Besikta med 3sgte när det satt en 3sge i innan?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Besikta med 3sgte när det satt en 3sge i innan?

Inlägg av Henrik »

Glenn skrev:Enligt SBP själva så har dom ingen möjlighet att göra sådant, utan det måste göras av generalagent eller motsvarande, det räcker dessutom INTE med en vanlig besiktning sedan.

Var och en kan ju tro som han vill, men jag litar faktiskt mer på det SBP säger när man ringer till dom.
Verkar vara mkt folk som vet hur det står till med regler och förordningar....
Vem har du talat med för att få dessa uppgifter? Knasar man med turbo så får man snällt ta av grejerna eller typa om bilen.
Detta står även på protokollet man får när man besiktigat bilen. Har nämligen ett sånt protokoll på min bmw turbo där förra ägaren körde in bilen hos sbp med turbo monterat :roll:
Man ska återställa bilen till originalskick, alt regbesiktiga den.
Vad de säger på sbp om detta vet jag, då jag talat med dem, och de sa att jag skulle återställa bilen med originalgrejer och sen åka in för efterkontroll. Det räcker ej med att en ackrediterad verkstad släcker tvåan på motorn, det måste göras hos sbp.
Svårare än så är det inte.
Jag hade i fallet mr2 med eftermonterad turbo, åkt in och testat. Skiter det sig så tar man av grejerna, åker in på efterkontroll och rullar genom u.a

ps.
Min källa (som jobbar med att regbesiktiga bilar på sbp) kan du få via pm om du misstror mig.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Benky
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:49:04
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1993

Re: Besikta med 3sgte när det satt en 3sge i innan?

Inlägg av Benky »

Hm då är jag med på hur det ligger till. Men om det ej står turbo i papprerna utan bara effekt på mr2orna så borde det ju vara svårt för dom att tänka på det. Jag provar och ser vad dom säger. Inte värre än att man får göra jobbet för att återställa den till original som tanken var att göra innan besiktningen.

Tack för svar alla. Har blivit en hel del klokare.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Besikta med 3sgte när det satt en 3sge i innan?

Inlägg av SHySwe »

En liten fråga så här på kvällskvisten:
Varför inte regga den som sfro-ombyggt fordon istället för att slita med att "lura" sbf (som ofta ser mer än du tror) och riskera försäkringen?
Det är roligt att visa upp godkännandet för mr mosbricka.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Benky
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:49:04
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1993

Re: Besikta med 3sgte när det satt en 3sge i innan?

Inlägg av Benky »

srylul skrev:En liten fråga så här på kvällskvisten:
Varför inte regga den som sfro-ombyggt fordon istället för att slita med att "lura" sbf (som ofta ser mer än du tror) och riskera försäkringen?
Det är roligt att visa upp godkännandet för mr mosbricka.

Därför att jag inte har pengar att köpa nya bromsar (och fjädring). Fattiga student ut i lilltån. Så vad spelar det för roll om man kör ett fulår om man reggar lite senare. :)
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Besikta med 3sgte när det satt en 3sge i innan?

Inlägg av Mr Dezent »

srylul skrev:En liten fråga så här på kvällskvisten:
Varför inte regga den som sfro-ombyggt fordon istället för att slita med att "lura" sbf (som ofta ser mer än du tror) och riskera försäkringen?
Det är roligt att visa upp godkännandet för mr mosbricka.
Nu kräver ju reglerna för ett ombyggt fordon mer än bara ny motor.
För att fordonet ska kunna klassas som ombyggt fordon måste även drivlina och bromsar vara utbytt. Samt att fordonet måste hålla sig inom 15 kw per 100 kilos-regeln.
Enligt SFRO.

Så att bara skifta maskin och hoppas på att kunna omregistrera den som ombyggt fordon räcker inte.
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Skriv svar