Formula 1

Licensierade motorsporter, t.ex rally, nascar, F1 och annat som luktar olja och bränt gummi.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Formula 1

Inlägg av Fnys »

Formula 1
Tråden för alla F1 fantaster! :thumbup:

Nyheter:
Allmänt: http://www.formula1.com/news/headlines/
Teknik: http://www.formula1.com/news/technical/

Resultat:
Förare: http://www.formula1.com/results/driver/
Stall: http://www.formula1.com/results/team/


Live Streaming:
http://f1bloggen.se/2008/06/22/formel-1 ... -internet/ (Tack, Ohjay för länken)
Senast redigerad av Fnys den lör 18 apr 2009, 17:37:12, redigerad totalt 2 gång.
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Henrik »

fan att man inte kan teckna viasat sport månad för månad :x Känns dumt att betala 1200 per år bara för att se F1..
Verkar bli ett mkt händelserikt år detta. Nu är de gamla GP2 förarna mer varma i kläderna och vill ta poäng på riktigt. De gamla rävarna som kör på erfarenhet men kanske inte har samma sting som de nya får de hett om öronen:)

(ot, jag jobbar med installationer åt expert, en kund hade köpt hela viasats paket, med sport som tillägg, bara för att se F1... 3600kr per år, för att se F1, han var inte intresserad av några andra kanaler än viasat motor :) )
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av R4b13z »

Undrade faktiskt hur länge de skulle ta innan de kom upp en F1 tråd här på forumet. :D
Nu när de börjar bli intressant igen efter flera år. Hoppas på att Glock denna säsong.

Gissar på att Ferrari blir poänglösa i två tävlingar till.

Håller med föregående och tkr att de är helt värdelöst att tvingas köpa hela paketet om man bara är intresserad av en kanal.
Av just den anledningen kommer jag terrorisera min kära mor denna säsong (hon har guldkort) :D Får se hur länge jag står kvar i testamentet :?
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Larco »

Var själv på G att starta en tråd om det i söndags efter GP:t men hade inget vettigt att skriva så jag avaktade :)

Verkar lovande för toyota faktiskt, har inte följt F1 ordentligt utan hattat lite nu ett par säsonger men denna säsong kan bli riktigt roligt. KERS kommer nog ge lite mer underhållande körning gissar jag på också.

Jag har Viasat Guld :P Ni kan få göra mig sällskap framför F1 och MotoGP om ni vill ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Ohjay
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:37:33
Bilmodell: ST185
Årsmodell: 1990
PostOrt: Göteborg

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Ohjay »

Skitkul att det börjat så bra för Toyota, det var lite av en överraskning faktiskt. Den nya diffusern gör mycket till, hoppas bara att den går igenom prövningen framigenom(efter kina var det väl)...

På tal om att titta på F1 så finns det en hel del bra alternativ på denna sida: http://f1bloggen.se/2008/06/22/formel-1 ... -internet/
Både "lagliga" och "olagliga" alternativ
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Fnys »

Larco skrev: Jag har Viasat Guld :P Ni kan få göra mig sällskap framför F1 och MotoGP om ni vill ;)
Jag kommer jättegärna och hälsar på ;) Tråkigt att bara kunna se kvalet och något kort sammandrag från tävlingen som visas på Kanal6

Har lite frågor som jag inte lyckats läsa mig till:
Vad har dom gjort med bakvingarna på samtliga bilar?
Vad innebär den här omtalade "diffusern" och vad gör den?
Varför fick inte alla bilar "kers"?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Rejj
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:10
Bilmodell: Ingen
Årsmodell: 0
PostOrt: Fagervik
Land (Country): Sverige
Ort: Sundsvall-Area :)

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Rejj »

Fnys skrev: Har lite frågor som jag inte lyckats läsa mig till:
Vad har dom gjort med bakvingarna på samtliga bilar?
Vad innebär den här omtalade "diffusern" och vad gör den?
Varför fick inte alla bilar "kers"?
Man har förändrat regelverket så att mängden downforce som tillåts genereras är minskad, därmed har bakvingar, framvingar och diffuser förändrats. Jag tror det var så iallafall, kan vara så att man satt regelverk att vingarna ej får vara bredare och djupare än så och så.

En diffuser hjälper luften flöda under bilen på ett bättre sätt än om det bara var platt yta därunder.
Wikilänk

Alla bilar kan få KERS, men de flesta teamen har inte varit villiga att fullsatsa på detta innan dess att dess förträfflighet bevisats på bana. Framförallt höjer "KERS" systemet vikten fram i bilen, och detta skapar problem med viktfördelning vilket gör bilen obalanserad. Det är väl framförallt det vi sett resultaten av under de första racen (McLaren, Ferrari är inte självskrivna vinnare längre vilket gör sporten roligare).

Regelförändringar inför 2009
Användarens profilbild
Freddan
Inlägg: 183
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:22:10
Bilmodell: Celica GT-4 ST205
Årsmodell: 1995

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Freddan »

rejj skrev: Man har förändrat regelverket så att mängden downforce som tillåts genereras är minskad, därmed har bakvingar, framvingar och diffuser förändrats. Jag tror det var så iallafall, kan vara så att man satt regelverk att vingarna ej får vara bredare och djupare än så och så.
Bland annat är bakvingen är kortad med 25cm. Från tidigare 100cm till 75cm.
Avståndet mellan framvingen och marken är också minskat.
Sägs att bilarna nu har ca 50% mindre downforce.
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av R4b13z »

Den omdiskuterade diffusern som bl.a Toyota använder har en extra tunnel som förstärker effekten av diffusern. Dem team som inte har den extra tunneln menar att de går emot "andan" av regeländringarna (som var till för att minska downforce), medans Toyota menar att dem bara tolkat reglerna.
Jaja hur som helst så hoppas jag att dem får behålla den, bl.a. för att smälla "storteamen" på fingrarna :P

Såhär efter två tävlingar så verkar de som att KERS-bilarna bara har fördel ut ur kurvorna. Men hur mycke negativt man tappar med KERS är lite svårt att räkna på. Bl.a Alonso som har svårt med tempot allmänt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Glenn »

Jag är mer förvånad att det tog sån tid innan det började komma resultat.

Toyota är ju fruktade inom motorsport efterssom dom alltid går in 100% och fortsätter tills dom nåt toppen.. trodde det skulle ge resultat tidigare.

Kul att det äntligen händer nå, även om jag tycker F1 är en ganska tist sport (numera)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar