Problemlösning carina 2 st171

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
_Spawned_
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 08:35:17
Bilmodell: Toyota Carina ST171
Årsmodell: 1991
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sverige

Problemlösning carina 2 st171

Inlägg av _Spawned_ »

Hej, fick ett trevligt problem i en korsning här för nån dag sen, sa rassel rassel rassel.
Jag får i alla växlar men den driver inte på någon. Det är som att den kommer till dragläge och sen börjar det rassla.
Låter ingenting när man bogserade.

Det känns som att det kan vara dom inre drivknutarna ? eller är det ett dålig gissning.
Sen skulle jag behöva veta om det nu är det, hur det sitter mot växellådan osv. Och är det bara Toyota själv som har delarna eller kan man lyckas få tag på dom nån annanstans ?

Mvh Fredrik
Senast redigerad av _Spawned_ den mån 03 maj 2010, 09:14:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Problemlösning drivning carina 2 st171

Inlägg av PierreW »

_Spawned_ skrev:Hej, fick ett trevligt problem i en korsning här för nån dag sen, sa rassel rassel rassel.
Jag får i alla växlar men den driver inte på någon. Det är som att den kommer till dragläge och sen börjar det rassla.
Låter ingenting när man bogserade.

Det känns som att det kan vara dom inre drivknutarna ? eller är det ett dålig gissning.
Sen skulle jag behöva veta om det nu är det, hur det sitter mot växellådan osv. Och är det bara Toyota själv som har delarna eller kan man lyckas få tag på dom nån annanstans ?

Mvh Fredrik

På vilket sätt rasslar det, metalliskt, dovt, vasst?
Känns kopplingen ok?
Är det trögare än vanligt att få i växlarna?
Rinner det olja under bilen?

En teori:
Om tillräckligt många faktorer "stämmer" ihop kan faktiskt en drivaxel hoppa ur slutväxeln och slira i splinsen. Det räcker egentligen att den åker ut nån centimeter för att börja slira. Eftersom det inte finns diffbroms så driver den inte helt enkelt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
_Spawned_
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 08:35:17
Bilmodell: Toyota Carina ST171
Årsmodell: 1991
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sverige

Re: Problemlösning drivning carina 2 st171

Inlägg av _Spawned_ »

Alla växlar går i som vanligt, och så fort du släpper upp kopplingen på valfri växel så blir det som ett rassel.
låter väl ungefär som att det slirar på två kugghjul typ.
Inget läckage under bilen eller nån annanstans vad jag har kunnat hitta.
Kopplingen känns också som vanligt, och eftersom att bilen börjar dra lite. Ca 1-5cm och sen börjar det rassla.
Kopplingen och urtrampningslager är bytta för inte så länge sen heller. Så har svart att tro att det ska vara det som är felet.
Utan min gissning faller nästan på en drivknut. Har dock inte haft möjlighet att få in den i ett garage och kolla närmare.

Men är det någon som haft liknande problem eller bara haft isär vid inre drivknuten, så man vet vad man har att vänta ?

mvh fredrik
_Spawned_
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 08:35:17
Bilmodell: Toyota Carina ST171
Årsmodell: 1991
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sverige

Re: Problemlösning drivning carina 2 st171

Inlägg av _Spawned_ »

Nu åter tillbaka på ruta ett.

Hade ju som sagt lite problem med bilen. Sagt och gjort fick in den i garaget och lyfte upp och kolla.
Då det rasslade från passagerarsidan så började jag leta. Fann att det var nog yttre drivknuten som var kass.
For och köpte ny drivknut och bytte. Körde ca 10-15 mil innan jag var tillbaka på ruta ett.
Samma problem, låter som att den slirar på splinsen.

I upplyft läge så låter det ingenting utan endast med belastning på hjulen.
Har lyft upp den igen, och tänkte att man kanske skulle kolla över drivaxlar osv. Kände på drivaxlarna på båda sidor fram och kommer fram till att förarsidan går att "rucka" ca 2-3mm i sidled medans passagerarsidan är stum. Vilket är normalt, känns som att det bör vara stumt?
Funderar även på vad kallas "leden" som sitter i ena änden av drivaxeln med drivknuten på. Ser ut ungefär som ett treklöver. Finns det något fint namn på detta?

För jag måste ju ha lyckats röra i nånting när jag bytte drivknut så att allt kom i läge. Med tanke på att jag körde utan problem ca 10mil.
Problemet kom under normal körning.
Ingen som har några tips, idéer?

Mvh Fredrik
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Problemlösning drivning carina 2 st171

Inlägg av fredrik mkIII »

min mor lyckades rensa splines ur en drivaxel en gång. den kunde man slira iväg lite med men så fort den fick belastning så bröt helvetet loss så att säga :).
det var en yttre knut då som rensade splines i medbringaren/navet. honda accord var det iofs.

är lite osäker på vad du menar. men så här kanske det kan vara. räknat från vxl lådan sett och ut över höger drivaxel.

vxl låda-1inre drivknut (tripod knut). 2axel. 3möjligtvis ett lager här. 4yttre drivknut.

och lossar du innre drivknut ur lådan. var beredd på att det kommer ganska mycket olja ur vxl lådan.

mvh fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
_Spawned_
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 08:35:17
Bilmodell: Toyota Carina ST171
Årsmodell: 1991
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sverige

Re: Problemlösning drivning carina 2 st171

Inlägg av _Spawned_ »

För jag ringde till toyota och hörde vad dom trodde. Och hade ju också lite svårt att per telefon säga vad som var fel.
Det ända han sa när jag frågade om inre drivknut var att då måste du nog ta lös diffen och kolla så att den är bra också.
Men inre drivknuten skulle gå på 4500:- och jag gissar att diffen säkert inte heller är gratis om den fått stryk.

För har inte hittat någon annan som har den, och köpa från skoten går ju. Men då är jag lite anti att montera begagnade grejer.
Ska ut i helgen och fortsätta att se om man lyckas hitta nå. Har fått tips från syrrans kille att det kan ett lager i tripod knuten som farit. Han hade haft liknande problem tidigare med en bil och det var det. Men ska återkomma när jag listat ut vad som är fel.

Är det samma namn på tripodknut och inre drivknut?
Bild


Mvh Fredrik
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Problemlösning drivning carina 2 st171

Inlägg av PierreW »

_Spawned_ skrev:
Är det samma namn på tripodknut och inre drivknut?



Mvh Fredrik
En Tripodknut heter så pga sin konstruktion med just 3 "kulor" / lagringar. Finns ju andra varianter på inre knutar oxå.

Har splinesen gått i inre knuten, eller vad har hänt? Du förvirrar genom att posta en bild på en lös drivaxel ;)
Om ett lager i en av "kulorna" har gått så ska ju inte bilen sluta driva för det tycker man. Om en tripodknut ska slira i sin kopp så bör den ju vara helt krossad till flis. :?

Lättaste sättet o få reda på vad som hänt är ju helt klart att ha ETT hjul i marken, motorn avstängd med växel i och försöka snurra runt det andra hjulet. Är allt i sin ordning så kan man ju helt enkelt inte dra runt det. Kan man ändå göra det så är det ju bara o lyssna varifrån det rasslar och ta reda på vad det är.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
_Spawned_
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 08:35:17
Bilmodell: Toyota Carina ST171
Årsmodell: 1991
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sverige

Re: Problemlösning drivning carina 2 st171

Inlägg av _Spawned_ »

Var mest för att jag fick ett tips på att ett lager i tripodknuten kunde ha farit. Vet däremot inte om det bara är olika namn för samma sak (inre drivknut)
Ska iallafall ut i garaget i helgen och försöka lokalisera helt vad som spökar.

För förra gången så lyfte jag upp bilen och snurra på hjulen och då rasslade det från passagerarsidan.
Bytte då yttre drivknuten och det slutade låta och bilen gick. Det är det som är det stora problemet. Känns som att det är nån axel som lyckas ta sig så att det slirar på splinsen. Men som sagt, ska återkomma när jag vet mer :)

Tack för svaren iallafall.

Mvh Fredrik
_Spawned_
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 08:35:17
Bilmodell: Toyota Carina ST171
Årsmodell: 1991
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sverige

Re: Problemlösning drivning carina 2 st171

Inlägg av _Spawned_ »

Nu kan jag iallafall återkomma med vad dom är felet. Felet är den yttre drivaxeln på passagerarsidan.
Verkar som att det har svarvat bra på splinsen. Skilde cirka 2mm mellan splinsen längst ut på axeln och den "drivande" splinsen.

Sen hittade jag även felet som gjort att bilen gått lite halv risigt och gjort att den varit bra törstig.
Var axeln i fördelarn som gett upp. Nu är det bara börja leta grejer till den.
_Spawned_
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 08:35:17
Bilmodell: Toyota Carina ST171
Årsmodell: 1991
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sverige

Re: Problemlösning carina 2 st171

Inlägg av _Spawned_ »

Dock funderar jag nu hur exakt man måste ha årsmodellen.
En drivaxel och fördelare från en -89 eller -90. Passar det på min -91 ?
Skriv svar