Sida 1 av 1

Modellfakta: Celica mkVII 2000 -

Postat: sön 22 feb 2009, 12:21:07
av Dale
Modellfakta: Celica mkVII 2000 -

Historia
Vid 1999 års upplaga av Frankfurt Motor Show presenterades den sjunde upplagan av Toyota Celica. Målgruppen var enligt Toyota ensamstående personer med god ekonomi. De skulle likaså föredra en driftsäker sportbil som fortfarande inte kompromissade med bagagelösningar eller kupéutrymmen. De som ville kompromissa valde (enligt Toyota) självklart MR2 Spyder i stället.

Bilen tilldrog sig stor uppmärksamhet och de som inte gillade tidigare versionens grodögon kunde nu återfinnas i beundrarskaran. Designspråket hos sjunde generationens Celica skulle inte påminna om något som Toyota släppt tidigare. Det skulle synas att det var en vass entusiastbil, även stillastående.

Uppdraget gick till folket vid Calty Design Research Facility i Kalifornien. De arbetade utifrån en grundtanke: Celicans design skulle passa lika bra på en cabriolet som på en kupé. De gav bilen en design som inte bara föll Toyota-folket på läpparna utan som även presterade mycket imponerande värden i vindtunneln. Vad sägs om ett cd-värde på låga 0,32?

Celica mkVII är visserligen hela 9 cm kortare än sin föregångare, men innerutrymmena är faktiskt något större. Toyota förlängde helt enkelt hjulbasen med 6,5 cm, vilket även medförde kortare överhäng fram och bak. Ändå påstods två fullvuxna få plats där bak utan större omsvep. Celica mkVII klassas som 2+2-sitsig. Fram går det ingen nöd, då det sitter riktigt komfortabla sportstolar, som mot tillägg kan utrustas med sidoairbags.

Under huven finner man en tvärställd 1,8-liters VVT-i-motor (1ZZ-FE). VVT-i står för övrigt för variabla ventiltider (Variable Valve Timing-intelligent). Motorblocket består av aluminium och har fyra ventiler per cylinder (16V) samt dubbla överliggande kamaxlar. Kompressionsförhållandena angavs vara 10:1 och borr x slaglängd mättes till 79x91,5 mm.

Med 143 hästar och ett vridmoment på 170 Nm var det kanske ingen raket, men på svenska vägar räcker det ändå till. Rödljustrippen 0-100 km/h angavs vara avklarad på 8,7 sekunder och sedan var det bara att hålla full spätta upp till modiga 205 km/h. Sex-växlad manuell låda var standard. Kortslagiga växlingar bidrar till sportighetsfaktorn och en hydraulisk lättarbetad koppling är alltid uppskattat!

Det var bara ett problem: Visserligen gick Celican rätt hyggligt och under vardagliga förhållanden till och med riktigt bra. Men Celicans kundkrets suktar självklart efter mer än så. De kikar hellre på Celica T Sport, som (vid sidan av Yaris) är den första Toyota-modell som förknippas med T Sport-begreppet. Även T Sport drivs av en 1,8-liters motor, men den här gången med VVTL-i-teknik (Variable Valve Timing and Lift-intelligent).

Utför exakt samma jobb som VVT-i-motorerna, med en väsentlig skillnad: Numerar anpassas även lyftet av cylindrarnas in- och utblåsventiler automatiskt. Ett ökat inblås vid högre varvtal betyder bland annat en effektivare förbränning. Toyota själva jämförde tekniken med människans kroppsfysik. Vid träning strävar vi efter att öka den luftmängd som passerar genom våra lungor.

Resultatet då? T Sport-versionen har 192 hästar, vridet har ökats något till 180 Nm och motorn har bland annat utrustats med högprestandakolvar. Tiden 0-100 km/h finslipades till 7,2 sekunder och toppfarten ökades till 225 km/h.

Både T Sport och den vanliga versionen av Celican har utrustats med ventilerade skivor fram och solida skivor bak. Dessutom har bromssystemet försetts med en elektronisk bromskraftsfördelare (EBD-systemet).

En avslutande parantes i ämnet är att Celica MkVII tillhör familjen grävling. Den driver ju bara på framhjulen!

Av: Fredrik
20/04-02