Modellfakta: MR2 mkII, W2 chassit, 1990-1999

Modellfakta om Toyota

Moderator: Styrelsen

Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Modellfakta: MR2 mkII, W2 chassit, 1990-1999

Inlägg av Dale »

Modellfakta: MR2 mkII, W2 chassit, 1990-1995 (japanska marknaden tom. 1999)

Historia
Efter 163.000 tillverkade enheter ansåg Toyota att det var hög tid att förnya MR2.
En tidigare undersökning visade att över hälften av de 97.000 mk1:orna i USA hade sålts till kvinnor. Trenden höll i sig även i England. Där utgjorde kvinnorna nästan hälften av den totala kundkretsen för MR2 mk1.
Därför byggdes efterträdaren med målsättning att bli en mer komfortabel bil än vad mk1 var. Detta blev synonymt med att bilen skulle få en större och betydligt mjukare formgivning. MR2 mk2 växte på alla ledder, vilket främst möjliggjorde ett rymligare kupéutrymme än tidigare.

Den första Toyota MR2 mk2 lämnade fabriken i oktober, 1989. Försedd med en 2-liters 4-cylindrig 16-ventilers motor med dubbla överliggande kamaxlar uppmättes effekten till 165 hk (3S-GE-motorn).

Uppföljaren fick ett varmt välkommande av press och potentiella köpare. Många drog genast paralleller med Ferrari när ämnet design kom på tal. En av de mer bidragande orsakerna var MR2:ans karaktäriska luftintag på sidorna. Just det, till skillnad från mk1 så fick mk2 luftintag på båda sidorna!

Dock drabbades de första versionerna av en oönskad barnsjukdom. mk2:orna utrustades med en särskild typ av servostyrning, kallad Electro-Hydraulic Power Steering (EHPS). Servostyrningen reglerades av en separat elektrisk motor tillsammans med en hydraulisk pump. Meningen var att en sensor skulle känna av fordonets fart och sidokrafter, för att kunna bistå med extra hjälp vid behov.
Problemet var bara att systemet drabbades av bekymmer om föraren tvingades bromsa hårt och styra samtidigt. Då närmast försvann servo-verkan helt. Toyota var dock inte sena med att åtgärda detta problem, genom att installera en kraftigare motor till servon.

Toyota MR2 mk2 tillverkades officiellt mellan 1990-1995. För den inhemska japanska marknaden pågick produktionen dock till 1999. Under hela sin levnadstid genomgick bilen ett par uppgraderingar.
De första versionerna lämnade fabriken med 14-tumsfälgar. Redan 1991 bytte Toyota ut dem mot 15-tumsvarianter i stället.
Året därpå, 1992, uppgraderade teknikerna bilens chassi. Vägegenskaperna skulle förbättras, vilket innebar mer körglädje för ägaren tillika föraren. Men de som verkligen satte bilen på prov ansåg att MR2 mk2 uppförde sig något lömskt. Bilen ansågs understyra över lag, men om man vann för mycket mod och pressade till för mycket på gaspedalen kunde den direkt överstyra.

Dock var MR2 mk2 aldrig någon dålig banbil. En fristående tidning genomförde ett test mellan Toyota MR2 mk2 GT (174 hk), Bugatti EB110 GT och Porsche 911 Carrera på självaste Goodwood-banan i England.
Självklart hade lilla MR2 ingen chans mot de dyrare sportbilarna, men testteamet blev ändå mäkta imponerade att "lill-Toyan" hängde med så bra mot de betydligt dyrare värstingarna.

År 1993, uppgraderades bilen ytterligare. Bland annat ökades motorvolymen till 2,2-liter (5S-FE-motorn) och effekten ökade från 165 hk till 185 hk. USA fick dock nöja sig med 130-kusarsvarianten, förmodligen på grund av stränga avgaskrav.
Alla MR2:or från 1993 fick dessutom omdesignade bakljus, vilket gör att det är lätt att separera de äldre mk2:orna från de yngre. Toyota utrustade även bilarna med Bilstein-dämpare runt om.

År 1995 var sista året för exporten av MR2 mk2. I Japan såldes modellen dock vidare, ända fram tills 1999. Bland annat erbjöds hemmamarknaden en roligt option som gav bilen ett helt nytt utseende. Den som ville kunde nämligen få taket, inklusive A-stolparna, på sin MR2 lackerat i blanksvart lack, på samma vis som supersportbilen Honda NSX.

I juni 1996 genomfördes den sista faceliften. Fortfarande små skillnader, bland annat vita blinkersglas fram och det gick även att få Recaro-säten mot tillägg.

Självklart förekom med tiden olika motoralternativ, bortsett volymökningen 1993. En överladdad version, baserad på 2-litersmaskinen lämnade 225 hästar (3S-GTE-motorn). USA fick dock nöja sig med 200 hk.

I dag råder väl ingen tvekan om att MR2 mk2 är en sann sportbil? Annat var det när MR2 mk2 skulle lanseras av Toyota själva.
De valde medvetet att inte profilera bilen som en sportbil. Nej, då talades det istället om ett högst personligt transportmedel …
Om än ett jäkligt sportigt sådant!

Av: Fredrik
21/02-02
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]