Megasquirt till Celica GT4

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Jonte
Inlägg: 87
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 11:27:43
Bilmodell: Celica st185
Årsmodell: 1991
PostOrt: Skellefteå

Megasquirt till Celica GT4

Inlägg av Jonte »

Jag har nu under hela sommaren jävlats på med min gt4a från 91. Jag har felsökt, felsökt och felsökt, men inte kunnat hitta felet. Förmodligen är det ECUn som bråkar och jag är sugen på att koppla in ett MS ist.
Det borde väl vara några på detta forum som har erfarenhet av inkoppling och användning av detta sprut?!

Hur gör man lättast med triggern? Gt101a med 2 punkter på remskivan eller går det att göra något i fördelaren?

Vad för givare behöver jag köpa och vilka befintliga går att använda?

Hur har ni gjort med TVIS? Är det någon mening med att ha kvar det?

Allt annat som är vakuumstyrt?

Knacksensorn?

Har ni tagit bort originalkabelstammen eller skarvat vidare på den?

Med mera!

Kan tillägga att jag har nyrenoverad motor med bla st205ans ståltoppackning, t3-4 turbo, 3" avgas hela vägen, btr, stor frontmontad IC, st205ans 540cc med fuelrail som ligger och väntar och jag ska även köpa då ett MS, walbropump och ett st162insug

Kom gärna med tips! :)
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Megasquirt till Celica GT4

Inlägg av behr »

Det går att använda VR-givarna i fördelaren med MS2 extra. Men det kräver en del anpassningar av elektroniken och har rätt lätt att krångla. Lösningen som är mest sannolik att funka bra direkt är med en GT101 hallsensor. Missing tooth hjul som 36-1 och 60-2 ger bättre precision på tändningen, men då krävs det en VR-givare. På motorer med mycket effekt är fler tänder att föredra...

Du behöver ny lufttemperaturgivare, en bredbandslambda och kanske någon triggergivare. original vattentemp givare funkar bra, har kurva liknande bosch.

TVIS är bra att ha kvar. Går att styra om du kompletterar med någon drivtransistor. All annan vakuumskit är onödigt. Men om du gärna vill går det nog att styra det med...

Sen bör du styra tomgångsventilen med. Den är lite speciell på dessa bilarna, men det finns info om hur man gör det med. Det är två spolar, en som öppnar ventilen och en som stänger ventilen...

Knacksensorn funkar inte med MS. Med extern signalbehandling och en annan givare går det att få en sådan funktion, men den är alldeles för enkel för att den ska göra något annat än ge falsk säkerhet.

original kabelhärva kan du inte ta bort helt, det går en del som inte är till motorn där. Antingen så kan du bygga en adapter till original ecu, eller så kopplar du bara ut original givare, spridare osv och drar nytt till det som MS behöver anslutas till.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Jonte
Inlägg: 87
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 11:27:43
Bilmodell: Celica st185
Årsmodell: 1991
PostOrt: Skellefteå

Re: Megasquirt till Celica GT4

Inlägg av Jonte »

Hallå igen. Jag håller på att bygga in mitt MS nu och har lite funderingar!

St205ans spridare, är de hög eller låg ohmiga?

Ni som har hallsensor och har kvar remhjulet till ACn, vars har ni satt fast fästet till triggern? I bultarna till tråget eller?

Vars hittar jag kopplingsschema på de befintliga kablarna? (soppapump, tändningslåset m.m)

Vad har ni använt er av för kablar?

Funkar original TPSen eller bör jag byta till en bosch?

Dela gärna med er av era erfarenheter! Tacksam för alla svar! =)
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Megasquirt till Celica GT4

Inlägg av Tobbera »

Jag har modifierat triggerhjulet i fördelaren. Från början är det 24 tänder. Jag har filat bort två mitt emot varandra vilket ger mig ett 11+1 "crank wheel". Man använder då bara den ena VR-sensorn i fördelaren. Det funkar med standard MS2 utan modifieringar.

Trigger Wheel Teeth (No_Teeth): 12
Missing Teeth (No_Miss_Teeth): 1

EDIT: Fel siffror.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Jonte
Inlägg: 87
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 11:27:43
Bilmodell: Celica st185
Årsmodell: 1991
PostOrt: Skellefteå

Re: Megasquirt till Celica GT4

Inlägg av Jonte »

Okej fick väl egentligen inget direkt svar på vars fästet till triggern bör sättas fast
, men jag fick idag hjälp av en kompis att göra ett fäste från bultarna till tråget :)

Ni som har satt in MS i er celica får gärna svara på mina andra frågor!
Jonte
Inlägg: 87
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 11:27:43
Bilmodell: Celica st185
Årsmodell: 1991
PostOrt: Skellefteå

Re: Megasquirt till Celica GT4

Inlägg av Jonte »

Svarar lite på mina egna frågor
St205ans spridare är lågohm
Jag satte fast hallgivaren med en stabil plåtbit i tråget
Kablar från Laitis

Men jag har dock lite nya frågor!

Vars hittar jag någon bra kabel som det är 12v på vid 2ans nyckelläge och även när man vrider på tändningen?

Hur har ni som har hallgivare fått igång originalvarvräknaren?
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Megasquirt till Celica GT4

Inlägg av Tobbera »

Är inte varvräknaren kopplad till ignitorn?
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Megasquirt till Celica GT4

Inlägg av GT4-Force »

När jag koppla in MS i min corolla så koppla jag MS strömen på oem ecuns matning :D

Jonte skrev:Svarar lite på mina egna frågor
St205ans spridare är lågohm
Jag satte fast hallgivaren med en stabil plåtbit i tråget
Kablar från Laitis

Men jag har dock lite nya frågor!

Vars hittar jag någon bra kabel som det är 12v på vid 2ans nyckelläge och även när man vrider på tändningen?

Hur har ni som har hallgivare fått igång originalvarvräknaren?
Jonte
Inlägg: 87
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 11:27:43
Bilmodell: Celica st185
Årsmodell: 1991
PostOrt: Skellefteå

Re: Megasquirt till Celica GT4

Inlägg av Jonte »

Går det att använda sig av original TPSen eller måste jag byta till tex en bosch? Hur har ni som använder megasquirt gjort? :) Jag har org. spjället. jag har över en TPS från bosch men det vore smidigt kan jag tycka om det går att använda sig av original.
Skriv svar