ny på forumet...

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mikaela78
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 16 feb 2010, 14:26:45
Bilmodell: toyota previa
Årsmodell: 91
PostOrt: 59146
Land (Country): sverige

ny på forumet...

Inlägg av mikaela78 »

Var iväg igår och köpte en toyota previa -91. Den hade stått i nästan en månad och var trögstartad. Körde ett par mil och rätt som det var så tändes batterilampan och strax därefter dog bilen. Det hände absout ingenting i bilen...
Idag såg vi att en av huvudsäkringarna hade gått. startmotorn går runt,men det verkar som att den aldrig slår till(kolet lr vad det heter). Kan det vara så att det har frusit? Å varför gick då säkringen?

Vore evigt tacksam för lite ideér och tips!! :)
Användarens profilbild
Tommen
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Herrljunga
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: ny på forumet...

Inlägg av Tommen »

Hej Mikaela.

En sån sak kan bero på många saker tyvärr. Men misströsta ej.

Kolla upp dom lätta sakerna först så du kan slå dom ur hågen.

Kolla så batteriet tar emot laddning. Om du har en multimeter, kolla så batterikapaciteten ökar när du kopplat dit batteriladdaren. Skall gå upp till ca 14,4 Volt vid fulladdat. När du laddat upp batteriet (om det tog emot laddning), kolla så att batteriet inte tappar effekt alldeles för fort. Då har nog batteriet frusit sönder. Vet dock inte om detta kan få en säkring till att gå sönder.

Laddkolen i generatorn slits också med tiden och det kan vara så att de inte ger laddning till batteriet vid körning och då töms batteriet under körning och till slut hackar bilen lite och dör till slut.
Kan ha blivit oxid på anläggningsytorna också för kolen.

Startmotorn har också kol i sig, men är det så att den slår till och motorn går runt när du vrider på nyckeln är det inget större fel på den.

Någon annan kabel kan ju också ha oxiderat (kolla dom mellan genratorn och batteriet först och främst.

Annars får du nog felsöka vidare på kontakter och kablar som kan oxiderat.

Lycka till
Mvh Tommen
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
mikaela78
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 16 feb 2010, 14:26:45
Bilmodell: toyota previa
Årsmodell: 91
PostOrt: 59146
Land (Country): sverige

Re: ny på forumet...

Inlägg av mikaela78 »

ok,då ska vi ta och titta lite på dessa saker....:) Hade en som var och tittade på bilen innan och han trodde att det kunde vara nåt med startmotorn,att den kanske hade frusit eftersom den har stått under köldknäppen.
Batteriet var det inte mycket kräm i heller,så det står nu under laddning. De kunde putta igång bilen ganska lätt så att den startade innan. De trodde också att det kunde ha blivit kondens nånstans och att det var därför som säkringen gick.
mikaela78
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 16 feb 2010, 14:26:45
Bilmodell: toyota previa
Årsmodell: 91
PostOrt: 59146
Land (Country): sverige

Re: ny på forumet...

Inlägg av mikaela78 »

Åker på att byta startmotor i bilen.... Är det svårt att byta lr?
Bilbalter
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 22:53:39
Bilmodell: Camry SV11 Special
Årsmodell: 1986
PostOrt: 18365
Land (Country): Sverige

Re: ny på forumet...

Inlägg av Bilbalter »

Byt inte hela startmotorn! Får du ett klickande ljud från startmotorn när du försöker aktivera den? Isåfall byter du bara ett par kopparbläck
inne i startmotorsolenoiden!Kostar några hundringar på Toyota i matrial.De blir nämligen ner brända med tiden mkt vanligt fel på äldre Toyotor..
Skriv svar