Roadsport - kom och kör med oss!

Licensierade motorsporter, t.ex rally, nascar, F1 och annat som luktar olja och bränt gummi.
Torkel k
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 17:16:55
Årsmodell: 0

Roadsport - kom och kör med oss!

Inlägg av Torkel k »

Hejsan.

Jag skulle gärna vilja passa på att slå ett slag för Roadsport inom SPVM. Kom och rejsa med oss!

- Vadå "Roadsport"? Vad snackar du om?
Roadsport är en klass inom SPVM (SPVM.se) där man kör med gatreggade bilar. Vissa dispenser från SBFs standardreglemente gäller vilket gör att bilarna kan förbli gatbilar och fortsätta användas på soliga helger och vid korvkiosken. Bilarna behöver inte ha fullbur, endast rullbåge krävs och en vanlig standardkatalysator är OK. De flesta bilar som används på track days behöver ganska små uppdateringar för att få starta. Det är ganska vanligt att tävlingsbilarna körs till och från racen, med en verktygslåda, några extra däck och en sovsäck stuvat i skuffen. Vi kör vanligtvis 5 racinghelger per år med 2 race per helg (plus en massa träning och kval såklart).

- Vem får vara med och köra då?
SPVM står för "SPortVagnsMästerskapet", så för att ställa upp behöver man ha en sportvagn. Reglemente och en lista på godkända bilar finns här: http://www.spvm.se/index.php?page=reglemente. Notera att listan ganska nyss uppdaterats och att man nu hittar flera bra japanska sportbilar på listan. Om man har en bil man vill tävla med och anser helt klart borde klassas som sportbil och finnas på listan bör man höra av sig till SPVM.

- Vilken klass passar min bil i?
Roadsport är indelat i 3 klasser: Roadsport A med *kg/hk, Straffvikt ges för ABS, vingar, Antisladd osv. Du kan beräkna din tävlingsvikt med detta smidiga formulär: http://www.spvm.se/index.php?page=vagnd ... -roadsport. Lattja runt lite med alternativen så ser man snart om man ska t ex vikta upp för Roadsport C eller lätta lite till och sikta på Roadsport B.

- Men... jag sätter ju inga supergrymma varvtider.
Man ska inte göra misstaget att enbart jämföra sig med de 3 snabbaste bilarnai varje klass. Vi är många på banan och bara för att man inte ligger bland top 5 betyder det inte att man inte är inblandad i tät racing. Kampen om 15e eller 20e plats är ofta precis lika hård som den om 3e. Som förare lär man sig mycket av att dela träningar, kval och race med andra förare som kör bilar med jämförbar prestanda. Så gott som alla förarna i Roadsport idag började med just track days. Utvecklingen för nybörjare brukar vara mycket snabb när de kommer in i racinggänget.

- Är ni brutala rivaler?
Nej. Vad vi snackar om är klubbracing. Roadsport och SPVM i allmänhet handlar om att kombinera en gemensam passion för racing och bilar med kamratskap och en hel del grillning och bärs i depån. Vi hjälper ständigt varandra med bilarna om något går snett, spårval på banorna, med tips om delar, inställningar osv.

- Jag vågar inte tävla med min bil. Jag är alldeles för rädd om den.
Som sagt, vi snackar klubbracing, inte STCC. Det händer att bilar krokar ihop eller kör in i en däckstrave, men det är klart ovanligt och sådant händer ju på banträffar också.

- Låter kul... hur får jag veta mera?
Du kan surfa in på SPVM.se, titta på något av alla de Youtubeklipp som finns upplagda från våra tävlingar, besöka MX5racingclub.se (vi är stora inom Roadsport C) eller bara posta en fråga i denna tråd.

Varmt välkomna!
Torkel Kristensson, #84 i Roadsport C
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Roadsport - kom och kör med oss!

Inlägg av Hansen »

lät ju riktigt roligt det där :D
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Roadsport - kom och kör med oss!

Inlägg av KelMer »

Tycker oxå det lät riktigt skoj, synd att allt är i södra sverige, ioch för sig så är det dåligt med banor här uppe!!!
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Torkel k
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 17:16:55
Årsmodell: 0

Re: Roadsport - kom och kör med oss!

Inlägg av Torkel k »

Ni anar inte! :D Racingen är verkligen grymt kul. När vi inte tävlar snackar vi om racing och umgås på forumet. Ganska beroendeframkallande är det också. :lol:
Användarens profilbild
Tipx
Pay User
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 15 mar 2009, 20:03:32
Bilmodell: Celica RA23
Årsmodell: 77
PostOrt: Grödinge
Land (Country): Sweden
Ort: Vårsta/botkyrka
Kontakt:

Re: Roadsport - kom och kör med oss!

Inlägg av Tipx »

Lät riktigt kul.
_________________________
Kurvor är roligare än topfarter
_________________________
Fredrik Nordin @ Grödinge landet
Ra23 -77
Bruksis.
Skoda Octavia -19
Auris hybrid combi -17
St162 -88 -såld (gick landskamp sverige-norge 2011 folkrace öde okänd)
Torkel k
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 17:16:55
Årsmodell: 0

Re: Roadsport - kom och kör med oss!

Inlägg av Torkel k »

Kom igen nu killar! Gör det! Ett par MR2or vore varmt välkomna i gänget! Alltid kul med fler bilsorter och märken. För den som är intresserad finns det gott om entusiaster som gärna hjälper till i vinter då man söker info och bygger racebil. Jag skulle gissa att just MR2 passar riktigt bra i Roadsport C, kanske?

Annars finns det, för de som kan tänka sig svika märket och gå över till "the dark side :twisted: ", flera färdiga (och riktigt bra) racingmiator till salu på MX5racingclub.se nu.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Roadsport - kom och kör med oss!

Inlägg av Pugho »

Den här typen av åkning passar mig perfekt tror jag, men först om ett par år när ungarna är lite större och frugan har pluggat klart så det finns lite mer tid och pengar.. :)
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
MrNize
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: FALKENBERG
Land (Country): SVERIGE
Ort: Falkenberg

Re: Roadsport - kom och kör med oss!

Inlägg av MrNize »

Detta var helt klart intressant... Måste ha tag på båge och lite krafs först.. =)
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Roadsport - kom och kör med oss!

Inlägg av martenheller »

Har länge varit sugen på Roadsport, och kanske någon SSK klass.
Är det rätt uppfattat att man inte behöver vagnbok i Roadsport??
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Skriv svar