3sgte vs SR20DET

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

3sgte vs SR20DET

Inlägg av amby »

Hittade en tråd som jag tycker är intressant..
dom diskuterar vilken motor som är bäst 3sgte mot nissans SR20DET
Nissan snubbara verkar gilla 3sgte motorn

http://www.sr20forum.com/turbo/34840-sr ... s-gte.html
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 3sgte vs SR20DET

Inlägg av Cyrix »

amby skrev:Hittade en tråd som jag tycker är intressant..
dom diskuterar vilken motor som är bäst 3sgte mot nissans SR20DET
Nissan snubbara verkar gilla 3sgte motorn

http://www.sr20forum.com/turbo/34840-sr ... s-gte.html
Bägge lär ju ha sina för och nackdelar.
4G63 borde väl nästan oxå tas med i jämförelsen, dvs Mitsubishis 2l turbo motor.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: 3sgte vs SR20DET

Inlägg av Impreza »

hatar nissan.
Skit motorer o riktig skit o skruva med också (syftar på 200sx turbo) .
Enda bra är väl nya gtr, gamla skylinen var ingen höjdare heller i hållbarhet o skruvande.
Ja röstar fortfarande för toyotan trotts att 3sgte blocket inte är nån höjdare heller.
Men nissans 200sx maskiner e soper iaf 1,8t . Bättre o slänga in en gammal volvo rödblock turbo .. mer driftsäkert o mer kus samt enklare o skruva.

Varför e de inte mer japs som kör med volvos femmor eller T4or ? Dem e ju ganska hållbara o lätta o få ur effekt o styrsystem som e ok o lura/trimma. Tråkiga e stakarna dock samt att de sitter i tråkiga bilar dock pålitliga men törstiga.
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: 3sgte vs SR20DET

Inlägg av amby »

Själv har jag nästa bara goda erfarenheter av 200sx serien.. Min bröder hade en toktrimmad s13 i några veckor...bontrimmad som fan...slutade i ett dike..Men gick som f-n

Och nu har min ena bror en s14a.
Motorn är chippad av japtuning. Riktigt snabb nu.
Fast det känns som om dom inte lag speciellt mycket pengar på inredning eller kvalitet.
Känns plastigt och billigt i kupen.
När vi skulle installera intercooler paketet på s14a så tror jag 30-tal skruvar drogs sönder..
Under den tiden jag mekat med toyotan kanske jag dragit sönder 3-4 stycken.

Har inte mekat med skylines bara åkt med i några få.
Men att kalla dom motorerna för ohållbara är la att ta i. Alla säger att dom är sjukt skottsäkra..
Några kör ju med 1000hk...Även om det är massa eftermarknads prylar på dom är det ändå imponerande.

Om det är någon som kan supran kan man ju gämföra den med skyline motorn me..
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: 3sgte vs SR20DET

Inlägg av Impreza »

[
Senast redigerad av Impreza den ons 10 mar 2010, 20:17:13, redigerad totalt 1 gånger.
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: 3sgte vs SR20DET

Inlägg av Impreza »

Impreza skrev:
amby skrev:Själv har jag nästa bara goda erfarenheter av 200sx serien.. Min bröder hade en toktrimmad s13 i några veckor...bontrimmad som fan...slutade i ett dike..Men gick som f-n

Och nu har min ena bror en s14a.
Motorn är chippad av japtuning. Riktigt snabb nu.
Fast det känns som om dom inte lag speciellt mycket pengar på inredning eller kvalitet.
Känns plastigt och billigt i kupen.
När vi skulle installera intercooler paketet på s14a så tror jag 30-tal skruvar drogs sönder..
Under den tiden jag mekat med toyotan kanske jag dragit sönder 3-4 stycken.

Har inte mekat med skylines bara åkt med i några få.
Men att kalla dom motorerna för ohållbara är la att ta i. Alla säger att dom är sjukt skottsäkra..
Några kör ju med 1000hk...Även om det är massa eftermarknads prylar på dom är det ändå imponerande.

Om det är någon som kan supran kan man ju gämföra den med skyline motorn me..

200sx o vevlager...... vet ett ex antal som rasat vevlagrena pga att de inte sitter oljekyl på dem vilket e snålt. alla turbo bilar ska ha oljekyl. finns bilar utan turbo som har de så kommer nissan o bara skiter i de.
3st som ja känner som har/har haft skylines har bägge haft problem . Den ena sköt staken igenom blocket. o den andra gick som en potta skit o vi fick aldrig ordning på den. Felsöte men inget resultat. kan säga att den sisst nämda va helt original Den sisste rasa 2st kolvar i sin. också helt original.
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: 3sgte vs SR20DET

Inlägg av Larco »

Impreza skrev:
Impreza skrev:
amby skrev:Själv har jag nästa bara goda erfarenheter av 200sx serien.. Min bröder hade en toktrimmad s13 i några veckor...bontrimmad som fan...slutade i ett dike..Men gick som f-n

Och nu har min ena bror en s14a.
Motorn är chippad av japtuning. Riktigt snabb nu.
Fast det känns som om dom inte lag speciellt mycket pengar på inredning eller kvalitet.
Känns plastigt och billigt i kupen.
När vi skulle installera intercooler paketet på s14a så tror jag 30-tal skruvar drogs sönder..
Under den tiden jag mekat med toyotan kanske jag dragit sönder 3-4 stycken.

Har inte mekat med skylines bara åkt med i några få.
Men att kalla dom motorerna för ohållbara är la att ta i. Alla säger att dom är sjukt skottsäkra..
Några kör ju med 1000hk...Även om det är massa eftermarknads prylar på dom är det ändå imponerande.

Om det är någon som kan supran kan man ju gämföra den med skyline motorn me..

200sx o vevlager...... vet ett ex antal som rasat vevlagrena pga att de inte sitter oljekyl på dem vilket e snålt. alla turbo bilar ska ha oljekyl. finns bilar utan turbo som har de så kommer nissan o bara skiter i de.
3st som ja känner som har/har haft skylines har bägge haft problem . Den ena sköt staken igenom blocket. o den andra gick som en potta skit o vi fick aldrig ordning på den. Felsöte men inget resultat. kan säga att den sisst nämda va helt original Den sisste rasa 2st kolvar i sin. också helt original.
För det är ju ingen som har haft problem med vev o ramlager eller kolvar på 3S-GTE :roll:
Man kan ju ställa sig frågan vilket skick motorerna var i innan de trimmades/rasade. Även den bästa motorn har sina begränsningar. Med tanke på Skylinens m fl. rykte om att vara odödlig kanske de pressas för hårt eller inte sköts om tillräckligt bra då de ju är "odödliga". Där har ju 3S-GTE fördelen att kanske inte vara riktigt lika känd på det viset även om många tycker att det är en underbar motor.

Sen kan man ju tycka att det ska sitta oljekyl original, visst, men om man vet att det är en brist fixar man väl till det innan man pressar dem bortom vad de klarar. Avsaknaden av oljekyl sätter ju bevisligen en ribba som man inte ska överskrida. De rasar väl knappast vid endast normal vardagskörning? ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: 3sgte vs SR20DET

Inlägg av mIkAeL »

Det är ju intressant med "bästa" 2.0l motorn... 4g63, SR20DET, 3S-GTE det jag vet är ju att toppen är ju riktigt bra i 3s-gte, 4g63 ska vara betydligt känsligare.
Men som du säger larco så är det ju mycket kunnande innan man trimmar som gör att bilen inte rasar när man väl gör det...
Är ju mycket om skit bakom ratten som skapar många ras. Det kan man ju inte skylla motorerna för.
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: 3sgte vs SR20DET

Inlägg av mortil »

Hondas 2litersmotor då ? (vet inte betäckning på den) är dom totaltskräp eller ? vet många lotus elise MK1 ägare byter ju ut rovermotorn mot en honda motor och med turbo kan man få ur 400 hk ganska lätt va ja fatta som .

men 3s-GTE motorn tycker jag är väldigt mysig annars.. nissans S20DET är ju heller inte tråkig. mitsu motsvarigheten vet ja knappt något om förutom att dom tidiga modellerna gillade crankwalk.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: 3sgte vs SR20DET

Inlägg av amby »

Sen kanske man borde ta med Ford Cosworth motorn me. också 2liters turbo
Men vad jag har hört ska dom vara lite klena..Många klagar på att dom går sönder
Fast lätt trimmade.. 330hk kit finns ju
Skriv svar