Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av Ingvar »

Jovisst Speedo!

Jag håller med helt!

Det var 8 minus i morse, motorvärmaren hade gått drygt 3 timmar. Ev. kunde jag märka att den automatiska glödningen inte glödade lika länge som den kanske skulle gjort annars. Men för övrigt märktes ingen som helst skillnad.

Jag har haft ett fåtal dieselbilar i mitt liv - men visst sjutton brukade man glöda 15 sekunder när det var minus 20 och sedan gick motorn igång på första kompressionsslaget. Dom gamla Mercorna med 6 voltsystem hade en glödspiral i ett litet titthål på instrumentbrädan - ...

När man säger elektrisk motorvärmare så menar iallafall jag en anordning som värmer motorn eller iallafall motorblocket. Miljövinsten med att värma hela motorblocket är att motorn snabbare kommer upp i temperatur samt att allting givetvis går lättare. Att bara värma oljan till en motor gjord i aluminium vet ju alla som åkte hoj och var med i SMC på tidiga 80-talet :P vad som sedan skulle hända. Om detta är sant eller inte vet jag ej, men alla Cold-Wing-ägare aktade sig noga för detta när de deltog i Kristallrallyt.

Det känns rätt meningslöst att köra denna s.k. motorvärmare tycker jag. Nästa bil skall ha en värmare som värmer motorn...

Tack för alla kommentarer!
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av Speedo »

Det kanske även finns en kylvatten/blockvärmar variant till din också?
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av Ingvar »

Hej!

Jag har testat att kolla olika lägen på tempmätaren under den gångna veckan. Resultatet är rätt fantastiskt - med motorvärme på mellan 3 och 4 timmar eller ingen värme alls ger precis samma temperaturer på samma ställen efter vägen. Jag tycker mig inte heller märka någon skillnad precis vid starten.

Med detta resultat så kan jag inte inse varför man över huvud taget skall ha en motorvärmare.

Rena skiten alltså. En miljöbov!

Kanhända att den värmer något - men iallafall inget som påverkar motorns egenskaper.

Jag känner mig faktiskt lurad :evil: och även litet sur på mig själv att jag inte märkt tidigare att denna s.k. motorvärmare saknar funktion.

Bästa hälsn. Ingvar
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av Speedo »

Alltså, även om den där typen av värmare nu inte är så värst effektiv, så skall det väl ändå märkas någon skillnad. Är du säker på att den fungerar över huvudtaget? Har du testat känna med handen på tråget om det är varmare än utetempen?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av Nizzehult »

Ingvar skrev:Hej!
Jag har testat att kolla olika lägen på tempmätaren under den gångna veckan. Resultatet är rätt fantastiskt - med motorvärme på mellan 3 och 4 timmar eller ingen värme alls ger precis samma temperaturer på samma ställen efter vägen. Jag tycker mig inte heller märka någon skillnad precis vid starten.
Alltså som jag skrev tidigare: den enklaste typen av motorvärmare verkar primärt endast ha i uppgift att värma den olja som pumpas runt just vid startögonblicket vilket bör underlätta kallstarter avsevärt om det börjar på vara riktigt kallt. Däremot har den en tveksam funktion till att förbättra slitaget på motorn och i princip ingen tillförsel alls när det gäller den komfortvärme som man normalt förknippar med motorvärmare och kupevärmare. Eller att påskynda att motorn snabbare kommer upp i arbetstemperatur.
Förresten: har haft bilar (från Sthlm) som haft kupévärmarutag men saknat motorvärmare :o
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av Dale »

Nizzehult skrev:Förresten: har haft bilar (från Sthlm) som haft kupévärmarutag men saknat motorvärmare :o
Hahaha, ja sånna har jag sett me. Knasigt.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av Speedo »

Nizzehult skrev: Förresten: har haft bilar (från Sthlm) som haft kupévärmarutag men saknat motorvärmare :o
Vansinne. Skulle utan tvekan hellre ha en rejäl motorvärmare och skippa kupévärmaren...
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av Pugho »

I min jobb-buss skulle jag kunna tänka mig ha bara kupevärmarjacket för det märks ingen som helst skillnad på startvillighet eller liknande om värmarn har varit på eller av. Däremot är det väldigt stora rutor att skrapa och jag fryser som en gnu på morgonen när jag har glömt sätta i sladden kvällen innan. Dessutom skulle jag vilja kunna utnyttja kupevärmarjacket i kupen på sommaren till att ladda batteriet till skruvdragaren, datorn, telefonen o s v på natten i stället för att släpa allting fram och tillbaka mellan bil och hus varenda morgon och kväll. Och detta utan att motorvärmaren sitter där och drar en massa sås under tiden..

Men det var en lite annan vinkling som egentligen inte har ett dugg med ursprungsfrågan att göra... :roll:
____________________________
Mikael Cedergren
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av Milkshaken »

Håller med Pugho. Själv e jag lastbilschaufför, börjar jobba halv3 på natten..
Och som sagt, så håller jag kupe´värmare högre än motorvärmare... Många kalla ryggar förstörs tack vare iskalla säten, stora rutor som sitter högt upp att skrapa, och allt allmänt svinkallt....
I Scaniorna, förmodligen moderna Volvos oxå, så har vi dubbla uttag vid passagerarfotsteget, kanon. Bara att välja eller plugga in bägge..

Om en motor bara är välservad inför en vinter, så startar dom utan problem, men en hytt/kupé är lika jäkla kall hur mycket du än "servar" den...
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
mattish
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 18:34:00
Bilmodell: Fabia TDI
Årsmodell: 2011
PostOrt: VINsLÖV

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av mattish »

Har själv motor och kupe värmare och det är kupevärmaren jag tycker bäst om.
Jag har modellen av värmare som man sticker in i hålet i blocket på baksidan av motorn, ger typ ingen effekt alls. Skit konstruktion.
Möjligen lite att jag inbillar mig att växellådan är lite mer medgörlig när man haft värmaren på i 2 timmar.

När jag missade slå om timern och satte i sladden kl 15 dagen innan jag skulle köra (värmen stog på i lite drygt 16 timmar) var bilen riktigt varm och nice. ca 25 grader i kupen och motorn var ljummen.
Skriv svar