Byta belägg på Corolla

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Byta belägg på Corolla

Inlägg av no-one-else »

Har en Corolla -03 och måste byta belägg bak. Då jag bara mekat på mina gamla Volvobilar, så vet jag inte riktigt hur jag gör. Måste jag lossa hela oket vid bytet,eller går det ändå? Känns konstigt om oket måste loss tycker jag, då det alltid är känsligt med bromsslangarna då,eller hur? Tacksam för tips. :?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byta belägg på Corolla

Inlägg av PierreW »

no-one-else skrev:Har en Corolla -03 och måste byta belägg bak. Då jag bara mekat på mina gamla Volvobilar, så vet jag inte riktigt hur jag gör. Måste jag lossa hela oket vid bytet,eller går det ändå? Känns konstigt om oket måste loss tycker jag, då det alltid är känsligt med bromsslangarna då,eller hur? Tacksam för tips. :?
Lossa endast övre skruven som håller Oket, storlek 12 på skallen. Sen kan du helt enkelt "tippa" oket framåt och låta det sitta kvar i den nedre glidpinnen :D För att lossa Oket helt drar du det helt enkelt inåt med glidpinne o allt. Och ja slangen har hållt alla de gånger ja har hängt Oket i den iallafall.
Men jag rekomenderar att du skruvar loss hela Ok-hållaren (2st 14mm skalle) och slipar rent under bläcken, då Ok-hållaren har en förmåga att rosta som en gammal Opel just där. ;)
Blir svårt att få i de nya klossarna annars utan att fila på dom, vilket i sin tur är dumt då man helst vill ha kvar färgen som iallafall ger nått som helst rostskydd.

Detta gäller om du har en 1 kolvs Ok vill säga. Finns ju en annan lite ovanligare variant med 2 kolvar på kombimodellerna bygda i Japan och de tidigt turkbygda, dom är däremot nästan likadana som ATE bromsar på Volvo med pinnar som håller klossarna på plats ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Re: Byta belägg på Corolla

Inlägg av no-one-else »

Hej Pierre och tack för dina råd. Gjorde jobbet nu ikväll och det gick bra. Men jag funderar på varför höger sidas yttre belägg var helt nerslitet men det inre var det 3mm kvar på? På vänstersidan var det ung 4mm kvar på båda.Jag motionerade kolvarna en del innan jag monterade. Nån sa att det kan bli så utan att det behöver vara nåt fel?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byta belägg på Corolla

Inlägg av PierreW »

no-one-else skrev:Hej Pierre och tack för dina råd. Gjorde jobbet nu ikväll och det gick bra. Men jag funderar på varför höger sidas yttre belägg var helt nerslitet men det inre var det 3mm kvar på? På vänstersidan var det ung 4mm kvar på båda.Jag motionerade kolvarna en del innan jag monterade. Nån sa att det kan bli så utan att det behöver vara nåt fel?

Kul att de gick bra :D

Oken är ju flytande, oftast beror ojämt slitna belägg på 2 saker, antingen så har det rostat fast eller så går oket trögt i glidpinnarna.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar