Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
scape_2_paradise
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
Årsmodell: 1990
PostOrt: 33033
Land (Country): Hillerstorp
Företagsnamn: racesetup
OrgNr: 8905267434
Kontaktperson: carl-erik

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av scape_2_paradise »

Bauer669 skrev:Pumpen ska väl gå att schimsa för ett högre flöde/tryck. om jag inte är ute och cyklar
Stämmer detta? Kan någon komma med lite tips :D
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av GT4-Force »

scape_2_paradise skrev:
GT4-Force skrev:http://www.jc-performance.se

har allt till din motor :D
Tyvär, så har dom ju inte det :cry:
Dom har ju ingen remspännare.
Verkar även bara gå att köpa en komplett sats packningar.
Dom tar 2.700 kr för hela satsen. Kanske inte är så dyrt ändå?
Jo då jag är del ägare ska jag kolla upp allt åt dig?? :mrgreen:

menar ni oljepumpen så JA bensin pumpen Nej ;)
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av behr »

scape_2_paradise skrev:
Bauer669 skrev:Pumpen ska väl gå att schimsa för ett högre flöde/tryck. om jag inte är ute och cyklar
Stämmer detta? Kan någon komma med lite tips :D
Nej.
Genom att shimsa oljepumpens regulator ökar man det högsta trycket pumpen kan ge. Flödet påverkas inte.
Oljetrycksregulatorn öppnar i princip bara när oljan är kall och trögflytande och begränsar då trycket så det inte blir skadligt högt. Vid normal drift sticker den lättflytande oljan ut så lätt genom lager osv att det verkliga oljetrycket begränsas av pumpens flöde och inte av regulatorns maxtryck. Shimsningen påverkar inte trycket när det behövs som mest, vid varm motor och högt varvtal. För att öka oljetrycket vid i dessa lägen behövs en pump som levererar mer flöde med.

En oljepump från 5s-fe senare än 1997 passar bolt-on och ger lite mer flöde. Det är antagligen denna pump som ATS säljer.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
scape_2_paradise
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
Årsmodell: 1990
PostOrt: 33033
Land (Country): Hillerstorp
Företagsnamn: racesetup
OrgNr: 8905267434
Kontaktperson: carl-erik

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av scape_2_paradise »

behr skrev:
scape_2_paradise skrev:
Bauer669 skrev:Pumpen ska väl gå att schimsa för ett högre flöde/tryck. om jag inte är ute och cyklar
Stämmer detta? Kan någon komma med lite tips :D
Nej.
Genom att shimsa oljepumpens regulator ökar man det högsta trycket pumpen kan ge. Flödet påverkas inte.
Oljetrycksregulatorn öppnar i princip bara när oljan är kall och trögflytande och begränsar då trycket så det inte blir skadligt högt. Vid normal drift sticker den lättflytande oljan ut så lätt genom lager osv att det verkliga oljetrycket begränsas av pumpens flöde och inte av regulatorns maxtryck. Shimsningen påverkar inte trycket när det behövs som mest, vid varm motor och högt varvtal. För att öka oljetrycket vid i dessa lägen behövs en pump som levererar mer flöde med.

En oljepump från 5s-fe senare än 1997 passar bolt-on och ger lite mer flöde. Det är antagligen denna pump som ATS säljer.
Tack för svaret :)

Vilken toyotamodell sitter 5s-fe motorn i?
Blir att åka till toyota och köpa en sådan pump.
Användarens profilbild
scape_2_paradise
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
Årsmodell: 1990
PostOrt: 33033
Land (Country): Hillerstorp
Företagsnamn: racesetup
OrgNr: 8905267434
Kontaktperson: carl-erik

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av scape_2_paradise »

Nu har jag börjat riva lite i motorrummet.
Väldigt mycket kablar och slangar.

Funderar starkt på att plocka bort hela servosystemet.
Undrar hur tungstyrd han kommer bli? notorn sitter trots allt framför framaxeln :roll:

Hela AC systemet ska bort. Kylare, slangar och AC pumpen.

Funderar även på att plocka bort ABS systemet. Funkar ändå inte på min bil.
Tar ju plats. Väger en del och funkar ändå inte.

Hur flyttar jag smidigast generatorn till baksidan av motorn?
Vill ha mer plats i motorrummet!
________________________________________________________________________

Såg även för första gången bromsarna på bilen :D
Sitter några borrade/slitsade skivor och EBC greenstuff belägg ;)
Känns bra att någon har tänkt på bromsarna innan mig.
Nu fattas bara de stålomspunna bromsslangarna :P
Bilagor
DSC01224.JPG
DSC01224.JPG (62.11 KiB) Visad 3159 gånger
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av amby »

Kan det vara den här vi letar efter.
http://www.toyodiy.com/parts/p_U_1997_T ... l?hl=15100

Kan man gå med det nr till toyota och beställa då ?
är det här produktnr 15100-74030
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av behr »

5SFE i Camry ja. Toyota fixar det med bara nummret.
Jag har inte själv beställt en sådan pump så jag kan inte garantera att det är rätt...


Den blir ganska hyggligt tung att styra utan servo. I 50+ km/h är det rätt ok, man får vara lite bestämd med vartåt man vill åka bara.
Ju långsammare man kör ju jobbigare blir det. Att parkera kräver betydande muskelansträngningar :)


För att flytta bak generatorn behöver du ett generatorfäste och en remskiva från en MR2a. Det behövs sannolikt även remhjulet på generatorn (alternativt hela generatorn) från MR2an. (MR2an har en smalare generatorrem)
Generatorfästet kräver ganska mycket massage med vinkelslip för att passa över växellådefästet som sitter där bak med...
Servopumpen måste väck med (är elektrisk pump på mr2).

De blir nog sura på besiktningen om du tar bort ABSen...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
scape_2_paradise
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
Årsmodell: 1990
PostOrt: 33033
Land (Country): Hillerstorp
Företagsnamn: racesetup
OrgNr: 8905267434
Kontaktperson: carl-erik

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av scape_2_paradise »

behr skrev:5SFE i Camry ja. Toyota fixar det med bara nummret.
Jag har inte själv beställt en sådan pump så jag kan inte garantera att det är rätt...


Den blir ganska hyggligt tung att styra utan servo. I 50+ km/h är det rätt ok, man får vara lite bestämd med vartåt man vill åka bara.
Ju långsammare man kör ju jobbigare blir det. Att parkera kräver betydande muskelansträngningar :)


För att flytta bak generatorn behöver du ett generatorfäste och en remskiva från en MR2a. Det behövs sannolikt även remhjulet på generatorn (alternativt hela generatorn) från MR2an. (MR2an har en smalare generatorrem)
Generatorfästet kräver ganska mycket massage med vinkelslip för att passa över växellådefästet som sitter där bak med...
Servopumpen måste väck med (är elektrisk pump på mr2).

De blir nog sura på besiktningen om du tar bort ABSen...

Blir nog att köpa en elektrisk pump i framtiden. Blir nog att flytta generatorn i samma veva.
Nu ska jag plocka bort den och testa hur det är att köra utan ;)
Sitter det elektrisk pump även på GTI ?
Blir att leta på skroten efter en elektrisk servopump, generator, generatorfäste från MR2 :D

En avstickare:
Ang besiktningen, så oroar jag mig inte ett dugg. Där jag bes har dom ingen koll alls.
Besiktigade en GSXR1000 med turbo (350whp). Hade borrat et hål ut ur sidåkåpan.
10 cm rör från turbon och ut :D :P
Besiktningsmannen bara skrattade och sa att det inte lät så mycket som han trodde det skulle :shock: :o
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av amby »

Är det i gislaved du besiktiga eller..

Min kompis försökte besiktiga sin 200sx där..besiktnings mannen stog och tittade på hans dump och sa den här får inte sitta där...Fast han var nog ny...Han gick och fråga en annan besiktningsman och han sa är värdena bra testa avgasvärdena...
Han hade ny race katt på.. dom testa den kall och sa att det går inte igenom..Min kompis sa att den måste bli varm först..då sa han att han inte hade tid att köra bilen så den blev var och underkände bilen..
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av Erkan »

Hahah vilken dumjävla besiktingsman! :D
Skriv svar