Nu är det nya forumet som gäller!

Nytt från Toyota och resten av bilvärlden.

Moderator: Styrelsen

Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Nu är det nya forumet som gäller!

Inlägg av Mr Dezent »

Nya tider innebär nytt forum!

Bild
Toyota Club Swedens äldre forum är numera låst för nya registreringar och inlägg.
Som redan registrerade användare innan låsningen har du dock möjlighet att logga in för
att läsa och hämta material från din pm-box. Och inläggen går fortfarande att läsa, oavsett om du är
inloggad eller ej.


Natten till måndagen den 9 mars låstes Toyota Club Swedens gamla forum och klubben gick över till det forum du just nu befinner dig på.
Varför övergången ägt rum har det tidigare gått ut information om. Men vad har det nya forumet för fördelar jämfört med det förra?


Av Mr Dezent

I samband med övergången mellan det äldre och nya forumet har informationen om varför skiftet skett lämnats kontinuerligt. Men vad innebär den nya forumsajten för dig som användare?
Här svarar Toyota Club Swedens webadmin, Dale, på några frågor som kan vara av intresse för dig som användare av sidan.

Att forumet blir lättare att administrera har vi förstått, men vilka fördelar får det nya forumet för mig som användare av sidan?

Egentligen har det blivit mindre finesser på detta forum, jämfört med det förra. Ändå får jag bilden av att många upplever det nya forumet som lättare och enklare att använda på flera sätt.
Det är ett renare forum som är kontrollerat och dokumenterat av phpBB-folket (de som byggt forumet från grunden).

Det förra forumet hade rätt mycket tillägg som inte riktigt gick hand i hand. Det resulterade i en del buggar och att komma tillrätta med alla problem visade sig vara fruktansvärt jobbigt.
När en bugg rättades till så skapades en annan.
Det var ren tur att gamla forumet inte drabbades av spam, såsom det ursprungliga forumet blev (alltså forumet innan det numera låsta gamla forumet).
Det finns roligare saker att göra än att rätta fel och rensa trådar från spaminlägg.

Nämn några nya användarfunktioner som finns på det nya forumet!

Numera sker en automatisk ”Quote” (alltså citering) i samband med att du skickar ett pm till en annan användare via ett inlägg på forumet.
Det är även möjligt att själv administrera sitt pm-konto. Alltså själv sätta regler och göra nya mappar för att sortera upp sina meddelanden.

Sökfunktionen på detta forum fungerar mycket bra. Det förra, på det gamla forumet, fungerade lite si och så och att göra detaljsökning lät sig inte göras.

På detta forum är det möjligt att markera andra användare som antingen vänner eller ovänner. Det gör det lättare för dig att se om en kompis är online.

En annan nyhet är att varje inlägg kan innehålla upp till 60.000 tecken! Mer än tidigare!

Hur stort lagringsutrymme får varje betalande medlem i sitt TCS bildgalleri?

Just nu har vi ingen gräns! Så länge vi inte ser det som något stort problem kör vi på!

Det gamla forumet är låst, men jag kan alltså fortfarande läsa både trådar och mina pm?

Sant! Just nu prioriterar vi att få till det här nya forumet felfritt, så det gamla forumet kommer förbli låst för nya inlägg, men är du bara inloggad så fungerar pm-funktionen fuortfarande som vanligt även på det äldre forumet.
Med tiden kommer vi stänga möjligheten för inloggning också på den gamla sidan och då försvinner även möjligheten till att läsa sin gamla pm-box. Men det kommer inte hända på överskådlig tid, just eftersom det ska vara möjligt ett tag till att både läsa, spara eller skriva ut sina pm-meddelanden.
Vi vill alltså ge alla användare gott om tid att på ett eller annat sätt spara sina pm-meddelenade och annan viktig information som man kan tänkas ha lagrat på sitt gamla konto på det gamla forumet.

Samtliga trådar på det förra forumet kommer hela tiden finnas kvar att läsa, oavsett om du är inloggad eller ej.
Enda skillnaden är att de numera är låsta. De går därmed inte att svara i trådarna längre.

Varför finns ingen portalsida (förstasida/öppningssida) på den nya sajten?

För att de som byggt portaldelen inte har följt de regler och riktlinjer som phpBB-folket satt upp. Det har resulterat i en bristfällig dokumentation samt att uppdateringar har gjort det nästan omöjligt att genomföra och implementering av nya funktioner varit ett äventyr.

Har vi fler spännande användarfunktioner att vänta oss framöver?

Ännu saknar nya forumet vissa finesser och funktioner som det gamla forumet erbjöd. Dessa ska vi försöka lösa och är än så länge uppsatta på vår ”önskelista”, baserad på våra användares idéer och förslag.
Vår målsättning är att tillgodose allas önskemål.

Vi provar just nu att erbjuda våra betalande medlemmar ytterligare funktioner, exempelvis egen e-postadress under toyotaclubsweden.com samt ett utrymme för galleri där det är möjligt att lägga upp bilder på sin bil eller andra Toyota-relaterade bilder.

Om du har frågor gällande det nya forumet hänvisas dessa till den befintliga tråden på följande länk:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=20&t=49
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Nu är det nya forumet som gäller!

Inlägg av GT4-R »

går det se min gamla tråd om gt4an bygge?
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nu är det nya forumet som gäller!

Inlägg av Glenn »

Jag har frågat detta innan, för dte lovades ju att det gamla skulle vara läsbart, men nej, det är nedtaget, men däremot finns det sparat.

Mycket irriterande kan jag tycka.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nu är det nya forumet som gäller!

Inlägg av Neblade »

Glenn skrev:Jag har frågat detta innan, för dte lovades ju att det gamla skulle vara läsbart, men nej, det är nedtaget, men däremot finns det sparat.

Mycket irriterande kan jag tycka.
Tack för din inlägg Glenn!
Vi har att välja mellan att lägga in massa reklam och eller att ta en liten medlemsavgift för att driva forumet. Jag anser att TCS ska vara fritt från annonser annat än från de företag som får göra reklam i köp & sälj avdelningen.
Tyvärr är antalet betalande medlemmar för lågt så vi valde att stänga ner det gamla forumet. Detta har jag förklarat för dig tidigare i en annan tråd för ett par år sedan.

Med vänliga hälsningar
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nu är det nya forumet som gäller!

Inlägg av Neblade »

GT4-R skrev:går det se min gamla tråd om gt4an bygge?
Nej, tyvärr. Det forumet stängdes ner för ett antal år sedan.

MVH
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar