och garanterat en massa bromsrör som går av på köpet vid bytet.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
mordarsnigel
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 14 apr 2009, 08:35:28
Bilmodell: toyota corolla kombi
Årsmodell: 1992
PostOrt: vällingby
Land (Country): sverige

Re: ojämn färdbroms bak! corolla 92 wagon

Inlägg av mordarsnigel »

Ah underbart, det ska jag genast kolla! man tackar och bockar!!
mordarsnigel
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 14 apr 2009, 08:35:28
Bilmodell: toyota corolla kombi
Årsmodell: 1992
PostOrt: vällingby
Land (Country): sverige

Re: ojämn färdbroms bak! corolla 92 wagon

Inlägg av mordarsnigel »

PierreW skrev:
mordarsnigel skrev:hej! fick nedslag på besiktningen på ojämn bromsverkan på färdbromsen bak 0,7 på hö mot 1,5 på vä. har bytt bromsbackar och hjulcylinder, ingen skillnad. nån idé om vad felet kan vara?
Lastkännarventilen tänker jag på främst när jag läser ditt inlägg. Besgubbarna känner bara så att armen på denna inte sitter fast, men dom märker aldrig om den funkar som den ska eller inte. Det sitter en gummidamask på ventilen som du kan lossa lite på, innanför där sitter det som 2 st stift som är påverkade av armen och bilens fjädring, dessa eller någon av dem brukar ärga fast. Ibland har man tur och kan få dessa stift att funka igen med rostlösning och en bra tång. Annars får man bita i det sura äpplet och byta hela ventilen och garanterat en massa bromsrör som går av på köpet vid bytet.
Nu har jag plockat isär avkännaren och lokaliserat två stålstift i mässingsfärgade hylsor. Jag fick inget bra grepp med den tång jag hade så nya försök kommer. Är det så att stiften skall gå att röra in och ut med enbart handkraft, de verkade sitta ganska hårt? Fastnar de i intryckt läge så man får dra ut dem?
mordarsnigel
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 14 apr 2009, 08:35:28
Bilmodell: toyota corolla kombi
Årsmodell: 1992
PostOrt: vällingby
Land (Country): sverige

Re: ojämn färdbroms bak! corolla 92 wagon

Inlägg av mordarsnigel »

det var det ena stiftet som hade fastnat, fick loss det så nu är det exakt lika broms på båda sidor!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: ojämn färdbroms bak! corolla 92 wagon

Inlägg av PierreW »

mordarsnigel skrev:det var det ena stiftet som hade fastnat, fick loss det så nu är det exakt lika broms på båda sidor!
:thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar