dumpventil????

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: dumpventil????

Inlägg av PierreW »

Pipedreams skrev:Det som blir fel med öppen dump och lmm är att när ventilen är öppen när du släpper gasen så fortsätter turbon att suga in luft genom lmm som den sedan blåser rätt ut i luften. Ecu:n skickar på bränsle för den uppmätta luften som blir alldeles för mycket i det ögonblicket som du kliver på gasen eller om du motorbromsar på lägre varv. Då man släpper gasen på högre varv slås spridarna av så det blir inte så påverkat av för mycket bränsle.
Det beror nog lite på styrsystemet och hur det reagerar. När spjället är stängt regleras ju luften som kommer in i motorn av tomgångsmotorn. Men den aktiveras oftast inte förrans motorn gått ner på ca 1200varv, många system klipper både bränsle och tändning så fort spjället är stängt och aktiverar dessa igen när det är dax för tomgångskörning eller spjället öppnar igen.

Så låt säga att turbon suger luft genom LMM ett ögonblick vid gasuppsläpp och trycker ut luften genom den öppna dumpen, detta ska teoretiskt inte ha nån betydelse då spjället är öppet 0% enligt spjällägesgivaren, alltså tändning och bränsle klippt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: dumpventil????

Inlägg av Pipedreams »

Precis, men det innebär att i det ögonblicket man kliver på gasen så kommer det gå fett tills flödet in i motorn stämmer med det uppmätta flödet. Det handlar förmodligen om nån tiondels sekund men det kan vara tillräckligt för att motorn ska tveka till. Men i fallet med celicans luftmängdmätare så har jag också upplevt att den slår igen helt med återcirkulerande ventil och det kan nog vara lika illa. Har inte kört båda varianterna på samma bil så jag vet inte vilket som är värst.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: dumpventil????

Inlägg av Jonex »

Kan iaf säga så mycket att St165 SKA inte gå med något annat än återcirkulerande så länge man använder LMM.
Den slutsatsen drar jag av att detta diskuterats förr och ingen har haft en St165 som funkat bra med öppen dump.
Eldkvastar och ryckig gång när man kliver på gasen igen.. Blir mycket onödigt sot både här och där.

Har läst om flera Volvo som funkat bra med öppen dump så tydligen är det en jkla skillnad på styrsystem.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: dumpventil????

Inlägg av Larco »

Min gamla st165a med återcirkulerande kunde ibland rycka som en galning om man släppte gasen sabbt innan man fått upp fullt laddtryck. Troligen för att dumpen då pulserade och då även LMM-luckan. Beror nog mycket på hur hårt ventilen är...

Min nuvarande st165a med öppen XS-trattdump gick helt ryckfritt o fint på så sätt! MEN den låter groteskt mycket och det smällde i avgasröret och slåg meterlånga eldkvastar som sagt...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar