Turbokonvertering utav Celica GTI -90... RWD?
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
- Bilmodell: gt4
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: övik
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ö-vik
Turbokonvertering utav Celica GTI -90... RWD?
Hallå.
Tänkte jag skulle dela med mig utav mitt nya projekt.
Köpte på mig en celica GTI till rätt kurs och satte kapen i den.
Började med att rostlaga hela bilen undertill (2 kvm plåt är bytt) samt byggt bort popuplysena.
Så nu kommer vi till motorn. Tanken är att göra ett snik turbo bygge i 3 etapper.
Etapp 1:
* Turbotryksmätare
* Oljetempmätare
* Oljetrycksmätare
* Bredbanslambda
* Kallstartspridare som extrabränsle
* original motor
* Lagom stor IC
* 2½" hela vägen
* Koppling för 300hk
*~20-230hk
Etapp 2:
* Megasquirt (stand alone)
* Större turbo
* ~270-300hk
Etapp 3:
* Renoverad motor
* Turbokolvar
* Mk3 drivlina
* BMW låda
* Mk3 bromsar
* ~350-400hk
* Omreggad till ombyggd fordon
Ja, det är väll planerna. Som ni ser så är planen att regga in den med turbo nån gång i tiden, och då även med bakhjulssdrift..
Och till er som skall säga "köp en GT4"... NEJ, jag gillar inte dom skärmarna, dessutom så står jag då åter igen med popuplysen och jävulskap.
Biler på bilen:
Besiktningen:
Efter besiktning
Lite delar till turbobygget:
A-stolpsmätare
Ja, det är planen...
Tänkte jag skulle dela med mig utav mitt nya projekt.
Köpte på mig en celica GTI till rätt kurs och satte kapen i den.
Började med att rostlaga hela bilen undertill (2 kvm plåt är bytt) samt byggt bort popuplysena.
Så nu kommer vi till motorn. Tanken är att göra ett snik turbo bygge i 3 etapper.
Etapp 1:
* Turbotryksmätare
* Oljetempmätare
* Oljetrycksmätare
* Bredbanslambda
* Kallstartspridare som extrabränsle
* original motor
* Lagom stor IC
* 2½" hela vägen
* Koppling för 300hk
*~20-230hk
Etapp 2:
* Megasquirt (stand alone)
* Större turbo
* ~270-300hk
Etapp 3:
* Renoverad motor
* Turbokolvar
* Mk3 drivlina
* BMW låda
* Mk3 bromsar
* ~350-400hk
* Omreggad till ombyggd fordon
Ja, det är väll planerna. Som ni ser så är planen att regga in den med turbo nån gång i tiden, och då även med bakhjulssdrift..
Och till er som skall säga "köp en GT4"... NEJ, jag gillar inte dom skärmarna, dessutom så står jag då åter igen med popuplysen och jävulskap.
Biler på bilen:
Besiktningen:
Efter besiktning
Lite delar till turbobygget:
A-stolpsmätare
Ja, det är planen...
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Turbokonvertering utav Celica GTI -90... RWD?
Nu ska jag vara snäll.
Vad konstig den ser ut!
Vad konstig den ser ut!
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Turbokonvertering utav Celica GTI -90... RWD?
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄAAAAAAAAAAAAAAAAAH!
vad är detta? oj, vilken förändring! sån stor att jag inte kan säga om det är snyggt eller fult eller vad jag tycker alls...
hmm, jadu... hehe. jag blev chockad! vilket bygge!!!
det jag tycker är synd är att huven inte har samma mjuka former som den här modellen har i övrigt.
ska bli jätteintressant att följa det här projektet! väldigt imponerad av ditt arbete och kul att du väljer en celica igen. gillade det förra bygge: "celipsen".
har du flera bilder på ombyggnaden av fronten?
vad är detta? oj, vilken förändring! sån stor att jag inte kan säga om det är snyggt eller fult eller vad jag tycker alls...
hmm, jadu... hehe. jag blev chockad! vilket bygge!!!
det jag tycker är synd är att huven inte har samma mjuka former som den här modellen har i övrigt.
ska bli jätteintressant att följa det här projektet! väldigt imponerad av ditt arbete och kul att du väljer en celica igen. gillade det förra bygge: "celipsen".
har du flera bilder på ombyggnaden av fronten?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Turbokonvertering utav Celica GTI -90... RWD?
Att ändra utseendet så mycket är tufft. Fortsätt så! Är det egna former/formar, eller färdiga paneler?
Bakhjulsdrivningen är jag mest nyfiken på. Mycket motorpyssel innan det funkar? Själv har jag nyss gett upp tanken på en 3S och Rwd, men det var i en mindre bil.
Bakhjulsdrivningen är jag mest nyfiken på. Mycket motorpyssel innan det funkar? Själv har jag nyss gett upp tanken på en 3S och Rwd, men det var i en mindre bil.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
- Bilmodell: gt4
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: övik
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ö-vik
Re: Turbokonvertering utav Celica GTI -90... RWD?
cheeta1: Då ska jag vara snäll och inte svara...
Fnys: Hade en vecka på mig att bygga huven och framskärmarna, så det där fick bli resultatet, att det är kantigt är vi väl medveten om. Men nu är det som det är. Det orkar jag inte ta tag i än på länge.
srylul: Hemmabyggt rakt igenom. Huven är tillverkad av fyrkantprofiler och plåt, och framskärmarna är kapade/ombyggda med plåt.
Hur avancerad bakhjulsdriften blir vet jag inte. För en månad sen hade jag inte funderat på att ens sätta turbo i den. men efter att ha börjat vara med en kompis och byggt lite i hans volvo 164a så käns detta som en väldigt fjollig ombyggnation att göra.
Får jag inte till kardan och allt annat med bakaxeln, så sättar jag bara motorn i bagaget.
Fnys: Hade en vecka på mig att bygga huven och framskärmarna, så det där fick bli resultatet, att det är kantigt är vi väl medveten om. Men nu är det som det är. Det orkar jag inte ta tag i än på länge.
srylul: Hemmabyggt rakt igenom. Huven är tillverkad av fyrkantprofiler och plåt, och framskärmarna är kapade/ombyggda med plåt.
Hur avancerad bakhjulsdriften blir vet jag inte. För en månad sen hade jag inte funderat på att ens sätta turbo i den. men efter att ha börjat vara med en kompis och byggt lite i hans volvo 164a så käns detta som en väldigt fjollig ombyggnation att göra.
Får jag inte till kardan och allt annat med bakaxeln, så sättar jag bara motorn i bagaget.
-
- Inlägg: 545
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Vännäsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Umeå
Re: Turbokonvertering utav Celica GTI -90... RWD?
Fan vad frän!!! ska bli kul att följa!
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Turbokonvertering utav Celica GTI -90... RWD?
Turbon är inget problem, det är mest motorn och dess smörjning när du rätar upp den på en rwd-låda som kan vara lite pyssel. Jag har en G-låda till ModelF när du vill börja bygga.
Så det är inget skum och plast i formerna?
Så det är inget skum och plast i formerna?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Turbokonvertering utav Celica GTI -90... RWD?
Hahaha coolt k-len har ju byggt en Mustang eller?
Amerikansk bil var det första jag tänkte när jag såg denna ovanliga front.....
Men vad säger bilprovningen om detta?
Får man ens göra en sådan stor transformation?
Ante.
Amerikansk bil var det första jag tänkte när jag såg denna ovanliga front.....
Men vad säger bilprovningen om detta?
Får man ens göra en sådan stor transformation?
Ante.
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
- Bilmodell: gt4
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: övik
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ö-vik
Re: Turbokonvertering utav Celica GTI -90... RWD?
Erkan: Följ på du
srylul: Ser inte tubron som något problem jag heller. Och det där med smöjningen löser sig nog på nått vis. Inge skum eller plast nånstans i framändan. Sådär som på spackel på skärmkanterna för att få till sista formen.
KACE80:Scoopet var inte menat från början. Men plåtenanvände till huven var runtkapad sedan tidigare, så vi skar bara 2 "jack" rakt uppåt. Och inspirationen till det kom ifrån "KITT" i "Knight Rider 2009". Så mustang är väll rätt ord. Bilprovningen blev inte så glad då jag rullade in. Läkte i avgassystemet så jag fick en tvåa;)
srylul: Ser inte tubron som något problem jag heller. Och det där med smöjningen löser sig nog på nått vis. Inge skum eller plast nånstans i framändan. Sådär som på spackel på skärmkanterna för att få till sista formen.
KACE80:Scoopet var inte menat från början. Men plåtenanvände till huven var runtkapad sedan tidigare, så vi skar bara 2 "jack" rakt uppåt. Och inspirationen till det kom ifrån "KITT" i "Knight Rider 2009". Så mustang är väll rätt ord. Bilprovningen blev inte så glad då jag rullade in. Läkte i avgassystemet så jag fick en tvåa;)
- Falk
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre 22 maj 2009, 22:29:34
- Bilmodell: Supra MKIV Twin Turbo Targa
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Gråbo
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Erik Falk
Re: Turbokonvertering utav Celica GTI -90... RWD?
Tycker det ska bi riktigt intressant att få se om denna kan bli RWD. =D kommer följa bygget med spänning!
Lycka till!
//Falk
Lycka till!
//Falk
Erik Falk || 0708-427489
_____________________________________________
http://www.garaget.org/erik_falk
_____________________________________________
http://www.garaget.org/erik_falk