Banbil av Celica GTi 175 hp?

Licensierade motorsporter, t.ex rally, nascar, F1 och annat som luktar olja och bränt gummi.
klovis
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 15:05:49
Bilmodell: Celica gt-4
Årsmodell: 1990

Re: Banbil av Celica GTi 175 hp?

Inlägg av klovis »

Hej!

Kolla fensport i england, dom hade bussnings kitt till min st185 så dom bör ha till din bil också. var ganska bra pris om jag minns rätt.
//Andreas
Toyrace
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:33:16
Bilmodell: Celica ST182/202
Årsmodell: 90
PostOrt: Skene
Land (Country): SE
Kontaktperson: Stig Svensson
Ort: Skene
Kontakt:

Re: Banbil av Celica GTi 175 hp?

Inlägg av Toyrace »

Spännande bygge!
När får vi se lite bilder på bygget då? :thumbup:
/Stig
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Banbil av Celica GTi 175 hp?

Inlägg av Fabian »

Tjena Bosse! kul att ni kommer till HT klasserna! Jag har kört nästan 2 säsonger där med en Opel Corsa GSi 2009 och 2010 och det är riktigt kul minst sagt!
Coilovers är inget krav för att det ska gå bra, men det underlättar givetvis. vi har det dock inte på vår Corsa ännu. Se till att få tillräckligt hårda fjädrar, de flesta billiga coilovers satserna är anpassade för gata och alldeles för mjuka för bankörning.
2009 körde vi med standard GSi bromsar, dock slitsade skivor, vi fick dock rådet från Pean Sweden (mycket bra att ha att göra med) att slitsa var inget större behov om man inte kör någon värstingbil, det sliter bara upp dina dyra bromsbelägg fortare. så med tillräckligt stor diameter på skivorna, ett bra långloppsbelägg och bra bromsvätska, tex Castrol SRF eller superblue (kommer inte ihåg märket, bromsvätskan är iallafall blå) så kommer man enormt långt.
Bromsarna bak får man inte glömma, även om de inte har högsta prio. vi har kört med standard corsa trumbromsar bak med biltemas bromsbackar och ändå så har vi en av startfältets kortaste bromssträcka. det är visserligen mycket tack vare vikten på ca 750Kg.

Ditt största problem med en sådan stor bil som ST202 är att framdäcken kommer ta mycket stryk på de 4 timmarna. kör en snäll setup, och flytta bak så mycket vikt du kan, tex batterit.
För motorns del så se till att den är frisk, 3SGE är kända för att dricka en hel del olja. Pga klassens bränslebegräningar så se till att du har så fria luftvägar som möjligt, racekat och ett avgassystem på 2,25" eller 2,5" med ljuddämpare med fritt blås i mitten och så få böjar längs vägen.
Motorn kanske du vill få gå snålare, insprutningssystem från 90talet är kända för att gå väldigt fett på fullgas, ett eftermarknadssprut eller piggyback (om det finns till 3S-GE?) som optimerar bränsleblandningen kan vara att föredra för att undvika fiskörning sista halvtimmen. (vilket de flesta får göra de sista 15minuterna i HT2 om det är ett helt clean race utan safteycar, som tex finalen på karlskoga 2010)

Så undvik att trimma motorn i största mån, det blir törstigare och mer benäget att gå sönder. Optimera bara motorn, fria andningsvägar och om pengar finns, se över insprutningsystemet, lätta svänghjulet, balansera veven och vikta stakarna.

Tips från coachen, för att förlänga livslängden på drivlinan, byt motorolja mellan var tävling, växellådsoljan varannan eller oftare, och fetta om drivknutarna, de tenderar till att gå varma och fettet avstunstar och smörjer sämre. dela dem och inspektera dem för skador, det är roligare att upptäcka en oval drivknutskula i garaget än att köra 50mil till en bana och bryta på träningen. jag vet :roll:

tyvärr kommer vi inte köra hela säsongen 2011, det är mest jag som ställer till det då jag ska jobba i STCC i år, och några tävlingar krockar tyvärr.
Men jag önskar er lycka till, och har du några frågor så hojta till!

Mvh Fabian, Team Blyfot #13
lycka till!
Bild
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Banbil av Celica GTi 175 hp?

Inlägg av Fabian »

här är en filmsnutt från finalen på Karlskoga 2010 som lite inspiration, 4st i HT2 på rad i 15minuter, det är jämnt i klassen! jämn racing är rolig racing ;)
http://www.youtube.com/watch?v=SwBtRwl_knA
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
BananBosse
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 22:14:47
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 94
PostOrt: Vassmolösa
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Bosse

Re: Banbil av Celica GTi 175 hp?

Inlägg av BananBosse »

Tack för input.
Jo bilen byggs ju som sagt inte för att vara fartfantom rakt fram, utan för bästa väghållning.
Har sett er bil i action då jag varit med hela 2010, mestadels som bärgare.
Varit funkis med team 29 för att lära mig hur det funkar. :ugeek:
Figurerat lite som fotograf med, (de flesta bilder på BMC sidan har jag tagit

Bild


Ser fram mot april.
Vi ses då.

//BB
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Banbil av Celica GTi 175 hp?

Inlägg av Fabian »

där ser man! tyckte det var något bekant med bosse, kanske sett dig i gästboken eller något sådant. Misstänker att vi inte kommer till premiären, vi siktar dock på att delta på Mantorp.

Har du bestämt dig för HT1 eller HT2?
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Banbil av Celica GTi 175 hp?

Inlägg av Hornlund »

Blir roligt att följa säsongen, när den kommer igång. Hoppas ni får bra rull på kärran!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar