Kamrem Starlet 87

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
fredde85
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 nov 2009, 17:00:11
Bilmodell: LEXUS GS 300
Årsmodell: 1994

Kamrem Starlet 87

Inlägg av fredde85 »

Blir det ventilsallad vid kamrems brott-1.3 L Motorn på 75 Hk

Svårt att byta den vet att den kan vara trångt på små bilar

stämmer de att de är 8000 mil eller vart 4e år den ska bytas

ingen bil jag äger idag men kanske kommer att köpa
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Kamrem Starlet 87

Inlägg av Swecap »

SALLAD

Byte kan göras på 20min :) ge & ta beroende på verktyg

gissar på 10t mil eller 8år :? :? osäker.

Kolla övre stötdämparfästena bak brukar vara kex kvar, och DYRA.
Även rost golv i vissa fall.
Corona RT40 -66
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Kamrem Starlet 87

Inlägg av Nizzehult »

Har en sån. Verkar inte för trångt/märkvärdigt att byta. Enklare än på Corollan tror jag.
Och 12V motorn är den enda (äldre?) Toyotamotorn som inte klarar kamremsbrott!

Hm. Lexus GS 300 och en Starlet. Vilka kontraster. :lol:
Men den funkar bra som stadsbil, är rymligare än man tror. Lättkörd. Men rätt burkig...
Och jag tycker den är törstig.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
fredde85
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 nov 2009, 17:00:11
Bilmodell: LEXUS GS 300
Årsmodell: 1994

Re: Kamrem Starlet 87

Inlägg av fredde85 »

hehe jo ja vet starlet är väl rena motsatsen till en gs 300

Men jag behöver en billig bil ett tag framöver

törstig säger du?

Burkig ja men de är väl nästan alla småbilar från 80 talet mer eller mindre

är en kompis som har bilen som ja tänkte köpa drar 0.6 när han har haft den då är de ingen stadskörning nästan för de finns inte mkt till stad att köra i på gotland.

Om de inte blir den va har du annars att rekomendera som är billigt dvs försäkring-skatt-bensin
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Kamrem Starlet 87

Inlägg av Nizzehult »

Ja det är inte för inte som Corollan är världens mest sålda bil (tror jag).
Så försök hitta en Corolla nyare än -89 med 1.3L motorn. Lite svår att hitta, dom flesta har 1.6L men den funkar den med.
Då får du bränsleinsprutning, servo, c-lås och en toksnål och driftssäker motor samt en mycket modernare och mera ombonad bil än Starleten. Den motorn klarar ett kamremsbrott. Men givetvis har den andra svagheter: ROST, avgasysstemet och bakdämpare verkar vara standard.
Ungefär samma försäkring, något dyrare skatt (går ju på vikt) och räkna med 0,6 på landsväg. Samt både tystare och säkrare. Billigare reservdelar. Finns oftast i 4D (Starlet bara 2D).

Min Starlet drar fan mer än Corollan! Iaf nu på vintern och stadskörning - trots motorvärmare. Ligger på drygt litern!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
fredde85
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 nov 2009, 17:00:11
Bilmodell: LEXUS GS 300
Årsmodell: 1994

Re: Kamrem Starlet 87

Inlägg av fredde85 »

Jo dock är den stora fördelen med denna att den är en gotlandsbil sedan ny dvs inte någon rost alls har haft en del fastlands bilar men saltet tar död på de mesta. Hade inte heller tänkt att åka över för att köpa en. Så visst skulle det komma en sådan bil här visst kan jag köpa den

Får den även för ett rätt så bra pris vet dock inte vad värdet på en 87 ligger men värderar en som gått här utan salt högre än en som gått i skiten 23k mil har den gått

en liter va fan hur kan den dra så mkt de måste vara att de är stadskörning väl som gör det annars borde väl inte 0.6 vara svårt med en sådan tkr jag eller?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Kamrem Starlet 87

Inlägg av Nizzehult »

fredde85 skrev:J
en liter va fan hur kan den dra så mkt de måste vara att de är stadskörning väl som gör det annars borde väl inte 0.6 vara svårt med en sådan tkr jag eller?
Tankade just.
33 liter på 22 mil.
Blir 1.5l/milen!!!!!!! :oops:

Och det konstiga är att allt är OK på den; tändning, drivning, bromsar, elsystem osv. Pigg och lättstartad. Choken funkar. Bra luftfilter. Nya stift. Osv.

Nä nu j..... ska bilen bort! :twisted:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
fredde85
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 nov 2009, 17:00:11
Bilmodell: LEXUS GS 300
Årsmodell: 1994

Re: Kamrem Starlet 87

Inlägg av fredde85 »

Någe måste ju va fel på den 1.5 liter drar inte ens den bilen jag har nu med 4 liters v8 samt en vikt på 1820kg o då kör jag mkt korta sträckor o sladdar lite ibland
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Kamrem Starlet 87

Inlägg av Nizzehult »

fredde85 skrev:Någe måste ju va fel på den 1.5 liter drar inte ens den bilen jag har nu med 4 liters v8 samt en vikt på 1820kg o då kör jag mkt korta sträckor o sladdar lite ibland
Håller med. Men kan för mitt liv inte komma på vad. Och jag är rätt händig på motorer, denna är ju rätt basic utan elektronik, kat och styrdatorer.
Bilen har gått ca 15k mil. Har kollat kompressionen, höll "Toyota-klass". Har nyligen justerat ventilerna.
Har inga läckage i några vätskor eller avgaser.
Alla vaccumslangar är OK.
Startar lätt och har jämn och fin tomgång, varm som kall.
Choken verkar funka som den ska; en trampning vid kall motor ger förhöjt varvtal och enklare start. Varvtalet sjunker själv efter någon minut eller två.
Koll av fördelarlock och rotor = OK. Inga (synliga) överslag på tändkablar. Nya stift.
Pigg, svarar bra på gasen. Inga "kvamningar". Har justerat CO-skruven då den var väl snål tidigare och ville hacka och hosta när man gasade på lite. Har dock inte mätt CO-halten. Vid körning i 70-110 på landsväg behöver man knappt röra gasen alls.
Luftfiltret är bra.
Rätt säker på att kamremmen är i rätt läge.
Inga bromsar ligger på.
Växellådan känns smidig även i kyla.
Inga lagerljud och bilen rullar lätt.
Den har ju ingen kat så avgaserna luktar ju mera oförbrända kolväten än på andra bilar med kat, men jag tycker att lukten är väl kraftig och skulle troligen vara effektiv att gasa ihjäl någon rätt snabbt...
En sak är att motortemperaturen tar lång tid innan den stiger, måste köra minst 10 minuter innan det börjar komma varmluft och 20 innan mätaren når upp till ca 1/3 av mätaren. Något högre om det är under -10 ute. Termostaten är nybytt (Toyota original) och av 88-graders modell.
Möjligen skulle choken kunna ligga på rätt länge om vattentemperaturen tar lång tid på sig att gå upp men jag vet inte hur man skulle kunna justera eller åtgärda detta.
Mycket tacksam för tips!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Kamrem Starlet 87

Inlägg av tobo »

Vad brukar besiktningen mäta upp för CO-halt?
Pappskiva framför kylaren för att få upp tempen snabbare? :roll:
Skriv svar