Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
tobo skrev:Vad brukar besiktningen mäta upp för CO-halt?
Pappskiva framför kylaren för att få upp tempen snabbare?
Pappskiva har jag haft sedan snön kom...
Besiktningen sa att CO-halten var för låg eftersom den hackade när man gasade. Skruvade därefter upp detta lite godtyckligt tills den gick bättre (bes. uppger inga värden om bilen är äldre än 89 då det inte finns några krav på detta).
Jag besiktade min Model-F -85 i juni och på det protokollet står iaf CO uppmätt och utskrivet (besiktad i Uppsala). Värdet blev 0,1 (max. tillåtet 3,5). Min buss går bra trots att det är så låg CO-halt.
Jag har en Starlet, -88, en riktig pärla som inte gått 10 000 mil men som tempmätaren bara går upp till en tredjedel och som slukar nästan 1 liter bensin per mil. Dessutom är tomgången väldigt hög. Jag har bytt termostat och tändstift men det gör ingen skuillnad.