Formula 1

Licensierade motorsporter, t.ex rally, nascar, F1 och annat som luktar olja och bränt gummi.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Larco »

Nån direkt tunnel är det inte under bilarna. De har helt plana underreden. När luften rör sig fort under dessa skapas ett undertyck. Luft i rörelse ger lägre tryck än sillsastående luft. Därför accelererar man luften under dessa bilar. Diffusorn sitter endast längst bak på bilarna. Den är "trattformad" och har som största funktion att uppmana mer luft att flöda under bilen, vilket ju ger mer downforce. Bakvingen hjälper bla. till att skapa ännu mer downforce på samma sätt som diffusern. Genom att skapa ett undertryck bakom bilen uppmanas ännu mer luft att gå under bilen. Generellt sett ju mer luft man kan få under dessa plana underreden ju mer downforce får man, dock fås ett förhöjd lufttryck i framkant om man försöker "scoopa" in extra luft. Det övervägs oftast av det ökade luftflödet underbilen och skapar ännu mer downforce.

Tunnlar under bilen finns också men används generellt inte i någon större utsräckning och inte alls i F1 tror jag. Anledningen till detär nog att de behöver vara så attans stora och börja ända i framkant av bilen för att sedan konstant öka i tvärsnittsarea. Det kallas venturitunnel. Hela underredet blir som en stor diffusor. Väldigt ovanliga som sagt.

Denna sk specialdiffusor ska som jag har förstått det även leda luft från undersidan av bilen genom ett (eller flera) hål till ovansidan av diffusorn för att skapa mindre differans i lufthastighet i ovankant när luften lämnar diffusorn. Det lär ju ge lägre turbulens bakom bilen och även öka flödet en aning.

FÖ sitter jag o tittar på F1 på viasat motor nu :D
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Ohjay
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:37:33
Bilmodell: ST185
Årsmodell: 1990
PostOrt: Göteborg

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Ohjay »

Fnys skrev:Vilken utav länkarna använder/funkar bäst för dig? Tänkte prova nu imorgon med någon gretis streaming.
roligast vore att få Eje och Janne som kommentatorer men då antar jag att det bara finns ett alt: Viasat motor :(
Jag brukar prova de olika tills jag hittar en som funkar och har duglig kvalité att slänga upp på TV:n via datorn ;)
Ska du se(höra) Eje/Janne så har du nog bara Viasat Motor att titta på. Har aldrig sett att någon från Sverige har streamet F1...
Men! Jag såg nåt på Aftonbladet inatt om att man kunde följa F1 live... vet inte om det bara var en text-tjänst eller om det var Viasat Motor, men det var nåt samarbete med Viasat iallafall
Larco skrev:Denna sk specialdiffusor ska som jag har förstått det även leda luft från undersidan av bilen genom ett (eller flera) hål till ovansidan av diffusorn för att skapa mindre differans i lufthastighet i ovankant när luften lämnar diffusorn. Det lär ju ge lägre turbulens bakom bilen och även öka flödet en aning.
Precis. Tunneln är precis i slutet på diffusern, och leder på något sätt luft från undersidan för att öka downforce m.m.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Fnys »

Bra jobbat av Timo Glock senast i kina. Startar från pit och blir sjua får man ändå se som godkänt! :thumbup:

Det är så synd att så fort det regnar så har Jarmo Trulli lika svårt som dynamitharry för vatten.
Synd även om kubica som körde in... nej, över Trulli, men vad ska man göra när Trulli kör 5s långsammare/varv och bromsar 100m tidigare inför varje kurva...
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Fnys »

inte mycket att skriva om här :(
Kul att titta på Frida när hon är i bild (och hon får en hel del bra intervjuer också).

Grattis till Red Bull också!
...är det enda stallet med dubbel deffuser på sina bilar?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av R4b13z »

Fnys skrev:Grattis till Red Bull också!
...är det enda stallet med dubbel deffuser på sina bilar?
Tror att alla mer eller mindre har gått över till "dubbel" nu sen den blev "laglig". Om inte annat så har ju alla gjort om sina. De flesta stall brukar ju komma med en B-version av sina bilar lämpligt till "sommarlovet" med uppgraderade aero-paket.
Ohjay
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:37:33
Bilmodell: ST185
Årsmodell: 1990
PostOrt: Göteborg

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Ohjay »

Mycket intressant kval idag. Toyotorna ser riktigt vassa ut och Trulli i första led kan bli riktigt riktigt intressant inför racet imorgon.
Återstår att se hur vikterna ser ut, men Toyota har en mycket realistisk chans till en pallplacering imorgon :mrgreen:
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av R4b13z »

Ja jag måste hålla med om att kvalet blev väldans intressant innan slutet.

Men Trulli har sett vass ut hela helgen och jag hoppas på framskjuten placering. Skulle tro att de flesta i top 7 har liknande strategier. (kommer förmodligen att gå på "Options" direkt skulle jag tro)
Men allt kan hända in i La Source. Så vi får se. KERS-bilarna blir nog svåra däremot.

Officiella vikter:
1. Giancarlo Fisichella, Force India, 648
2. Jarno Trulli, Toyota, 656.5
3. Nick Heidfeld, BMW Sauber, 655
4. Rubens Barrichello, Brawn GP, 644.5
5. Robert Kubica, BMW Sauber, 649
6. Kimi Raikkonen, Ferrari, 655
7. Timo Glock, Toyota, 648.5
8. Sebastian Vettel, Red Bull, 662.5
9. Mark Webber, Red Bull, 658
10. Nico Rosberg, Williams, 670
11. Adrian Sutil, Force India, 678.5
12. Lewis Hamilton, McLaren, 693.5
13. Fernando Alonso, Renault, 684.4
14. Jenson Button, Brawn GP, 694.2
15. Heikki Kovalainen, McLaren, 697
16. Sebastien Buemi, Toro Rosso, 685
17. Jaime Alguersuari, Toro Rosso, 704.5
18. Kazuki Nakajima, Williams, 706.1
19. Romain Grosjean, Renault, 704.7
20. Luca Badoer, Ferrari, 691.5
(källa: f1.com)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Fnys »

I helgens GP, efter 20 körda varv och 30min in i racet säger dom svenska kommentatorerna:

Eje: -"Om det är nån som undrar över Toyotabilarna så ligger dom 13e och 14e... jag tror inte dom varit i bild än!?"
Janne: -"Är det nån som undrar då?"
Eje: -"Nä du, det är bara det att dom inte varit i bild alls än!"

...inge skoj!
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av R4b13z »

Fnys skrev:I helgens GP, efter 20 körda varv och 30min in i racet säger dom svenska kommentatorerna:

Eje: -"Om det är nån som undrar över Toyotabilarna så ligger dom 13e och 14e... jag tror inte dom varit i bild än!?"
Janne: -"Är det nån som undrar då?"
Eje: -"Nä du, det är bara det att dom inte varit i bild alls än!"

...inge skoj!
Inte godkänd insats skulle jag kalla de :(
De är tråkit att dem inte får de att stämma ihop allting. För jag tror att Tomi Glock har mycket mer att ge än vad han har möjlighet i Toyotan som den är nu :(
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Fnys »

härligt! 2:a plats för T. Glock i helgen! :thumbup:
...för sällan det blir poäng för Toyota, hoppas dom sköter sig lite bättre dom sista tävlingarna.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar