Modellfakta: MR2 mkIII, 2000-

Modellfakta om Toyota

Moderator: Styrelsen

Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Modellfakta: MR2 mkIII, 2000-

Inlägg av Dale »

Modellfakta: MR2 mkIII, 2000-

Historia
Toyota fortsatte visserligen att producera MR2 mk2 även efter 1995, men enbart för den japanska marknaden. Redan då, 1995 spekulerades det om nästa generations MR2, men hos Toyota hände ingenting!
Åtminstone inte utåt sett. Men internt filade man på ett koncept som skulle komma att bli grunden för MR2 mk3, eller MR2 Spyder som den också kallas.

Strax efter mk2:ans officiella nedläggning (alltså 1995) dök nämligen MRJ upp på olika bilsalonger. MRJ skiljde sig helt från tidigare MR2-modeller, men ansågs ändå (av motorpressen) vara nästa generation. Detta var dock inget som Toyota bekräftade. Man hade bara skapat en intressant konceptstudie som skulle visa hur framtidens sportigare Toyotor skulle komma att se ut.

Bilen var mycket teknisk avancerad. Den hade bland mycket annat fyrhjulstyrning och en elektrisk manövrerad hardtop. Under huven ruvade enmotor som använde sig av VVTi-teknik (Variabla VentilTider med Intelligens). Systemet bygger på att ändra motorns egenskaper i det skede när avgasventilerna stängs och insugsventilerna öppnas. Borta är den knappa förlusten av vridmoment, som nu finns över hela varvtalsområdet.

MRJ fick ett mycket bra mottagande, men Toyota valde att finslipa modellen något innan produktionen sattes igång. Vid 1997 års upplaga av Japan Motor Show kom så nästa bud. Toyota hade då lagt MRJ helt i malpåsen och presenterade istället MRX. Släktdragen till MRJ var tydliga, men MRX ansågs vara mer realistisk att nå produktionsstadiet. Borta var det elmanövrerade plåttaket och andra tekniska finesser. Allt enligt samma filosofi som den första generationens MR2 byggdes efter - att tillverkare en billig, strikt tvåsitsigmittmotorsportbil.

Två år senare, 1999, presenterades så den nuvarande generationens Toyota MR2 i Japan. Men modellen kallas officiellt för MR-S i hemlandet. Därefter råder delade meningar om modellnamnet. Är det rakt av MR2 mk3 eller MR2 Spyder? Svenska återförsäljare vidhåller självfallet det sistnämnda, då det anspelar på bilsorten. Ändå förefaller det naturligt att kalla bilen för MR2 mk3, vilket är vedertaget bland MR2-entusiaster runt om i världen.

Vilket som, MR2 Spyder drivs av en 1,8-liters16-ventilers DOHC-motor med dubbla överliggande kamaxlar. En effekt på 138 hästkrafter har som uppgift att flytta 1.090 kilos totalvikt. Det ger riktigt god prestanda. MR2 Spyder klarar 0-100 km/h på 7,9 sekunder och toppar 210 km/h (Toyotas officiella siffror. Vikt=tjänstevikt).

Det är siffror som dessa som gör att man lätt glömmer att MR2 Spyder närmast helt saknar bagageutrymme. I traditionsenlig anda är motorn mittplacerad, men någotlitet bagagerum bakom motorn finns inte. Istället har Toyota lyckats få plats med ett litet bagagerum alldeles bakom stolarna. Dessutom finns ett litet nödutrymme där fram.
Take only what you need to survive S

Av: Fredrik
22/03-02
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]