Rosten börjar visa sig på en knappt 2 år gammal Avensis

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Rosten börjar visa sig på en knappt 2 år gammal Avensis

Inlägg av Ingvar »

Hej!
Min Avensis Kombi D4D årsmod 08 har rullat drygt 8.000 mil på c:a 20 månader. Den är lackskyddsbehandlad med Permashine när den var ny och lackskyddet har fått en extra översyn ett år efter. Vidare så passade jag på att ge den helt nya bilen det bästa rostskyddet (Mercasol Diamond) som säkert är jättebra...

...men nu börjar det rosta i 90-graders-hörnet i överkant på alla 4 dörrarna. Alltså i den svarta bågen runt fönstrena. Jag är fullt på det klara med att det är svårt att rostskyddsbehandla detta ställe. Jag tycker det är visset att en så stor tillverkare inte lärt sig hur man skall tillverka en bil som iallafall håller lackskyddsgaranti-tiden...

Är det någon som har erfarenhet av hur dom gör på Toyota med detta? Jag hade en OpelZafira som började rosta precis när lackskyddsgarantin gick ut - den ville dom ha i 3 hela dygn för åtdärd. Jag lämnade den på en eftermiddag, nästa dag ringde dom och sa att jag kunde hämta den! Snabbt jobbat men efter c:a 2 månader börjde det typiska blåaktiga "regnbågsskimret" visa sig. Jag slipade rent på insidan och la på rejält med Rustoleum och täckte med rostskyddskladd - det fortsatte inte att rosta under det knappa år jag hade kvar bilen.

Bästa hälsningar i vinterkylan // Ingvar, Borås
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Rosten börjar visa sig på en knappt 2 år gammal Avensis

Inlägg av Speedo »

Har det bubblat upp i färgen, eller syns rosten? Antar att det är ytrost. Måste ju slipas rent och grundas och målas.

Vad var det för Rust-Oleum typ du använde? Finns många...
http://www.induf.se/

Själv använder jag Hagmans 2k epoxy grund. Men hur som helst så är det väl inget du skall behöva greja med på en två år gammal bil...
Skriv svar