Problem med fläktsystemet på previa

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
paTrust
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 10:57:25
Bilmodell: Toyota Previa GL
Årsmodell: 1994
PostOrt: 78350
Land (Country): Sverige

Problem med fläktsystemet på previa

Inlägg av paTrust »

Hej

Gick ut till bilen idag som vanligt, startade den men upptäckte att det var ovanligt tyst i bilen... fläkten startade inte...testade att få igång AC:n...lika död den... kollade instruktionsboken och ser att det troligen är en säkring som är trasig... kollar detta, inget fel.

vad kan det då vara? snälla kom med ett råd...

det är en toyota previa -94
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Problem med fläktsystemet på previa

Inlägg av cheetah1 »

Provade du acn med fläktreglaget på nåt annat än 0? Den ska inte starta annars nämligen.

Att fläkten inte snurrar (alls på nåt av lägena?) kan bero på att nån kontakt har hoppat loss tillexempel..
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Problem med fläktsystemet på previa

Inlägg av tobo »

Om du kan hitta (sista) kontaktstycket till fläkten, så dra då isär det, och mät om det finns spänning där när fläktreglaget (glöm inte tändningen) är pådraget. Finns det spänning där då, så är fläktmotorn troligen brunnen. (Den kan man checka på plats genom att ansluta ett bilbatteri direkt till stiften i fläktkontaktstycket.)
Om det däremot inte finns spänning i kontaktstycket, så ligger felet tidigare någonstans i kablage, säkringar, reläer, fläktreglage etc... :)
paTrust
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 10:57:25
Bilmodell: Toyota Previa GL
Årsmodell: 1994
PostOrt: 78350
Land (Country): Sverige

Re: Problem med fläktsystemet på previa

Inlägg av paTrust »

Kom på att jag glömt slagit på fläkten innan jag testade ac:n.. den fungerar... men fläkten e lika död än. Men det sitter en kretsbrytare till styrsystemet för luftkonditioneringen på 40A under säkrings huven. kan den vara trasig eller hur fungerar den?
Bilbalter
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 22:53:39
Bilmodell: Camry SV11 Special
Årsmodell: 1986
PostOrt: 18365
Land (Country): Sverige

Re: Problem med fläktsystemet på previa

Inlägg av Bilbalter »

Hej! Det är mkt vanligt att man får byta ut fläktmotorn på en Previa 90-00 tyvärr,även fläktreglage kontakten kan pajja men då brukar den gå
på ngn hastighet samt att lägena blivit inexakta.I sällsynta fall går även motståndet sönder,fläkten funkar då bara på högsta läget.
Brukar inte vara ngn ide att köpa på skroten då de oftast är lika dåliga..men motorn är dyr tyvärr,ca 4000kr, är dock ganska lätt att byta utifrån
motorrummet.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Problem med fläktsystemet på previa

Inlägg av tobo »

Ja, jag har fått byta fläkten på min Model-F.
Blitzer71
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 05 dec 2009, 03:04:33
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 1995
PostOrt: Falun
Land (Country): Sverige
Ort: Falun

Re: Problem med fläktsystemet på previa

Inlägg av Blitzer71 »

Jag har problem med fläktmotorn jag med (Previa 1990). Den är liksom död när man startar ibland, men den kan hoppa igång om man öppnar och stänger spjället för friskluft/recirkulation snabbt ett par gånger... Dessutom om man har fläkten på högsta hastigheten tenderar den till att sjunka i hastighet. Någon som har en susning om vad det kan vara???

//Micke
paTrust
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 10:57:25
Bilmodell: Toyota Previa GL
Årsmodell: 1994
PostOrt: 78350
Land (Country): Sverige

Re: Problem med fläktsystemet på previa

Inlägg av paTrust »

Har plockat isär fläkten och kollat kolen, dom var rejält slitna så vi böt dom och gjorde rent runt om hela fläkten. Fläkten startar nu varje gång man kör igång den men den går väldigt sakta vilket troligen beror på att lagret i botten är väldigt slitet och fläkten går trögt.

Har kollat demonteringar men dom är svåra att få tag på. Dock är det ett ganska standardutförande på fläkten vilket liknar dom som sitter i gamla toyotapickuper m.m. ska kolla med lite kunniga toyotamekare om man kan sätta i en från annan modell som ser likadan ut.

om inte annat så hoppas jag att det kanske finns någon här som provat och lyckats och vilka modeller som eventuellt kan passa.
paTrust
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 10:57:25
Bilmodell: Toyota Previa GL
Årsmodell: 1994
PostOrt: 78350
Land (Country): Sverige

Re: Problem med fläktsystemet på previa

Inlägg av paTrust »

Blitzer71 skrev:Jag har problem med fläktmotorn jag med (Previa 1990). Den är liksom död när man startar ibland, men den kan hoppa igång om man öppnar och stänger spjället för friskluft/recirkulation snabbt ett par gånger... Dessutom om man har fläkten på högsta hastigheten tenderar den till att sjunka i hastighet. Någon som har en susning om vad det kan vara???

//Micke
Min gjorde likadant, och den startade ockå när man drog i spjället. anledningen till att den startar tror iaf jag att det är för att man ruskar till framme vid fläkten och den därför startar. För mig beror det som sagt på att kolen är dåliga och att lagret i botten på fläktmotorn börjar ge upp. den blir liksom att gå trögt...ibland startar den inte alls och då får man banka lite på lådan som fläkten sitter under och då brukar den starta.
nojo
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 19:57:55
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 1997

Re: Problem med fläktsystemet på previa

Inlägg av nojo »

[quote][/quote]
använder denna tråd igen:
paTrust, fick du tag på någon fläktmotor till slut? Försöker få tag på en men till rimliga priser är det ju nästan omöjligt. Finns på e-bay i USA men de billligaste vill inte shipa utomlands.
På skroten finns ju en hel del men man kan ju ge sig på att den man just ägnat 500 spänn och en del knogskrapande åt pajar ihop i solgasset i färjekön nästa morgon...
Hur har ni andra previaägare gjort? Felet är ju ganska vanligt.
Skriv svar