Celica 162 drift projekt

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Freddan
Inlägg: 183
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:22:10
Bilmodell: Celica GT-4 ST205
Årsmodell: 1995

Re: Celica 162 drift projekt

Inlägg av Freddan »

Finns det inte några årsmodeller av Celica 162 som är bakhjulsdrivna? Typ de som är äldre än 1987? Eller är jag ute och cyklar? :P




Mvh Freddan
Qungen
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
Bilmodell: toyota celica st 182
Årsmodell: 1991
PostOrt: 38240
Land (Country): Sverige
Ort: nybro

Re: Celica 162 drift projekt

Inlägg av Qungen »

Neblade skrev:Fullbur är väl ett måste i en driftingbil? Det styvar ju upp karossen rätt ordentligt.
Som många har sagt så är det nog enklast att försöka hitta en donator bil att ta prylarna rakt av ifrån.
Ska ni drifta är det kanske enklast att montera en stel bakaxel. Tror det är lättare att montera någon stel axel istället för gt4-axeln, men jag vet inte riktigt hur mycket man har gratis. Passar något mellan gti och gt4?

Kul idé och projekt! Skissade själv på massa tokiga idéer när jag körde Celica och tyckte det var trist med FWD. Hoppas ni kan få ihop något! Hade varit grymt att få se en ST162 på tvären!
jo fullbur kommer det bli. får se om vi bygger en egen lr om vi köper en "färdig", jo det lär nog vara enklast att göra så. Jag vet inte riktigt hur det är med gt-4:rans bakaxel hur den är. men en stel är nog att föredra ja. det ska ju ändå vara något som förhopningsvis ska hålla ett tag. men vet du hur det är med ra60:in. hur den bakaxlen är? lr suprans bakaxel? är någon av dom stela ?
drifting is from japan, kränghäng is from sweden
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Celica 162 drift projekt

Inlägg av Neblade »

Freddan skrev:Finns det inte några årsmodeller av Celica 162 som är bakhjulsdrivna? Typ de som är äldre än 1987? Eller är jag ute och cyklar? :P
Mvh Freddan
Ingen bakhjulsdriven ST162. Dock var ju Celica fram till och med 1985 bakhjulsdrivna(RA60). Det är den lite kantigare karossen.

Qungen skrev:
Neblade skrev:...
jo fullbur kommer det bli. får se om vi bygger en egen lr om vi köper en "färdig", jo det lär nog vara enklast att göra så. Jag vet inte riktigt hur det är med gt-4:rans bakaxel hur den är. men en stel är nog att föredra ja. det ska ju ändå vara något som förhopningsvis ska hålla ett tag. men vet du hur det är med ra60:in. hur den bakaxlen är? lr suprans bakaxel? är någon av dom stela ?
Nej jag vet inte hur RA60:ns bakaxel är, inte heller hur supran. Tror båda är delade? Någon som kan bekräfta?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Freddan
Inlägg: 183
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:22:10
Bilmodell: Celica GT-4 ST205
Årsmodell: 1995

Re: Celica 162 drift projekt

Inlägg av Freddan »

Neblade skrev:Ingen bakhjulsdriven ST162. Dock var ju Celica fram till och med 1985 bakhjulsdrivna(RA60). Det är den lite kantigare karossen.
Aha, måste vart den jag tänkte på då :) Men den är väldigt lik ST162 till utseendet då?





Mvh Freddan
Qungen
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
Bilmodell: toyota celica st 182
Årsmodell: 1991
PostOrt: 38240
Land (Country): Sverige
Ort: nybro

Re: Celica 162 drift projekt

Inlägg av Qungen »

Freddan skrev:
Neblade skrev:Ingen bakhjulsdriven ST162. Dock var ju Celica fram till och med 1985 bakhjulsdrivna(RA60). Det är den lite kantigare karossen.
Aha, måste vart den jag tänkte på då :) Men den är väldigt lik ST162 till utseendet då?

Mvh Freddan

Nja det skulle jag inte säga. den ser ut lite som en amerekanare, lite iallafal.
drifting is from japan, kränghäng is from sweden
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica 162 drift projekt

Inlägg av Johnny Blade »

Både Celican och Supran har delad bakaxel.Celican har en T-diff, likaså GT4'an (tror jag),den håller inte någon längre stund för en vässad celicamotor.Suprans diff är grövre (F-diff).
Att göra en ST162 bakhjulsdriven krävs att kan bygger om rätt rejält.Torpedvägg,golv,bakvagn osv.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar