Döden för våra trimmade bilar?
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Döden för våra trimmade bilar?
Nu släpps snart monopolet om besiktningen!
Detta gör att alla bilverkstäder kan ansöka om att bli en besiktningsverkstad.
Detta medför att det kommer klagas otroligt mycket mer, då verkstan drar in mycket jobb på sånt som dom "anser" bör bytas eller lagas.
Det kommer även bli mycket mer nogrannt med att besiktningarna sköts efter alla regler, då verkstäderna troligen kommer kolla på varandras besiktningar och klaga ifall ett annat ställe slarvar.
Personligen tror jag även att en bilmekaniker har med koll på vad som är original och inte.
(har själv besiktigat både bil och mc med turbo, där det inte ska sitta snurra)
Detta kommer göra att det kommer bli mycket svårt att få igenom en trimmad eller modifierad bil.
Det kommer även bli en standard, att alla bilar ska gå igenom ett OBD test av felkoder.
Om det finns felkoder kommer bilen att bli underkänd.
Det ryktas även om en styrenhetkontroll,
då man kollar om bilen har original programmvara och styrsystem.
Priset kommer även höjas till 550kr
Detta suger tycker jag
Detta gör att alla bilverkstäder kan ansöka om att bli en besiktningsverkstad.
Detta medför att det kommer klagas otroligt mycket mer, då verkstan drar in mycket jobb på sånt som dom "anser" bör bytas eller lagas.
Det kommer även bli mycket mer nogrannt med att besiktningarna sköts efter alla regler, då verkstäderna troligen kommer kolla på varandras besiktningar och klaga ifall ett annat ställe slarvar.
Personligen tror jag även att en bilmekaniker har med koll på vad som är original och inte.
(har själv besiktigat både bil och mc med turbo, där det inte ska sitta snurra)
Detta kommer göra att det kommer bli mycket svårt att få igenom en trimmad eller modifierad bil.
Det kommer även bli en standard, att alla bilar ska gå igenom ett OBD test av felkoder.
Om det finns felkoder kommer bilen att bli underkänd.
Det ryktas även om en styrenhetkontroll,
då man kollar om bilen har original programmvara och styrsystem.
Priset kommer även höjas till 550kr
Detta suger tycker jag
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: Döden för våra trimmade bilar?
Källa?
OBD-kollen är redan verklighet.. Men då man har upptäckt att en hel del bilar underkänts felaktigt så har man gått tillbaka till den gamla metoden i vissa fall. http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw ... cument&m=0
OBD-kollen är redan verklighet.. Men då man har upptäckt att en hel del bilar underkänts felaktigt så har man gått tillbaka till den gamla metoden i vissa fall. http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw ... cument&m=0
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Re: Döden för våra trimmade bilar?
Har även pratat med en besiktningsban som är platschef.
Han påstår att verkstäderna aldrig kommer uppnå minimum standard för att få besiktiga.
Så det str ord mot ord!
Dom har kollar felkoder i snart en månad. Men nu är det bara på prov.
Man får åtgära det själv nu i början.
Just nu kör dom bara avgasrelaterade felkoder på modellår 2001 och framåt.
Hela denna diskussionen började när jag jag på systemteknik kurs.
Då var det flera mekaniker från hela landet.
De berättade vad dom hade blivit informerade om.
Alltså är det ingen säker källa.
Rättare sagt vet ingen hur det blir än. Det får framtiden utvisa.
Startade tråden som en fråga till er. Vad ni har hört?
Om det finns någon kunnig som kan detta?
Är i tankarna att trimma min gatbil mer seriöst, med att byta sprut mm.
Käns det meningslöst att göra det, ifall bilen inte kommer gå att bruka på vägen
Han påstår att verkstäderna aldrig kommer uppnå minimum standard för att få besiktiga.
Så det str ord mot ord!
Dom har kollar felkoder i snart en månad. Men nu är det bara på prov.
Man får åtgära det själv nu i början.
Just nu kör dom bara avgasrelaterade felkoder på modellår 2001 och framåt.
Hela denna diskussionen började när jag jag på systemteknik kurs.
Då var det flera mekaniker från hela landet.
De berättade vad dom hade blivit informerade om.
Alltså är det ingen säker källa.
Rättare sagt vet ingen hur det blir än. Det får framtiden utvisa.
Startade tråden som en fråga till er. Vad ni har hört?
Om det finns någon kunnig som kan detta?
Är i tankarna att trimma min gatbil mer seriöst, med att byta sprut mm.
Käns det meningslöst att göra det, ifall bilen inte kommer gå att bruka på vägen
Re: Döden för våra trimmade bilar?
Är nog bra att dom på bilprovningen får bli lite rädda för å förlora monopolet för dom har börjat slappa å släppa igenom mycke trafikfarligt på senaste tiden.
-
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån 07 dec 2009, 16:34:03
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Bollnäs
- Land (Country): Sverige
- Ort: Bollnäs
Re: Döden för våra trimmade bilar?
Visst är de fel med monopol.. Men verkstäderna ska inte utnjyttja bilägare å säga att de ska bytas hos dom osv..
De vorre enklast ifall BÅDE bilprovning och verkstäder samarbeta. De vill säga.. Då verkstäderna gör service på nyare bilar så kan de besikta dom också.
Då de inte tar så mycket tid att besikta en bil så. Då de finns bromsprovare på de flesta ställen.
Dock ska de inte höja avgifterna på besikta en bil igentligen. För de 550kr känns ju mycket om man åker i äldre bilar.
Så ja hoppas bilprovning skärper sig där de inte sköter sig.
Där de sköter sig som håller koll osv på de nödvändigaste är de ju bra av dom isåfall.
Då bilprovningen har sina mål med varje bil att de ska vara fullt funktionsdugliga.
mvh Tobias
De vorre enklast ifall BÅDE bilprovning och verkstäder samarbeta. De vill säga.. Då verkstäderna gör service på nyare bilar så kan de besikta dom också.
Då de inte tar så mycket tid att besikta en bil så. Då de finns bromsprovare på de flesta ställen.
Dock ska de inte höja avgifterna på besikta en bil igentligen. För de 550kr känns ju mycket om man åker i äldre bilar.
Så ja hoppas bilprovning skärper sig där de inte sköter sig.
Där de sköter sig som håller koll osv på de nödvändigaste är de ju bra av dom isåfall.
Då bilprovningen har sina mål med varje bil att de ska vara fullt funktionsdugliga.
mvh Tobias
"Toyota och Volvo tokig grabb... " |Volvo 740 - Volvo 440 - Toyota Corolla GTI - Volvo 245 - Toyta Celica |
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: Döden för våra trimmade bilar?
Det fina med konkurrens är ju just att de verkstäder som utnyttjar situationen för att skaffa sig uppdrag bara kommer att lyckas med det tills folk inser det. I slutändan kostar en sån grej mer än det smakar för det tar lång tid att skaffa sig ett bra rykte men tvärtom går fort.
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Döden för våra trimmade bilar?
Någon sosse som är ute och gapar tro ? Tycker det är urbota dumt att man ska behöva laga bilen på ett ställe och sen
måste man ta ledigt för att besikta bilen på ett annat ställe. Korkat och stenålders. ( räkna på 1 timmes lönetapp, stor skillnad mot dagens kostnad ? Nej )
OBD-kontrollerna gäller inte äldre bilar, läste någonstans att gränsen går vid 98 eller 00 ( ViBilägare kanske ), systemet är för opålitligt i äldre bilar.
Blir man inte nöjd är det väl bara att besikta någon annanstans, det finns många som åker flera mil för den snällaste besiktningsmannen i just det länet, redan idag.
Det som ev kan bli döden för våra bilar är om Miljöpartiet får 10% av folkets röster i nästa val och Sahlin bildar regering med dom. DÅ kan vi snacka öka bilkostnader som heter duga. Vi ska ju inte använda bilen, vi ska ju åka tunnelbana, i hela landet..öhmm..
måste man ta ledigt för att besikta bilen på ett annat ställe. Korkat och stenålders. ( räkna på 1 timmes lönetapp, stor skillnad mot dagens kostnad ? Nej )
OBD-kontrollerna gäller inte äldre bilar, läste någonstans att gränsen går vid 98 eller 00 ( ViBilägare kanske ), systemet är för opålitligt i äldre bilar.
Blir man inte nöjd är det väl bara att besikta någon annanstans, det finns många som åker flera mil för den snällaste besiktningsmannen i just det länet, redan idag.
Det som ev kan bli döden för våra bilar är om Miljöpartiet får 10% av folkets röster i nästa val och Sahlin bildar regering med dom. DÅ kan vi snacka öka bilkostnader som heter duga. Vi ska ju inte använda bilen, vi ska ju åka tunnelbana, i hela landet..öhmm..
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Re: Döden för våra trimmade bilar?
ska inte bli verkstäder som besiktigar bilar !
Utan nya firmor/besiktnings ställen som öppnar där de ENBART besiktigar bilar.
Pratade med en besiktningsman på bilprovningen i förrgår om just detta.
Finnarna som ska besiktiga här i sverige kommer inte besiktiga under 700kr sa killen på bilprovningen.
Sedan kommer de ett tyskt bolag också.
Man kanske skulle starta en egen besiktning ?
/ Dennis - inte monopolen på besiktningen man ska varar rädd för utan miljö idioterna(miljöpartiet) i landet !!! bland annat prius och aygo fjantarna ! (ops nu kommer ja få arga blickar !)
Utan nya firmor/besiktnings ställen som öppnar där de ENBART besiktigar bilar.
Pratade med en besiktningsman på bilprovningen i förrgår om just detta.
Finnarna som ska besiktiga här i sverige kommer inte besiktiga under 700kr sa killen på bilprovningen.
Sedan kommer de ett tyskt bolag också.
Man kanske skulle starta en egen besiktning ?
/ Dennis - inte monopolen på besiktningen man ska varar rädd för utan miljö idioterna(miljöpartiet) i landet !!! bland annat prius och aygo fjantarna ! (ops nu kommer ja få arga blickar !)
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Döden för våra trimmade bilar?
Vad gör du här igentligen du heter impreza och klankar ner på toyota...Impreza skrev:ska inte bli verkstäder som besiktigar bilar !
Utan nya firmor/besiktnings ställen som öppnar där de ENBART besiktigar bilar.
Pratade med en besiktningsman på bilprovningen i förrgår om just detta.
Finnarna som ska besiktiga här i sverige kommer inte besiktiga under 700kr sa killen på bilprovningen.
Sedan kommer de ett tyskt bolag också.
Man kanske skulle starta en egen besiktning ?
/ Dennis - inte monopolen på besiktningen man ska varar rädd för utan miljö idioterna(miljöpartiet) i landet !!! bland annat prius och aygo fjantarna ! (ops nu kommer ja få arga blickar !)
Vi får hoppas på det bästa hur som helst..Vi vill ju ha säkra bilar på gatan men vi vill ju också kunna trimma..