Bromsvätska

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bromsvätska

Inlägg av cheetah1 »

Nu skulle han ju byta vätskan och inte bara lufta. Då får man fortsätta pumpa tills man ser att det är ny vätska (det ser man, lovar) som kommer i slangen.

Men se för fan till att det inte tar slut i behållaren så du får in luft.
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Bromsvätska

Inlägg av Erkan »

Tack för alla tips ännu en gång! :D
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Bromsvätska

Inlägg av Speedo »

tobo: Ok, hehe... var lite trött igår. Var inne på prylar du ansluter till behållaren för att få tryck och inte behöva trampa på pedalen. Men har man backventil vid luftningsnippeln så klarar man ju den varianten också på egen hand.

Hur tydligt det syns på vätskan beror ju iof på när man bytte senast. Byter man en gång per år som det står på Delphi flaskorna mekonomen säljer, så blir det inte så tydlig skillnad. Märkte också senast jag bytte att DOT5.1 vätskan var lite ljusare än DOT4. Där kunde man i princip säga att när det var helklart i slangen, då hade det runnit igenom.

Erkan: Glöm inte det med att börja med hjulet som är längst ifrån behållaren, för att sedan gå vidare och avsluta med hjulet som är närmast. Var som sagt även mycket förskiktig med att trampa pedalen i botten, eftersom det kan finnas en "vändkant" i huvudbromscylinern som kan förstöra packningen om man har otur. Är även därför jag föredrar metoden att trycksätta bromsvätskebehållaren...
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Bromsvätska

Inlägg av Erkan »

Okej ska komma ihåg det! går till garaget nu! :D
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Bromsvätska

Inlägg av tobo »

cheetah1 skrev:Nu skulle han ju byta vätskan och inte bara lufta.
Jag bara förklarade hur man luftar (eftersom Speedo frågade hur den bromsluftare, som jag tipsade om, fungerar).
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Bromsvätska

Inlägg av Erkan »

Om man förstör packingen i bromscylinder tjuter det då? när man startar bilen och när man bromsar? för det har hänt för mig......................................
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Bromsvätska

Inlägg av Speedo »

Njee... om packningen farit lär bromsen inte vara stum, utan sjunker till botten. Du får nog förklara dina felsymptom lite tydligare. Tjuter just när motorn startas, OCH när du bromsar?
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Bromsvätska

Inlägg av Erkan »

Okej, ja de tjuter när man statar bilen och när man bromsar tror jag..men har inte gjort något med bilen förutom att byt bromsvätska
Skriv svar