Kylningsproblem på en Celica

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Bauer669 »

Du gör som du vill =), tar ju dock 5 minuter max å kolla, har du tur gör dom det gratis =P
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Elof_power »

här kommer lite sympati stöd.. jag råkar nämligen ha samma problem (den går var väldigt fort å nästan kokar efter 5 min) jag lämnade in bilen på verkstad så dom skulle byta topp packning och kolla om toppen var rak annars plana den. dom konstaterade att allt var i prima skick (dom trimmar rally motorer så dom ska kunna sin sak) men dom bytte kam rem och topp packning och flödestestade den och även mätte kompen allt var i sin ordning. efter det ingrepet så körde jag hem den och det gick så där.. den blev varm igen fast efter 15-20 min så jag ringde å kollade med verkstaden varför det blev så.. dom hade inget svar på det utan sa att nått var trasigt/kanske blocket var spruket.

Så jag ska byta motor när jag får tag på nått garage att hållas i, och sen kolla om det var blocket elelr vad tusan det var..

Ps jag har en 3s-gte motor vet inte vad du har för nått.
Eggal
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 09:32:55
Bilmodell: Celica FT-Four
Årsmodell: 1988

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Eggal »

Elof_power skrev:här kommer lite sympati stöd.. jag råkar nämligen ha samma problem (den går var väldigt fort å nästan kokar efter 5 min) jag lämnade in bilen på verkstad så dom skulle byta topp packning och kolla om toppen var rak annars plana den. dom konstaterade att allt var i prima skick (dom trimmar rally motorer så dom ska kunna sin sak) men dom bytte kam rem och topp packning och flödestestade den och även mätte kompen allt var i sin ordning. efter det ingrepet så körde jag hem den och det gick så där.. den blev varm igen fast efter 15-20 min så jag ringde å kollade med verkstaden varför det blev så.. dom hade inget svar på det utan sa att nått var trasigt/kanske blocket var spruket.

Så jag ska byta motor när jag får tag på nått garage att hållas i, och sen kolla om det var blocket elelr vad tusan det var..

Ps jag har en 3s-gte motor vet inte vad du har för nått.
O fan! Du har liknande problem alltså. Jag har en 3s-ge och har bytt termostat, kylare, vattenpump, kylarlock och försökt att lufta ur i uppförsbacke ett x-antal ggr nu men inget lyckas. Det senaste har trycket i systemet känts högre. Det känns ju väldigt onödigt att lyfta toppen OM det nu inte är den...
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av tobo »

Man kan prova och lukta i expansionskärlet. Luktar det där avgaser, så är det stor sannolikhet att topplockspackning/topp är dålig (tips). ;)
Eggal
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 09:32:55
Bilmodell: Celica FT-Four
Årsmodell: 1988

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Eggal »

tobo skrev:Man kan prova och lukta i expansionskärlet. Luktar det där avgaser, så är det stor sannolikhet att topplockspackning/topp är dålig (tips). ;)
Gjort det och det luktar avgaser. Det ser svårt ut att lyfta toppen, vad är det allt som måste skruvas bort?
Eggal
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 09:32:55
Bilmodell: Celica FT-Four
Årsmodell: 1988

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Eggal »

Eftersom jag hade ett läckage vid den nedre kylslangen där den fäster med kylaren så bytte jag slangklämma med den som sitter vid termostathuset. Det gjorde självklart att det började läcka vid termostathuset istället! Satte dit en ny som man skruvar fast, men det hjälpte inte. Hur kan det komma sig (skruva fast den riktigt ordentligt)?

Var kan man köpa BRA slangklämmor?
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av tobo »

Skulle tro att läckaget mest beror på att du har för högt tryck i systemet (pga toppen).
Vet inte om det här är helt rätt, men hittade en fullständig manual till 3S-GE -93 här:
www.celicagt.nl/Docs/st202_rm396e.pdf
På sid 80 (och framåt) i pdf:en står det exakt hur man gör för att demontera/montera toppen. :)
Eggal
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 09:32:55
Bilmodell: Celica FT-Four
Årsmodell: 1988

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Eggal »

tobo skrev:Skulle tro att läckaget mest beror på att du har för högt tryck i systemet (pga toppen).
Vet inte om det här är helt rätt, men hittade en fullständig manual till 3S-GE -93 här:
http://www.celicagt.nl/Docs/st202_rm396e.pdf
På sid 80 (och framåt) i pdf:en står det exakt hur man gör för att demontera/montera toppen. :)
Tack så jättemycket för den!
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av tobo »

Ett alternativ är Bar´s Leaks. http://www.barsleaks.se/default.asp?id=96;0
Det lär ska vara ofarligt att prova, åtminstone en gång. Finns hos biltillbehörsaffärerna. Tillhörande rensmedlet Bar´s Nural bör användas innan. http://www.barsleaks.se/default.asp?id=95;0 Och att bruksanvisningarna följs noga. Många lär ha blivit hjälpta. Googla gärna.
Eggal
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 09:32:55
Bilmodell: Celica FT-Four
Årsmodell: 1988

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Eggal »

tobo skrev:Ett alternativ är Bar´s Leaks. http://www.barsleaks.se/default.asp?id=96;0
Det lär ska vara ofarligt att prova, åtminstone en gång. Finns hos biltillbehörsaffärerna. Tillhörande rensmedlet Bar´s Nural bör användas innan. http://www.barsleaks.se/default.asp?id=95;0 Och att bruksanvisningarna följs noga. Många lär ha blivit hjälpta. Googla gärna.
Det skadar ju inte att försöka. Får göra ett test innan toppen åker av. Är ju en gammal gammal bit så man vill ju inte lägga ned för stora pengar på den.
Skriv svar