Mitt ekipage

Licensierade motorsporter, t.ex rally, nascar, F1 och annat som luktar olja och bränt gummi.
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Mitt ekipage

Inlägg av Vesa »

Codriver skrev:Ja, för att förklara lite så körde jag folkrace från kanske 1988 till 1998 ungefär. Lade sedan av och har åkt i högerstolen i rally sedan dess.

Så ifjol anordnade Härnösands MK backtävling för folkracebilar. Tyckte det var en kul idé och köpte Celican. Kom åtta då, men nu när jag kört bilen lite mer räckte det till seger. Har filat lite på den sedan dess och kört några tävlingar. Kanske sex tävlingar eller så och missat final en gång.

Celican är den första framhjulsdrivna tävlingsbil jag äger så jag kan inte jämföra den med andra. Men generellt går den riktigt bra mot de andra bilarna och är framför allt lättkörd och stadig.
Kul att det går bra, kanske 162:or blir hårdvaluta snart :D Grattis till segern, vet hur det känns 8-)
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Mitt ekipage

Inlägg av Codriver »

Så idag nådde jag inte riktigt ända fram med 162:an. En andraplats efter en Opel-Astra-hybrid med Saab 16V-motor.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Mitt ekipage

Inlägg av Codriver »

Lite roligt att i gårdagens tävling var vi tre stycken ST162. Alla tre direktkvalificerade sig till A-finalen där vi blev 1:a, 2:a och jag blev 4:a. Så vi håller Toyota-fanan högt.

Edit:
Några Bilder här http://www.motorsportjamtland.se/bildre ... Gallery=63 där första bilden är fån a-finalen med Bosse i den Röda, Tommy i den svart/gula och jag i den röd/vita sist i bild.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Mitt ekipage

Inlägg av Elof_power »

Man kankse skulle ta licens för "sandlåde rally" nu då.. när man ser att toyor går bra där oxå.. :P
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Mitt ekipage

Inlägg av Codriver »

Hittade precis ett klipp då jag vinner ett heat i senaste tävlingen jag körde.
Vann alla tre kvalen och ledde A-finalen i 4 varv av fem men hade punka på vänster bak så det halkade på rätt hårt. Blev till slut tvåa.

Edit: Denna film är från dagens första kvalheat.

"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mitt ekipage

Inlägg av Fnys »

Riktigt roligt att titta på och bra kört (av det man fick se av din körning) :thumbup:
Vad stod kameramannen på för dum plats?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Mitt ekipage

Inlägg av Codriver »

Jag hittade filmen utan att vara säker på vem som filmat. Men vederbörande orkade inte gå många steg från depåområdet. Det finns betydligt bättre ställen att kolla/filma där man ser bra.

Jag har en annan film från denna tävling, men den är upphovsrättsskyddad så jag kan inte lägga upp den på tuben.

Kanske kan jag göra en fuling om någon vill se hur jag kör?
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Mitt ekipage

Inlägg av Codriver »

Nu kopierar jag ett annat inlägg ja gjort i ett annat forum.

Sedan jag skrev här senast har jag satt fart på annan Celica ST162 som jag till slut fick bra fart på. Dessutom har jag byggt mig en flödesbänk.



Så kopia på inlägget:
Celica-toppen plastades ganska hårt och det gav resultat. Här minns jag inga värden i huvudet nu men flödet var inte ett bekymmer. Orörda säten sånär som på att jag slipade in ventilerna med pasta. Ventilerna har backcut original och även minskad skaftdiameter i kanalen så jag lämnade de rengjorda men orörda i övrigt.

Motorn är ett hopplock av flera generationer av Toyotas 3s-ge. I grunden är den en generation 1 men med kolvar från generation 3 med höjd kolvtopp. Toppen, insugsgrenrör och avgasgrenrör kommer från generation 2. Detta insugsgrenrör har varierbar geometri som kallas ACIS. Toppen planades 0,5mm mest för att den skulle vara plan.

Efter sammansättning hade jag kvar en gammal bränsletrycksregulator som var klämd för ökat bränsletryck. Jag ställde fram insugskammen några grader då kammarna sitter symmetriskt på dessa motorer original. Så klart var det en massa fundering kring inställningar av tändning och styrningen av varierbara insuget. Styrsystemet till motorn är från generation 1 som då har en annan typ av varierbart insug men det gick via lite mixter att koppla in på det nyare insuget.

Vid första provkörningen kändes det att det fanns effekt och potential men att den med största sannolikhet gick fett. Dessutom var den väldigt spetsig i karaktären då den var nästan död i mellanregistret. Men det viktigaste för mig var att se att det fungerade och inte sölade olja, vatten eller gick varm.

Bestämde mig för att köra den på rullar på det enda företaget i stan som har rullande landsväg. Jag hade tills dess monterat en justerbar bränsletrycksregulator som jag justerade in på standardtryck enligt verkstadshandboken. Precis som jag känt vid provkörning var det en riktig dipp i kurvan vid 3500rpm. Maxeffekten låg vid 5000rpm mot originalets 6200rpm.
Vi testade med justering av bränsletrycket först. Med ökat tryck tappade vi ännu mer på botten och mellan men van några kilowatt på toppen. Så vi justerade tillbaka det till originalvärdet.
Så gav vi oss på tändningen och då flyttade vi effektkurvan högre upp i registret men vi nådde spikningar nära maxeffekten. Kanske hittade vi 7-8kw men med tanke på spikningarna backade vi tändningen till utgångsläget. Så här i efterhand skulle vi kanske testat med ökad tändning i kombination med ökat soppatryck men så blev det inte denna gång.

Så till dagens höjdare, det justerbara insuget. Så som det var kopplat från början stängde det den större insugsvolymen vid 4300rpm. Vi vlade att koppla bort det helt först. Så att det var öppet hela tiden. Detta gav minskad effekt på toppen men fortfarande med samma dipp vid 3500rpm.
Så låste vi det vid stängt läge. Så ruggigt fin kurva det blev. Vi hittade i storleksordningen 11kw vid 3500rpm.
Slutresultatet blev så en ruggigt fin kurva med 105kw på drivhjulen och då 155hp på motorn enligt bänkens förslustberäkningar. Det häftigaste var dock vridmomentet som på generation 1 av dessa motorer ligger på 172nm, på generarion 2 är det 186nm. Bägge dessa värden var vid 4800rpm.
Mitt vridmoment hamnade på 225nm vid 4600rpm. I kombination med en kurva utan dippar gjorde det motorn så fantastiskt körbar så jag kunde inte sluta le vid provkörningen.

Ett foto på protokollet från bromsningen finns här:
https://www.dropbox.com/s/qn734ju3bsu2p ... .26.08.jpg

Tävlingen jag siktat på innehöll hela 7 kvalomgångar. Jag vann de fem första, var tvåa i den sjätte och vann den avslutande. Detta borgade för en a-finalplats och där blev jag avknuffad i andra kurvan då jag låg tvåa. Så klart var det så jag inte kunde komma loss själv.
Bilen blev så klart såld på anbud men hamnade inte så långt hemifrån så jag ska se omden kommer ut igen så jag kan köpa tillbaks den.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Mitt ekipage

Inlägg av Bempa »

Snyggt jobbat både med körning och skruva :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
dnm
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 12:20:58
Bilmodell: Celica Generation 4. (T16
Årsmodell: 1989
PostOrt: Kristinehamn

Re: Mitt ekipage

Inlägg av dnm »

Codriver skrev:Hittade precis ett klipp då jag vinner ett heat i senaste tävlingen jag körde.
Vann alla tre kvalen och ledde A-finalen i 4 varv av fem men hade punka på vänster bak så det halkade på rätt hårt. Blev till slut tvåa.

Edit: Denna film är från dagens första kvalheat.

Grus och asfalt är kul. Häng med oss och kör långlopp med våran Celica (Beamsmotor och Sellholms dogboxlåda) och ca 240 hkr.

Danne
Skriv svar