Snälla hjälp ang oljeförbrukning.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
serverfel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 06:04:51
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 21211
Land (Country): Sverige

Re: Snälla hjälp ang oljeförbrukning.

Inlägg av serverfel »

cheetah1 skrev:Alltså, den rasar inte sålänge det är olja kvar, men tänds oljetryckslampan är det omedelbart stopp vid vägkanten utan att fundera som gäller. The light of death, även kallad. Nackdelen är väl att olja dels är rätt dyrt, och inte heller särskilt miljövänligt att elda upp.
Naturligtvis. Men då är det något annat som kan spöka kanske. Mitt motto är. Röd lampa = FULL STOP!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Snälla hjälp ang oljeförbrukning.

Inlägg av cheetah1 »

serverfel skrev:
cheetah1 skrev:Alltså, den rasar inte sålänge det är olja kvar, men tänds oljetryckslampan är det omedelbart stopp vid vägkanten utan att fundera som gäller. The light of death, även kallad. Nackdelen är väl att olja dels är rätt dyrt, och inte heller särskilt miljövänligt att elda upp.
Naturligtvis. Men då är det något annat som kan spöka kanske. Mitt motto är. Röd lampa = FULL STOP!
Haha, ja, fast jag har ett undantag på min bil.

Jag är utbildad flygtekniker (gjorde aldrig klart praktiken, så jag har inget cert, men jag har pluggat i 4 år), så jag har fått intutat i mig hur det funkar på flygplan:
Inga lampor - inga problem
Vita, gröna eller blå lampor - påbud eller aktiva funktioner som inte är igång i utgångsläget, men som är fullt normala.
Gula lampor - FARA - gör du inget åt det här så går det åt helvete.
Röda lampor - VARNING - det föreligger en omedelbar risk.
Blinkande röda lampor - nu är döden nära.

På min VW Vento finns det en lampa som blinkar rött. Första gången jag såg den tvärnitade jag och plockade fram instruktionsboken och tänkte "Hjälp, vad är det nu, brinner det eller nåt?". Närå. "Låg kylarvätskenivå". Det visar sig att min bil läcker lite kylarvätska, och kommer nivån en millimeter under "LOW" på behållaren börjar denna röda lampa blinka på panelen, ungefär som att tredje världskriget just brytit ut under min motorhuv. När bilen blir varm och kylarvätskan expanderar så kommer nivån över gränsen igen, men tro inte att lampan slocknar för det. Närå, för att återställa larmet måste man stänga av och sätta på strömmen.

Märk väl att oljetryckslampan inte blinkar utan lyser med fast sken.

Heja VW...
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Snälla hjälp ang oljeförbrukning.

Inlägg av Dale »

Inga lampor kan väll betyda att lampan är trasig med vilket kan ju vara nära döden med?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
serverfel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 06:04:51
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 21211
Land (Country): Sverige

Re: Snälla hjälp ang oljeförbrukning.

Inlägg av serverfel »

cheetah1 skrev:
serverfel skrev:
cheetah1 skrev:Alltså, den rasar inte sålänge det är olja kvar, men tänds oljetryckslampan är det omedelbart stopp vid vägkanten utan att fundera som gäller. The light of death, även kallad. Nackdelen är väl att olja dels är rätt dyrt, och inte heller särskilt miljövänligt att elda upp.
Naturligtvis. Men då är det något annat som kan spöka kanske. Mitt motto är. Röd lampa = FULL STOP!
Haha, ja, fast jag har ett undantag på min bil.

Jag är utbildad flygtekniker (gjorde aldrig klart praktiken, så jag har inget cert, men jag har pluggat i 4 år), så jag har fått intutat i mig hur det funkar på flygplan:
Inga lampor - inga problem
Vita, gröna eller blå lampor - påbud eller aktiva funktioner som inte är igång i utgångsläget, men som är fullt normala.
Gula lampor - FARA - gör du inget åt det här så går det åt helvete.
Röda lampor - VARNING - det föreligger en omedelbar risk.
Blinkande röda lampor - nu är döden nära.

På min VW Vento finns det en lampa som blinkar rött. Första gången jag såg den tvärnitade jag och plockade fram instruktionsboken och tänkte "Hjälp, vad är det nu, brinner det eller nåt?". Närå. "Låg kylarvätskenivå". Det visar sig att min bil läcker lite kylarvätska, och kommer nivån en millimeter under "LOW" på behållaren börjar denna röda lampa blinka på panelen, ungefär som att tredje världskriget just brytit ut under min motorhuv. När bilen blir varm och kylarvätskan expanderar så kommer nivån över gränsen igen, men tro inte att lampan slocknar för det. Närå, för att återställa larmet måste man stänga av och sätta på strömmen.

Märk väl att oljetryckslampan inte blinkar utan lyser med fast sken.

Heja VW...
Haha! Jag kan se din min där i det blinkande lampljuset! Tänkt det i slow motion?!

Jo men jag är likadan. Hade en motorlampa som tändes för ett tag sen. Blev helt skakis och stanna vid vägkanten! Körde till macken med svansken mellan benen och bar om råd. Killen kolla konstigt på mig och sade att jag kan köra hem igen och sen lämna bilen på service efter att mina dagsärenden var avslutade. Eller så sade han ju inte, men inte långt ifrån. Med andra ord. så var jag onödigt upphetsad över läget. Faktum är ju att de är till där för att varna en, men i ärlighetens namn borde det funnits ett graderingssystem även här. Tex som hos dig. motorelektronik lampa fast sken = ta det lungt och kör inte för mycket innan felkontroll. blinkande, allvarligt fel boxera bilen, blinkande i takt till "this is the end of the world as we know it" kommandes från summern.. öppna rutan, skrick HJÄÄÄLP och kasta dig ur bilen (DEN KOMMER EXPLODERA, eller i alla fall utveckla röööök)...... Med andra ord ett mer logiskt system med olika klasser av samma felområde.

Men en röd blinkande lampa SKALL intyga något ganska allvarligt. Typ att du numera försöker börbränna olja istället för bensin.
Skriv svar