växelådan..

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

växelådan..

Inlägg av Erkan »

Jag blir lite fundersam när jag tror min syncrinar är lite halvkass, svårt att få växel och så...
Jag undrar då om det är super duper mega svårt att göra det själv eller vad kostar det att lämmna in????eller finns det någon i umeå trakten som vill hjälpa??


Tack på förhand alla toyota nördar :twisted: :D
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: växelådan..

Inlägg av Nizzehult »

Erkan skrev:Jag blir lite fundersam när jag tror min syncrinar är lite halvkass, svårt att få växel och så...
Jag undrar då om det är super duper mega svårt att göra det själv eller vad kostar det att lämmna in????eller finns det någon i umeå trakten som vill hjälpa??

Tack på förhand alla toyota nördar :twisted: :D
Byta syncringar är rätt komplicerat. Och dyrt om du lämnar bort den "as is".
Mesta jobbet består i att plocka ut lådan, det drar sig nog de flesta för.
Att sedan byta ringarna är (nog) inte så märkvärdigt, givetvis måste lådan rivas och axlarna ut och risken om man gör det på fel sätt är att man får en hög med odientifierbara mojänger i en hög på golvet som sedan ska tillbaka igen...
Gjorde detta på en VW Golf för 100 år sen - på köksbordet hemma utan specialverktyg. Och det gick bara fint.
Men det kan ju behövas specialverktyg och då blir det knepigare.
Men som sagt: om du kommer med en lös låda så finns det säkert rätt många - även här i Umeå - som kan hjälpa till.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: växelådan..

Inlägg av Erkan »

Men plocka ut lådan känns som det jobbigast, men måste jag ut med motorn eller?
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: växelådan..

Inlägg av Jonex »

Vore jag du så skulle jag börja med att byta olja i växellådan , gjorde det på min carina E -94 och den lådan kändes som ny igen. Och du, Castrol är det enda som gäller, men det vet du va ? ;) :lol:

Eftersom Carina E och Celican är typ samma konstruktion så tror jag att du kan ta bort lådan utan att lyfta ur motorn, man lossar 3 av 4 motorfästen och plockar bort framvagnbalken.
På det viset kan du vinkla ned motorn och lådan, givetvis med extra stöd under motorn och en domkraft att ta ned växellådan på. Men att plocka isär lådan och byta synkringar skulle jag inte ge mig på.
Prova med ny olja först !
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: växelådan..

Inlägg av Erkan »

Jo jag har provat att byta olja, det vart verkligen bättre, men är inte super nöjd får väl fundera på att leva med det. jag är ju inte direkt "mekar mästarn" men jag får fundera:)

tack för alla svar:D
Användarens profilbild
Zeus
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 29 jan 2009, 21:30:38
Årsmodell: 2008
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sweden
Ort: Stockholm

Re: växelådan..

Inlägg av Zeus »

Tjena!
Nu är det, för mig, lite oklart vilken bil det gäller, men det verkar vara ett omfattande jobb att byta synkringar. Här är lite tips på Celicans växellåda i en tråd som jag hittade strax nedanför här i samma forumdel.

http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =10&t=1096
Henrik Karlsson
---------------------
Celica -86 - Projekt avslutat! MR2 Turbo nästa bil!??
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: växelådan..

Inlägg av Erkan »

Okej tackar! men det jobbigaste känns få ut lådan, för att byta syncringarna kan jag nog få hjälp med.. är det ingen som har en detaljerard beskriving hur jag plockar ner den, bilen är en st202

Tack för hjälpen
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: växelådan..

Inlägg av Cyrix »

Erkan skrev:Okej tackar! men det jobbigaste känns få ut lådan, för att byta syncringarna kan jag nog få hjälp med.. är det ingen som har en detaljerard beskriving hur jag plockar ner den, bilen är en st202

Tack för hjälpen
Har du någon kompis som bytt koppling på en framhjulsriven bil innan som kan hjälpa dig, så är det nog inga problem.
Är inget som är speciellt svårt egentligen, bara att lossa allt runt lådan och lyfta ner den, är gjort på ett par timmar om man gjort det någon gång innan.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: växelådan..

Inlägg av Erkan »

Då var ju att jag inte har någon kompis som gillar att skruva...nä jag får se om jag ska försöka själv eller vad som händer
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: växelådan..

Inlägg av Erkan »

Vet någon vad syncringar kostar??
Skriv svar