Modellfakta: Corolla mkVI, AE92 chassit, 1987-1992

Modellfakta om Toyota

Moderator: Styrelsen

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3556
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Modellfakta: Corolla mkVI, AE92 chassit, 1987-1992

Inlägg av Dale » fre 20 feb 2009, 23:27:13

Modellfakta: Corolla mkVI, AE92 chassit, 1987-1992

Historia
Toyota Corolla är en modell som i sig bör delas upp i flera olika modeller. För som 1987-års modell presenterades fem olika karosstyper, varav två närmast får sägas hålla ett helt eget designspråk.

Året innan första angivna årsmodell, presenterades Corollan som småbil i 3- respektive 5 dörrarsutförande. Därtill tillkom en mellanklassare, som även den kallades Corolla. Den fanns som 4-dörrars sedan, 5-dörrars halvkombi och 5-dörrars fullkombi. En brokig skara som tillsammans kompletterar varandra utmärkt. Barnfamiljen, ensamstående, fartglada eller bara för nödvändigt ont - transport mellan punkt A till B. Alla behov täcktes!

För enkelhetens skull har TCS valt att kika närmare på främst två modeller ur denna era: Corolla GTI och Corolla Touring 4WD.

Corolla GTI fick 26 hästar mer än sina enklare 1.6l syskon (90hk, 1.3l modellen har 75hk), vilket ger 116 hästar vid 6.600 varv. Volymen var på 1,6 liter (eller 1.587 cc för att var mer exakt) och över huvud taget var GTI-versionens motor mer avancerad än vissa andra Corolla-motorer. Det fanns nämligen 2-ports förgasarmotorer parallellt med GTI-versionen. Slitstarka och pålitliga, men inte på långa vägar lika roliga. GTI:n kunde skryta med modern bränsleinsprutning, dubbla överliggande kamaxlar och ett kompressionsförhållande på 9,4:1.

Toyota låg vid tidpunkten långt framme i den motortekniska utvecklingen, vilket visade sig på GTI-versionen. Insprutningssystemet är nämligen variabelt, i dag vardag, men då var det fortfarande ett tämligen okänt begrepp. Varje cylinders ena insugningkanal försågs med ett spjäll. Det öppnades när varvtalet överskred 4.650 rpm, vilket gav en högre lufthastighet i insugningskanalerna oavsett varvtal. På så vis bjöd motorn på goda egenskaper redan vid lägre varvtal.

Vid lanseringen fick Corolla GTI beröm för att den bjöd på fin komfort, nästan på gränsen till att man tvivlade på att det var en "busbil". Prestandasiffrorna bekräftade dock det sistnämnda, då Corolla GTI sprintade iväg från 0-100 km/h på 8,5 sekunder (fabriksuppgift). Förgasarmotorerna (1.6l 16v) krävde 10,8 sekunder (fabriksuppgift) för samma bedrift.

Men det största flaggskeppet i Corolla-familjen var ändå Corolla Touring 4WD 16V Twin Cam. Ersättaren till tidsepokens Tercel 4WD var en slitstark familjebil som klarar lättare terräng. Bilen har konstant fyrhjulsdrift med låsbar mellandiff. Kraftfördelningen delades lika mellan fram och bakhjul. Corollan fick en något kraftigare maskin än föregångaren Tercel. Ur den 1.587 cc tvärställda motorn lockades 105 hästar.

Över huvud taget hade Toyota förfinat Corollan. Detta påverkade måtten, då Corolla Touring 4WD blev en något större bil än den äldre Tercelen. Och med högre ambitioner växte även priset. 1987 fick man ge 117.400 kronor för en Corolla Touring 4wd. Kunderna kunde få sin bil i vilken färg de ville, bara det var vit, gråmetallic eller röd.

Av: Fredrik
10/06-02
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst