Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av Ingvar »

Hej!
Jag har denna vinter inte märkt någon skillnad på motorns egenskaper om motorvärmaren suttit i en timma eller inte alls. Jag testade att låta den sitta i två timmar vid c:a minus 12 grader - inte heller här märktes den minsta skillnad mot att starta en helt kall motor.
Jag mätte nu resistansen - 180 ohm.

Är detta rätt ?

Jag har en Avensis kombi 2008 med diesel d4d-motorn på 2 liter. Vid nattemperaturer ner mot -18 eller kallare har jag problem att få motorn att gå den första halvminuten - en manuell glödning hade funkat bättre eftersom det kan vara bra med litet hjälp de första 10 sekunderna.

Alla tidigare bilar jag haft med elektrisk motorvärmare har haft mellan 650 till 1000 watt effekt. Min Opel Zafira med 2 liters bensinmotor årsmod 2000 startade inte om värmaren satt i mer än knappt 2 timmar - elektroniken trodde att motrn var helt varmkörd och pytsade inte ut tillräckligt med bensin...



Undrar Ingvar, boende i staden Borås där det sägs att det alltid regnar....
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av Dale »

Finns ju några olika typer av elektriska motorvärmare.
  1. Slangvärmare som värmer kylvätskan, oftast skär man av slangen mellan motorn och kylaren eller mellan motorn och värmepaketet och monterar värmaren där.
  2. Blockvärmare som värmer kylvätskan, oftast tar man bort en frostplugg och monterar värmaren där.
  3. Värmare som värmer oljean, oftast monterade inuti oljetråget som värmer oljan i motorn eller lådan.
  4. Blockvärmare som värmer oljetråget, oftast så limmas värmaren mot oljetråget som i sin tur skal leda värmen upp i oljan.
Antar du har den sista modellen. Dom har lägre effekt (runt 300 watt) än dom "gamla" blockvärmarna (runt 500-600 watt) som värmer kylvätskan. Varför? Mindre oljemängd att värma upp mot kylvätskan som dessutom är lite överallt var de svaret jag fick när jag frågade.

http://www.defa.com/doc/9099.1223032215 ... Hx2008.pdf kan man läsa en del om DEFAs värmare. Skulle tro att Calix (om de e de du har) inte skiljer sig så mycket.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av Speedo »

Har svårt att tro att det skulle bli lika effektiv uppvärmning av motorn med den varianten då.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av Dale »

Fördelen med montering av sån där modell som ligger mot är ju att man slipper slaska med kylvätskan. Motorn blir nog lika varm men värmen i kupen lär man få vänta längre på. Syrrans Corolla har en sån däringa motorvärmare och motorn startar då lika lätt och fint som en med annan värmare. Däremot tar det längre tid att värma upp kylvätskan så när man ska iväg så drar det in kalluft en bra stund mot bilar med kylvätskevärmare där det kommer inte fisljumen luft ist. Efter jag kollat lite mer på DEFAs sida så finns det en hel del intressant där.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av Speedo »

Tänkte att oavsett var man tillför värmen så borde 300w vara in minsta laget, speciellt om det börjar vara kring -25 eller kallare.
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av Ingvar »

Finfint Dale!

Jag ger värmaren en chans till i natt - 3 timmar drygt!
Prognosen säger bara -6 grader i natt.

Ingvar
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av Dale »

Speedo skrev:Tänkte att oavsett var man tillför värmen så borde 300w vara in minsta laget, speciellt om det börjar vara kring -25 eller kallare.
Sant men å andra sidan så e de ju mindre som värms upp så motorn får nog sin värme iaf. Ska ta å se om man kan göra något seriös test. Mäta lite tempraturer å sånt. Annars står det rätt mycke bra på DEFAs sida med. På http://www.defa.com/doc/9099.1223032215 ... Hx2008.pdf finns de ju en del kurvor å diagram som är lite intressanta.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av Nizzehult »

Tycker man glömmer en del resonemang här.
Varför har man i första hand motorvärmare?
Jo för att en motor som är genomkall är svår att starta då allt blir trögt i kyla, särskilt då även effekten i batteriet har sjunkit.

För att motverka detta så räcker det i princip med att värma den olja som för tillfället ska cirkulera just när man vrider på startnyckeln. Men så fungerar oftast inte konventionella värmare.
Om någon minns så fanns det en smart uppfinning på 80-talet i form av en liten platta som man skruvade mellan oljefilter och motorn som man kunde värma från batteriet genom att hålla in en knapp och då hade man gjort samma "jobb" som en motorvärmare hade gjort under ett par timmar. Vad hände med den uppfinningen förresten?
Nåväl, vill man bara starta en motor så räcker det med en enklare värmare så att man bara uppnår just detta.
Vill man däremot ha "komfortvärme" så behövs kraftigare doningar och då bör man värma så stor mängd av kylsystemet som man kan. Samt givetvis även kupén.
Visst är det trevligt att få varmluft bara någon minut efter att motorn startas men det går åt rätt mycket (el)energi för att värma upp hela kylsystemet jämfört med att värma lite olja.
Hur sedan utsläpp av skadliga ämnen i avgaserna och annat påverkas av denna metod har jag ingen insyn i men jag förstår dom som gör en klenare värmare som värmer på annat sätt i dessa miljötänkstider - även om det kanske inte är detta man vill ha.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
javerhammar
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 28 aug 2009, 08:04:30
Bilmodell: Avensis D4D
Årsmodell: 8
PostOrt: Rönninge
Land (Country): Sverige

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av javerhammar »

Låter mer som att det kanske är något fel på din bil, kan dock hålla med om att 300Watt är aningens lite för värmaren.

Är även jag stolt ägare till en -08 D4D 126Hk. Efter glödning i ca 5sek hoppar bilen igång efter stillastående i 2dygn utan värmare med temperatur på ca 20-25 minus, inga problem alls.
Med värmaren inkopplad 1 timme innan avfärd räcker det att glöda 1-2sek (20-25 minus)
Med värmaren inkopplad 3 timmar innan är det bara att vrida om nyckeln (20-25 minus)

Hoppas att du får ordning på kärran =)
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren

Inlägg av Speedo »

Personligen så använder jag motorvärmare först och främst för att få ner slitaget på motorn vid kallstart och få komfortabel temp i kupén så fort som möjligt. Miljöaspekten är också ett argument. Startproblem har jag hittils inte drabbats av, de gånger jag tvingats starta utan värmare.

Jag kanske tänker konstigt, men det känns som att när man värmer oljan som ligger längst ner i tråget, så kommer inte dom övre rörliga delarna att ha någon nytta av det i startögonblicket. När man värmer kylvattnet så blir ju hela blocket och toppen varm?
Skriv svar