Hög bränsleförbrukning Toyota Avensis 2,0td -98

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
tuka
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 02 mar 2010, 19:00:49
Bilmodell: avensis td
Årsmodell: 98

Hög bränsleförbrukning Toyota Avensis 2,0td -98

Inlägg av tuka »

Hej. Har en Avensis som är lite för törstig. Som lägst har jag fått ner den till 0,85l/mil på lugn landsvägskörning. Annars ligger den på 1l/milen mest landsvägskörning. Luftfilter är nyligen bytt, turbon är ok. Den går som den ska, men kan rycka lite ibland. Tomgången sjunker från 1100varv-800 när man stänger av kupefläkten(1100varv kanske är lite väl högt?). Någon som vet vad det kan vara för fel?? Enda som jag kan tänka mig är om någon spridare bråkar. vet ej när dieselfilter är bytt heller. Tacksam för svar. Mvh CG
janne
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 15 feb 2010, 21:32:31
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2007
PostOrt: 95040

Re: Hög bränsleförbrukning Toyota Avensis 2,0td -98

Inlägg av janne »

varv talet går upp om motorn inte har rätt temp .
min -07a gör likadant när man slår av fläkten vet ej vad det beror på men ska säkert vara så.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Hög bränsleförbrukning Toyota Avensis 2,0td -98

Inlägg av Dale »

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
tuka
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 02 mar 2010, 19:00:49
Bilmodell: avensis td
Årsmodell: 98

Re: Hög bränsleförbrukning Toyota Avensis 2,0td -98

Inlägg av tuka »

Hej igen. Kollade plockade loss egr,en. Men Såg inget som var igensotat. Har kollat med Toyota, och inga felkoder fanns. Någon annan ide?? Tankade idag efter lugn långkörning. Resultatet blev 0,98L/mil. :(










Skriv svar