Mitt ekipage

Licensierade motorsporter, t.ex rally, nascar, F1 och annat som luktar olja och bränt gummi.
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Mitt ekipage

Inlägg av Codriver »

Vet inte om det kanske är helgerån, men som några av er redan uppfattat kör jag folkrace med en Celica från -86. Tillsammans med Rav4:an ser ekipaget ut som på bilden.
Bilagor
Lastat innan tävling
Lastat innan tävling
DSC00256.JPG (76.63 KiB) Visad 11056 gånger
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
SirManseman
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:40:55
PostOrt: Skövde
Land (Country): Sverige
Ort: Skövde & Fjärås

Re: Mitt ekipage

Inlägg av SirManseman »

Nej fan. De gamla rostiga celicorna ser jag hellre köra åttor runt 99:orna på folkracebanorna än att ligga pressade på skroten.

Vad är gjort på bilen föresten? Några svaga punkter som folkracebil?
Måns Nordell

Skoda Octavia RS -04
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Mitt ekipage

Inlägg av Codriver »

Svaga punkter... kommer på en så här på rak arm...
Växellådan har jag och en kompis haft samma bekymmer med. Tvåan ramlar ur. Och river man lådan så ser man att visst är det lite slitet, men inte så illa. Skiftgafflarna är raka, vilket var min första misstanke. Jag har byggt om lite i växelmekanismen för att få tvåan att "gå i längre" så att stoppet blir i lådan och inte i mekanismen för spaken. Inte heller det hjälpte.
Så nu har jag byggt en lösning som helt enkelt håller i spaken istället. Har använt en "plopp" som håller i traktordörrar när man öppnat dom. Lätt att få i och lätt att rycka ur, men håller i tillräckligt för att tvåan skall stanna kvar i läge.

Har stoppat dit bakstötdämpare från en Camry kombi, med fjädrarna från Celican. Passade nästan rakt på. Hålen i spindeln var olika, men då kunde jag öka cambern på bakhjulen lite istället. Annars passade de rakt på. Inklusive fäste för kränghämmaren.

Annars är det det vanliga med svetsning av diff som är den egentliga modifieringen. Förutom allt med båge, front etc som måste till.

Komfortfolkrace med servostyrning och justerbar ratt.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Mitt ekipage

Inlägg av Gt-4 »

Bra att dom gamla kommer till användning. :) Lite roligare när det är lite udda bilar med i folkrace. Hade en tanke på å bygga folkrace av en Gt4a ja skrota ner för nåt år sen, bakhjulsdriven då såklart. :D
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Mitt ekipage

Inlägg av Codriver »

"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Mitt ekipage

Inlägg av Neblade »

Häftigt! Hur står den sig på tävlingarna?

Det är inte växellänkaget som glappar som gör att 2:an hoppar ur lätt då? Alternativt att motorn vrider sig så mycket att den rycker ur växeln?

Håller med om att det är bättre att de gamla Celicorna används än att de står mosade på skroten. Vi behöver nog inte vara oroliga att alla kommer köra Celica än på ett tag. ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Mitt ekipage

Inlägg av Codriver »

Bilen går bra, till och med mycket bra. Visst finns det styggtrimmade saabar som kan vara startsnabbare, om vi nu jämför oss med framhjulsdrivna bilar, men är det lite längd på startrakan har jag goda chanser. Bilen är lättkörd och stadig.

En sak till som inte är optimal på Celican är bromsbalansen mellan fram och bakhjul. Det är på tok för lite bromsverkan bak. Detta trots att jag gått igenom oken. Så jag har modifierat en aning där med. Lite egna rördragningar så blev det bättre.

Det är inte växellänkaget som är problemet. Jag har byggt om det så att det tar stopp inne i lådan när ringen som rör sig över dreven går helt i botten på drevet.
Motorn sitter uppstagad så den är i princip helt stum.
Det är "taggarna" på växelringen (vet inte bättre namn på den) och dreven/synkringarna som verkar bli slitna.

Bilen är byggd på en -86:a och den nya lådan kommer från en -87:a. Det skiljer på skiftgafflarna som är gjorda i pressad plåt på -86:an medans de är gjutna och ser starkare ut på -87:an. Men de ser inte alls veka ut på den äldre lådan.

Bifogar bild på växelspaksbygget.
Bilagor
spaken.jpg
spaken.jpg (78.46 KiB) Visad 10885 gånger
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Mitt ekipage

Inlägg av Codriver »

Filmsnutt från tävlingen i lördags då jag vann en backtävling för folkracebilar i Härnösand.

"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mitt ekipage

Inlägg av Fnys »

Codriver skrev:Filmsnutt från tävlingen i lördags då jag vann en backtävling för folkracebilar i Härnösand.

http://www.youtube.com/watch?v=9V1gTAiJv4g
grattis!
hur länge har du hållt på och vad har du kört med för bilar? hur skiljer sig celican från andra bilar?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Mitt ekipage

Inlägg av Codriver »

Ja, för att förklara lite så körde jag folkrace från kanske 1988 till 1998 ungefär. Lade sedan av och har åkt i högerstolen i rally sedan dess.

Så ifjol anordnade Härnösands MK backtävling för folkracebilar. Tyckte det var en kul idé och köpte Celican. Kom åtta då, men nu när jag kört bilen lite mer räckte det till seger. Har filat lite på den sedan dess och kört några tävlingar. Kanske sex tävlingar eller så och missat final en gång.

Celican är den första framhjulsdrivna tävlingsbil jag äger så jag kan inte jämföra den med andra. Men generellt går den riktigt bra mot de andra bilarna och är framför allt lättkörd och stadig.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Skriv svar